Gå til innhold

PowerColor Radeon 9800 Pro 128MB - Overklokke?

Anbefalte innlegg

Har lyst til å prøve ut dette med overklokking, jeg har forøvrig det overnevnte kortet, og som kjøling har jeg dette:

Vantec Spectrum

Skjermkortkjøler

Også er det spørsmålene da, først vil jeg spørre om jeg kan få noe bedre ytelse ved å overklokke dette kortet? Og har jeg mulighetene til det med den kjølingen?

Jeg har lest rundt på forumet, og har funnet BIOS-siden, men jeg vet ikke helt hva slags BIOS jeg skal ta da det er fire stykk og velge mellom, og jeg vet heller ikke hva slags Core/Mem jeg har på dette skjermkortet. Hvordan finner jeg ut dette? Tipper det er Hynixen.

Hva annet trenger jeg? Har lastet ned ATItool, men skjønte ikke helt hva jeg skal gjøre med dette programmet.

Takk for alle svar :D

Endret av RaptiCon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til den interresante og frustrende verden som overklokker :D

Anbefaler deg på det varmeste å lese denne tråden før du begynner. Å forstå hva som skjer er halve morroa.

Kortet du referer til har absolutt potensiale (både klokke, flashe og voltmodde).

Ett par råd; alle kort klokker forskjellig, ikke heng deg opp å hva 'naboen' klarer.

Ta det pent til å begynne med, prøv å forstå hva du gjør før du gjør det.

Lykke til.

mvh r.

Lenke til kommentar

Fint å høre. Leste akkurat den sticky saken helt øverst også, har jo flashet saker som hovedkort så har jo noen erfaringer med akkurat det. Så skal jeg lese den threaden, deretter sjekke mine maks core og mem.

Men er kjølingen bra nok?

Lenke til kommentar
Men er kjølingen bra nok?

Både ja og nei. Kjenner ikke akkurat den revisjonen av Artic, men hvis den ikke har nedsenket kontaktpunkt mot kjerne kan du få et problem. Se denne tråden.

(særlig nest siste post ;) )

I tillegg vil jeg anbefale ramsinks på minnet; hjelper ikke så mye på overklokken, men forlenger nok levetiden på minnet en god del. Du får kjøpt ramsink fra bl.a. Zalman med dobbelsidig termisk tape, anbefaler dette først (før du eventuelt limer de permanent på).

God luftgjennomstrømming i selve kassa er heller ikke å forakte!

mvh r.

Lenke til kommentar

Jeg har nå

denne typen RAM, fungere den klumpen som er på som en RAM sink?

Som kjøling til selve kabinettet har jeg to av

denne

montert bak og foran.

Om min Arctic skjermkortkjøler har nedsenket kontaktpunkt mot kjernen er jeg usikker på. Men kanskje det er lurt å kjøpe en ny skjermkortkjøler? Hvordan fungerer resten av det jeg akkurat forklarte?

Lenke til kommentar

Fant forresten ut mer om min skjermkortkjøler, ikke den jeg skrev jeg hadde lenger oppe fordi Microplex ikke selger den lenger så jeg regnet med at det var det samme greine. Her er en link til en test om den jeg har, og der er det mange bilder av den samt at jeg fant ut at den har fysisk kontakt med kjernepunktet på skjermkortet. Trenger jeg ny skjermkortkjøler alikavel?

Lenke til kommentar

Når jeg anbefalte ramsinks så var det til minnet på grafikkortet ditt, tror ikke du behøver å bekymre deg for minnet på hovedkortet ditt.

Den kjøleren du linket til (som du allerede har) er noe av det bedre som finnes (snakker luftkjøling her), behold den du.

Men mine kommentarer om at det [/i]kan bli dårlig kontakt mellom kjøler og kjernen gjelder fortsatt; har selv erfaring med akkurat den kjøleren. Som du ser vil du ikke få kontaktflaten på kjøleren på innsiden av shimmen.

Men prøv deg frem, kan hende det går bra. Ta og monter den med Artic Silver, og ta den av igjen; ser du avtrykket av kjernen på kjøleren er alt i orden.

(man kan kompensere for 'glipen' mellom kjøler og kjerne ved å bruke mye kjølepasta, men helt optimalt blir det aldri)

mvh r.

Lenke til kommentar

vil anbefale deg å flahe inn biosen til et xt kort

ryktene sier at det øker spennigen til minne og vpu litt :)

se signaturen for å sjekke hva mitt gjør med en artic cooling vga silencer

Lenke til kommentar

Dimm så du bruker samme typen VGA kjøler som meg?

Da skal det vel ikke være noe problem.

Med tanke på kjøling i kabinettet, anbefales det å ha viften som suger ut varmluft bak eller foran? Har et Chieftec Dragon kabinett, Midi-tower. Og nå har jeg viften som suger ut varmluft foran, men jeg kom til å tenke på at all varm luft er jo rundt hovedkortet osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...