Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Hva mener dere om Kristendom?

Anbefalte innlegg

Heisann.. Driver med prosjekt som handler om hvor vidt Kristendommen har blitt svekket gjennom tidene, og om vi egentlig trenger kristendommen her i norge..

Og hadde blitt veldig glad vis noen kunne svart på noen få spørsmål :yes:

1. Kan du sjøl definere deg som aktiv, passiv eller anti kristen?

2. Tror du kristendommen har blitt svekket gjennom tidene?

3. Hva synes du om at KrF, styrer vårt land, med kun 6,5 % andel?

4. Vil Kristendommen dø ut om noen år?

5. Er det greit at norge er under en kristen kirke, hva med ett bytte?

På forhånd takk:)

*** Moderatoredit: Jeg var nødt til å endre på tittelen på tråden så den ikke skulle bryte med 3ordsregelen. ***

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Går det ikke ann i være ikke-kristen uten å være antikristen?

2. Ja.

3. De styrer landet sammen med andre partier, men eg støtter ikke KRF nei

4. Hva mener du med noen år?

5. Kirken burde være uavhengi av staten

Mine 50 øre...

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

1. Hva er aktiv kristen? Viss det er å gå i kirka er jeg det.

2. Ja

3. Det er helot greit fordi de sitter me stortinget i ryggen. Dessuten er det ikkje bare de som styrer, Høyre og SP(?) er også med... (Ikke at jeg er enig i politikken altså, Karl I. Hagen er jo konge)

4. Nei, men den vill blir veldig svekket.

5. Synest ikke noe om den norske kirke, men det er greit at den er statskirke.

Værsågod ;)

Lenke til kommentar

1. nei, er ikke kristen for for 5 flate øre

2. definitivt, positivt er det og

3. horribelt

4. tror ikke det dør ut, men håper det blir svekket i en større grad

5. klubben (les kirken) skal være uavhengig av staten, la kirken forsørge seg selv!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

1. Jeg er ikke religiøs på noen måte.

2. Ja, det er jeg overbevist om.

3. Som nevnt styrer KrF i en koalisjon med andre partier. KrF er en uting, men jeg kan leve med det i en høyreregjering. Helst ser jeg dog partiet ute av tinget.

4. Det tror jeg ikke, det vil nok alltid finnes folk som tror. Men generelt vil den bli ytterligere svekket.

5. Statskirken burde avskaffes og ekte religionsfrihet innføres.

Lenke til kommentar

Sistnevnte.

Ja.

Det gjør de ikke. Regjeringen har 40 % av stortingsmandatene.

Nei, fundamentalistisk kristendom er i vekst.

Nei, det er ikke greit. Stat og kirke bør skilles.

Lenke til kommentar

1. Aktiv

2. Ja

3. Helt greit. Kristelig er bare i navnet. De er et parti på lik linje med de andre partiene. Sakene deres som teller, ikke religion..

4. Nei. Helt klart ikke. Det ser ut til at kristendommen er på vei opp nå.

5. Norge har vært et kristent land lenge. At ikke alle velger å være kristne er ok, men Norge er fortsatt et kristent land. Er imot et "bytte". Det hadde etter min mening vært synd om de splittet stat og kirke også, da vi ville miste store deler av vår kultur..

Lenke til kommentar

1) Anti-kristen, i den forstand at jeg mener at kristendommen, som andre religioner, er en uting som holder menneskeheten tilbake. Kristendommen er, som andre religioner, i strid med fakta.

2) Ja, det er da helt klart. I de senere år ser det imidlertid ut til å ha vært en oppsving for religioner. Etterkrigstidens fornuft og vitenskap erstattes av irrasjonell religion. Det er en synd og en skam. Heldigvis har kristendommen gått kraftig tilbake over en flerehundreårsperiode, og det er da verd noe.

3) Det forteller oss egentlig bare at en bør holde seg unna å stemme på den nåværende koalisjonen ved neste valg. Det er Høyre og de andre i koalisjonen sin skyld at KrF har statsministerposisjonen.

4) "Noen"? Neppe. I det lange løp? Forhåpentligvis.

5) Det er ikke greit at Norge er under noe som helst som ikke er rasjonelt. Landet skal styres SEKULÆRT! På samme måte som en krever beviser av staten for at en bro koster kroner X å bygge, og ikke kroner Y eller Z, skal en kunne kreve beviser for religioners påstander før de får statsstøtte. Gang på gang er det jo vist at ingen av religionene klarer å bevise et spekk av sin lærdom. Ergo har de ingenting med statsstøtte å gjøre.

Endret av gspr
Lenke til kommentar

1. antikristen

2. ja, men ikke nok

3. krf burde aldri blitt stiftet en gang. spreng dem!

4. forhåpentligvis, men den blir bare bytta ut med noe annet. så lenge vi har idioter, har vi religion..

5. nei. ikke vær under noen kirke! religion er galt!

Lenke til kommentar

Anti-kristen, eller aller helst: ikke-kristen.

Ja.

KrF hadde en god del større 'andel' ved sist Stortingsvalg (12%-13%). Med andre ord styrer de med en tilsvarende stor 'andel'.

Nei, men kanskje etter ganske mange år. Umulig å gjette når.

Ville ikke byttet til en annen religion. Spørsmålet om å stille stat og kirke har jeg ikke helt bestemt mitt standpunkt i. Ser fordeler og ulemper begge veier.

