Gå til innhold

Kan noen forklare meg Norton Ghost?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått Norton Ghost Enterprise Edition v7 nå og skal ta backup av forskjellige PCer jeg har hjemme. Men det er jo så forbanna komlisert. Kan noen gi meg en forklaring på hvordan jeg f. ex lager et image av en partisjon og sånn? trenger hjelp her.

takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror ikke man kan forklare det stort bedre enn det som står i manualen.

det beste er nok uansett å lese den.

og er det ikke med en demo fil da i den. mente da at det skulle være det der de går igjenom step by step hvordan og hva som gjøres.

eller du kan sjekke hjemme siden deres etter det.

Mvh Kriger

[ Denne Melding var redigert av: Kriger på 2002-07-10 19:28 ]

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, men hvor? Hvilket av programmene?

Kan ikke noen hjelpe meg med å forklare hva de enkelte gjør, og hva de er til:

-AI Builder

-Enterprise Console

-Ghost Boot Wizard

-Ghost Explorer

-License Auditing Utility

-Multicast Server

takker

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-11 00:56, The Pirate skrev:

Kan ikke noen hjelpe meg med å forklare hva de enkelte gjør, og hva de er til:

-AI Builder

-Enterprise Console

-Ghost Boot Wizard

-Ghost Explorer

-License Auditing Utility

-Multicast Server

Du har ikke bruk for noen av de programmene det du burde gjøre er å lage en win98 bootdisk det får du på (www.bootdisk.com) På denne disketen kopierer du inn fila (Ghost.exe) som ligger i mappa der du installerte ghost.

Boot på disketten å start ghost.exe etter det så tror jeg du skjønner det selv :smile:

Hvis du synes at programmet er kjekt vil jeg anbefale deg å kjøpe "Norton ghost personal ed." fra http://www.norton.com

Ha en fortsatt god sommer

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-10 22:54, hårek skrev:

Men husk at du må ha en FAT32 partisjon å skrive til, hvis du har bare NTFS så kan det bli litt vanskelig.

Bullshit!

Ghoster PC'er daglig. NTFS er null problema.

Ghost 2002 takler offisielt disker opp til 80 GB.

Spanpointet er begrenset til 2048MB/span.

Ghost er forøvrig utrolig enkelt å bruke, men du har mere igjen av å lese manualen enn å tro blidt på alt som blir sagt her...

Hint: disketter...

Lenke til kommentar

Mottatt Cyrus.

Morragretten i skriveøyeblikket, og bare en hjernehalvdel var i virksomhet. :grin:

no offence indtended...

edit:

Med Volume Manager kan du lagre på NTFS, men det koster 5k...

[ Denne Melding var redigert av: Jalla på 2002-07-11 09:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Med Volume Manager kan du lagre på NTFS, men det koster 5k...

Ok, er ikke noe bedre om morgenen jeg.

Kan jeg da en w2k/wxp pc som kjører ntfs å lage image av en annen disk som det er ntfs? sånn at jeg slipper å bruke dos + ntfs...

Det hadde jeg hat bruk for på jobben så det hadde vært fint om du kunne svare på det

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-11 07:16, Cyrus skrev:

Du har ikke bruk for noen av de programmene det du burde gjøre er å lage en win98 bootdisk det får du på (www.bootdisk.com) På denne disketen kopierer du inn fila (Ghost.exe) som ligger i mappa der du installerte ghost.

Boot på disketten å start ghost.exe etter det så tror jeg du skjønner det selv :smile:

Hvis du booter med en Win98-bootdisk og dermed kjører Ghost fra DOS, får du ikke da problemer med at de sikkerhetskopierte filenes navn blir forkortet til 8.3 format?

Dette hadde jeg problemer med i Ghost 5.1 i hvert fall.

Endte med at jeg måtte ta backupen inni Windows 98, men det går jo ikke i feks Windows XP (tenker da på system-partisjonen).

Har dette endret seg med nyere versjoner?

[ Denne Melding var redigert av: mbst på 2002-07-11 21:44 ]

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Du skal kjøre ghost.exe for å lage et image, ingen av de andre du har nevnt. Det beste er å brenne imaget til CD hvis du skal bruke det hjemme.

Ganske enkelt egentlig, når du kjører ghost for du et grafisk grensesnitt i DOS som er ganske selvforklarende. Du velger enten gjenopprett et image eller lage et image. Hvis du vil lage image kan du lage fra disk, partisjon, folder etc til disk, partisjon, folder, cd etc.

Hvis du velger image fra partisjon til CD f.eks spør den om du vil at den skla bli bootbar(som er genialt)hvis du svarer ja her ber den deg å sette inn et bootdisket i stasjon A, da trenger du ikke å ha oppstartsdisket hvis du skal gjenopprette et OS f.eks., da er det bare å putte CD-en og når den har lasta oppstartdisketen finner du ghost.exe på CDen kjør og velg gjennoprett fra CD til partisjon.

En liten tips: Du for et felt der du beskriver hva imaget er av, skriv alltid litt info. her, kommer til å bli rot hvis du tar mange imager senere og du er ikke sikker på om det er et win98SE image med de siste Detonator driverne eller uten. Husk at hvis du tar et image av et OS er det helt avhengig av hardwaren i maskinen også.

jj

Lenke til kommentar

Du skal kjøre ghost.exe for å lage et image, ingen av de andre du har nevnt. Det beste er å brenne imaget til CD hvis du skal bruke det hjemme.

Ganske enkelt egentlig, når du kjører ghost for du et grafisk grensesnitt i DOS som er ganske selvforklarende. Du velger enten gjenopprett et image eller lage et image. Hvis du vil lage image kan du lage fra disk, partisjon, folder etc til disk, partisjon, folder, cd etc.

Hvis du velger image fra partisjon til CD f.eks spør den om du vil at den skla bli bootbar(som er genialt)hvis du svarer ja her ber den deg å sette inn et bootdisket i stasjon A, da trenger du ikke å ha oppstartsdisket hvis du skal gjenopprette et OS f.eks., da er det bare å putte CD-en og når den har lasta oppstartdisketen finner du ghost.exe på CDen kjør og velg gjennoprett fra CD til partisjon.

En liten tips: Du for et felt der du beskriver hva imaget er av, skriv alltid litt info. her, kommer til å bli rot hvis du tar mange imager senere og du er ikke sikker på om det er et win98SE image med de siste Detonator driverne eller uten. Husk at hvis du tar et image av et OS er det helt avhengig av hardwaren i maskinen også.

jj

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-24 00:53, skrev The Pirate:

OK, takk for hjelpen. Men lager dere imagene i DOS eller i Windows?

Hvis du skal lage image av system disk (C:) så du bruke DOS. Grunnen til dette er at Windows holder mange filer åpne, disse filene vil da ikke kunne kopieres (litt forenklet sagt).

Ellers går det å starte ghost.exe fra Windows (avhengig av Windows versjon). Ghost 2003 lar deg forresten starte under Windows uansett, og vil da selv switche over til DOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...