Gå til innhold

Nøstet kall? Sortere output fra query i ny query

Anbefalte innlegg

mySQL:

Kjører et SELECT for å finne de seks mest besøkte linkene som ligger i en tabell.

Dvs de entryene hvor INT antall_klikk er størst.

Ønsker så å sortere disse seks treffene etter fallende strenglengde INT tekst_lengde for utseendets skyld.

Hvordan gjør jeg dette? Går det å fikse det hele i mySQL?

Det må på en måte bli et "nøstet" kall..?

Dette er kallet som henter ut de seks mest besøkte linkene.

SELECT id, url, tekst FROM linker ORDER BY antall_klikk DESC LIMIT 0,6

Trenger nå å sortere disse etter synkende strenglengde. Tenkte dette skulle gjøre susen, men det gjør det ikke:

SELECT id, url, tekst FROM (SELECT id, url, tekst FROM linker ORDER BY antall_klikk DESC LIMIT 0,6) ORDER BY tekst_lengde DESC

----

Etter å ha fått et tips prøvde jeg meg med

SELECT id, url, tekst FROM linker ORDER BY antall_klikk DESC, tekst_lengde DESC LIMIT 0,6

..men det fungerte heller ikke.

Endret av mbst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
den siste fungerer ikke fordi den først sorterer på antall_klikk. sortering på lengde vil kun skje om antall_klikk er like

Ja, det var det jeg tenkte meg.

Men uansett: Klarte det på et annet vis. Jeg laget en temp-tabell av fast lengde (seks) som jeg kjører et UPDATE på, for så å hente ut dataene derifra sortert på strenglengden.

Jeg har blitt fortalt at dette egentlig tilsvarer bruken av "views", men serveren jeg har mine filer på kjører MySQL 4.0, og den støtter ikke views enda, slik jeg har forstått det.

Endret av mbst
Lenke til kommentar
den siste fungerer ikke fordi den først sorterer på antall_klikk. sortering på lengde vil kun skje om antall_klikk er like

Ja, det var det jeg tenkte meg.

Men uansett: Klarte det på et annet vis. Jeg laget en temp-tabell av fast lengde (seks) som jeg kjører et UPDATE på, for så å hente ut dataene derifra sortert på strenglengden.

Jeg har blitt fortalt at dette egentlig tilsvarer bruken av "views", men serveren jeg har mine filer på kjører MySQL 4.0, og den støtter ikke views enda, slik jeg har forstått det.

det blir ca det samme som å bruke views ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...