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke kan velge ikke-kristen, så får det bli sistnevnte.

Absolutt.

Liker det ikke.

Kanskje, kanskje ikke.

Skill stat og kirke!

Lenke til kommentar

- Jeg vil definere meg selv som religiøst uavhengig

- Kristendom og andre religioner har en form hovedspredning. Det er fra foreldre til barn. Mange vokser opp med kristendom og blir formet til å leve et kristent/religiøst liv. Dette er i ferd med å avta i landet vårt, fordi majoriteten synker (og dermed grunnlaget). Men man har også de som hopper på en religion i voksen alder, ofte pågrunn av store problemer i livet. De er også i mindretallsgruppe. Jeg tror dermed at vår moderne og siviliserte kultur samt et mer klart syn på realiteter, er med på å svekke kristendomen. Kristendommen er svekket, ja!

For det første synes jeg det er feil å blande religion med politikk. Livssyn kan ikke dominere og styre et samfunn. Det er ikke hva demokratiet egentlig bygger på. KRF styrer ikke landet, men de får gjennomslag for mye pga av en ganske svekket mindretallsregjering.

- Nei, kristendom og religion vil eksistere så lenge det er mennesker på jorden.

- Norge er et høyteknologisk og sivilisert land. Folk klarer å skille mellom religion og samfunn i stor grad. Personlig ser jeg på kirken som et kulturelt og tradisjonelt holdepunkt, hvor man døpes, konfirmeres og gifter seg. Så ja, det er helt greit. Men at Norge skal styres og bygges videre på et kristent livssynsgrunnlag, det blir feil!

Endret av anth
Lenke til kommentar
Heisann.. Driver med prosjekt som handler om hvor vidt Kristendommen har blitt svekket gjennom tidene, og om vi egentlig trenger kristendommen her i norge..

Og hadde blitt veldig glad vis noen kunne svart på noen få spørsmål :yes:

1. religions messig er jeg ingenting, opprinnelsesmessig er eg 25% kristen

2. Ja, folk er ikke dumme nok til å følge den helt blint lenger, men kan komme 2 middelalder.

3.Udemokratisk og rart at et parti som er grunnlagt på religion har makt over en hel befolkning

4.håper det

5. la os bytte til sekulær stat,og forby all religiøse symboler skolen, hodeplagg, halsbånd med kors etc........

6. la oss bli lykkeligere

Lenke til kommentar

1.) Er kristen

2.) Kristendommen har forandret seg, men har ikke blitt svekket.

3.) Hadde KrF styrt med mer, hadde vi alle hatt god grunn til å flytte ut av Norge.

4.) Nei.

5.) Separert kirke og stat er like bra som statskirke.

Lenke til kommentar

1. Den er for meg vanskelig, eg vaks opp som ein kristen, og hadde ei stund lyst til å bli prest, leste bibelen om kvelden for historiane si del. Alikevel hadde eg ei særs interesse for det norrøne. Idag er eg 19 år og har gått på Steinerskule i 7 år (Flytta frå tettsted til by) og der har me ikkje KRL, men religion uten prøver og teori. Dette forandra veldig på mi tru. Eg vil ikkje kalle meg nokon av dei delene, eg vil vel kanskje kalla meg ein forvirra og nysjerrig moralist. Kanskje ein agnostikar.

2. Ja, på ein måte. Kjerka hadde større makt før, dei bestemte det meste. Kan ein sei at kristendommen vart svekka då kjerka mista makta ?

3. Eg interesserer meg ikkje så hardt for politikk, så lenge dei ikkje "ansetter" ein despot til å styre landet vårt, så bryr eg meg ikkje. (Og eg kallar meg sjølv ein nasjonalist?)

4. Nei.

5. Har ingenting imot det, men syns at det burde bli lettare og melde seg ut av kjerka. har prøvd ei stund, og fleire bekjente har hatt problemer dei og.

Lenke til kommentar

1. Absolutt ikke kristen

2. Kommer an på øyet som ser. Kirken har mistet mye av sin konstitusjonelle makt, og har ikke like stor direkte kontroll over samfunnet, slik den hadde i middelalderen. Men kirkens innflytelse på den politiske arena skal utvilsomt ikke undervurderes.

3. KrF styrer ikke landet alene. Når det er sagt, så liker jeg ikke dette partiet, eller de fleste andre regjeringspartiene for den saks skyld.

4. Nei, det har jeg ingen tro på. Folk vil bedras. Slik er det bare.

5. Ja til skille av kirke og stat, om det er det du mener. Det bør få være opp til enhver hvorvidt han/hun vil være medlem av et trossamfunn.

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar

1. Anti-religion, pro-militant ateist

2. Absolutt. Det er helt åpenbart. Selv katolikkene leser ikke bibelen ordrett. Men det er en voksende bevegelse i USA som gjør det. Den såkalt kristne Taliban.

3. Det er skammelig at slike små partier som KrF og Venstre skal kunne holde et helt land gissel.

4. Kristendommen vil ikke dø ut på mange år, men en gang i fremtiden vil alle gudene være døde. Man får bare håpe at det ikke er den samme dagen som alle menneskene er døde.

5. Norge bør ha full religionsfrihet og derfor skille mellom stat og kirke. Men mange frykter, med rette, hvordan islam da vil fortsette å ture frem.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...