LaStrada Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Hei! Leste så vidt i et Linux blad på flyplassen når jeg ventet på å gå om bord på flyet mitt, da jeg kom over en artikkel om hvordan man installerte OS X på en linux maskin.. Tenkte å kjøpe dette, men det var lang kø, og omborstigningen begynte, så jeg fikk ikke kjøpt det... var også dyrt en smule dyrt. Men noen som vet hvordan dette gjøres? Er selv fan av OS X, men har ingen mac... men derimot linux Det kommer sikkert til å gå dårlig, men bare jeg får testa det så er jeg fornøyd. Noen ideer til hvor jeg kan finne en tutorial eller lignende til dette? Og ja, har søkt på google Takker for svar! Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Se på qemu, veldig enkelt og greit. Vet ikke om det støtter OSX, men virker i alle fall med linux, og div windows. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 vmware, funker nok fett, men det koster penger! Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 Er ute etter noe gratis ja.. Nettverket kræsja på linuxen nå (det trådløse er ikke helt stabilt enda) så jeg sliter med å få lasta ned dette Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 vmware er da ingen emulator? Da hjelper det lite å kjøre programmer som bruker et annet instruksjonssett enn x86! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Vmware er en emulator, som lar deg emulere cpu type mm. Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Uansett hvordan man ser på det så er OS X for powerpc og ikke noe annet. Hvis du tror du kan emulere OS X fint så tar du feil, den eneste måten å oppleve OS X på er å kjøre den på en Mac. Lykke til med emuleringen Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Vmware er en emulator, som lar deg emulere cpu type mm. Da beklager jeg misforståelsen, men det vil med meget stor sannsynlighet gå meget dårlig å emulere et så avansert program og ikke minst powerpc. Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 Uansett hvordan man ser på det så er OS X for powerpc og ikke noe annet. Hvis du tror du kan emulere OS X fint så tar du feil, den eneste måten å oppleve OS X på er å kjøre den på en Mac. Lykke til med emuleringen Jeg hadde ingen store forhåpninger om å få kjørt dette smertefritt heller OS X er og blir best på mac! Og JA, har lyst på en Mac, må bare vente og se hvordan det blir når / hvis de slipper ut nye iBooker. Men jeg skjønner ikke noe av dette... Den nekter å installere. Har ikke sett på feilmeldingene enda, så jeg får ta det i morra. Er ingen pro i linux akkurat, men derimot ganske noob på dette. Men man lærer av sine feil! Må legge meg nå, skole i morra! Får se om jeg kommer noe vidre da. Lenke til kommentar
drall Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Vmware er så vidt jeg vet ingen cpu-emulator, hvilke prosessorer kan den i såfall emulere? Jeg tror ikke qemu emulerer fullstendige ppc-systemer skikkelig. Pearpc gjør derimot dette, og fungerte utmerket sist jeg testet den med "panther". Hastigheten vil selvsagt være preget av emuleringen, men pearpc er en nydelig ppc-emulator. For ikke så lenge siden prøvde forresten noen å selge en lukket versjon av pearpc under navnet CherryOS. De ble heldigvis ferska temmelig fort. Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Hvis dette installeres på en 1,5 ghz, hvordan vil ytelsen væred da? Vil den være brukbar? Grafikkortet er et GeForce 2, noe som kanskje blir litt dårlig..? Lenke til kommentar
askt Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Som drall sier, PearPC er en flott emulator for PPC, og kjører OSX imponerende bra. Raskt går det ikke, men ting fungerer rimelig ok. Blir dog mest for å sjekke ut hvordan det ser ut, å faktisk bruke det til daglig vil være en prøvelse. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Hvis dette installeres på en 1,5 ghz, hvordan vil ytelsen væred da? Vil den være brukbar? Grafikkortet er et GeForce 2, noe som kanskje blir litt dårlig..? Ytelsen vil bli (relativt, selvfølgelig) helt OK, men for å få hastigheter som det faktisk er mulig å jobbe uten i bør du minimum ha en 3ghz-prosessor. RAM'et spiller ikke særlig stor rolle i Mac OS X under PearPC av en eller annen grunn. Grafikkortet har ingenting å si, siden PearPC emulerer alt som har med grafikk å gjøre. Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Compilation from source You will probably need to have GCC 3.x installed for the compilation to work. GCC 2.x should also work (if not write a patch). I don't recommend to use 3.0 <= GCC < 3.3 since they have severe bugs with -fomit-frame-pointer Untar/gzip/bzip2 the downloaded file. Enter the created directory. Then compile by executing: $ ./configure --enable-ui=$UI --enable-cpu=$CPU && make where $GUI is either x11, win32 or sdl and $CPU is either generic or jitc_x86. If you have an x86 processor you should use $CPU=jitc_x86. Everybody else uses $CPU=generic. As of PearPC 0.3.0 the default configuration options are picked depending on your system, so a simple $ ./configure && make should be enough in most cases. Continue with Configuration. Her skjønte jeg ikke noe... hehe. Hva skal jeg velge? Prøvde meg litt frem, og fikk bare dette: root@staale:/home/lastrada/Downloads/pearpc-0.3.1 # ./configure --enable-ui=$win32 --enable-cpu=generic && makechecking build system type... i686-pc-linux-gnu checking host system type... i686-pc-linux-gnu checking target system type... i686-pc-linux-gnu checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c checking whether build environment is sane... yes checking for gawk... no checking for mawk... mawk checking whether make sets $(MAKE)... yes *** LINUX, building POSIX version. we need pthread. *** x86 target system checking for ranlib... ranlib checking for gmake... no checking for make... /usr/bin/make checking whether /usr/bin/make sets $(MAKE)... yes checking for gcc... no checking for cc... no checking for cc... no checking for cl... no configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH See `config.log' for more details. Hva betyr dette? Ser den sier gcc... no osv, men her skjønner jeg ikke noe Er som sagt ikke helt pro i linux. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Du må ha ein compiler (ein compiler kompilerar kildekode om til binærkode). Kva for distro har du? Er alltid lett å få inn GCC. Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Kjører Ubuntu.. Men når jeg bruker Synaptic og søker på gcc, er gcc-3.3 base (1:3.3.5-8ubuntu2) markert. Er det ikke installert da..? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Tydligvis ikkje (brukar ikkje Ubuntu). Er det meir GCC der? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Åpne en terminal og skriv: sudo apt-get install gcc Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Der ble det mer fart i sakene ja Men noen som vet hva jeg skal skrive her: " $ ./configure --enable-ui=$UI --enable-cpu=$CPU && make where $GUI is either x11, win32 or sdl and $CPU is either generic or jitc_x86. If you have an x86 processor you should use $CPU=jitc_x86. Everybody else uses $CPU=generic." Skjønte ikke helt hva jeg skulle sette istedet fir $GUI.. Og $CPU er vel generic? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå