Gå til innhold

IDM disk -> død.

Anbefalte innlegg

Kjøpte i august/september i fjor en 40GB IDE 7200RPM disk hos komplett data (har kvittering).

Ved juletider sa den stopp, og døde sammen med 40GB av alt jeg har samlet sammen av ting og tang de årene jeg har hatt pc. Skolearbeid, filmer, spill, bilder, hard2get mp3s osv.

Etter en tur på IBM's support sider har jeg fant jeg en wav fil som passer bra til lyden min disk gir fra seg da den forsøker å starte opp. Altså "bad head" skade.

Da det ikke er noen som reparerer harddisker(er det?) så er eneste mulighet for å få tilbake dataene å sende den til IBAS, noe som er en svært kostbar affære.

Er det noen som vet om produsenten/selgeren/noen som har ansvar for at jeg skal få tilbake de tapte data og betale dette, eller er det kun snakk om pengene tilbake for den ødelagte disken? Og, hvis jeg sender tilbake disken til komplett, kan jeg få tilbake pengene samt beholde den ødelagte disken, tilfelle jeg skulle vinne i lotto og vil sende den til IBAS?

Alle svar, formeninger og tips mottas med stor takk.

Hilsen b0nna

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest mafister

du skal bare sende den inn til komplett (men ring kundeservce først), jeg gjorde det i fjord. og fikk tilbake en 60gb i stedenfor en 40gb :razz:

men ikke ta i bruk den nye harddisken, men selg den

IBM sug max

Lenke til kommentar

Hvis du er flink til å mekke og tør å ta sjanser, kan du jo prøve å leke IBAS selv:

Kjøp en helt identisk disk (ca 600kr?), åpne begge diskene, og flytt platene fra den som har ødelagte lesehoder til den som fungerer. Hvis du er heldig fungerer det! Men vær veldig forsiktig, nøyaktig, og ikke få ett støvkorn inni disken... ellers kan det fort gå galt. Har hørt om folk som har åpnet flere disker og fått det til å fungere etterpå.

PS. disker KAN kræsje, bli stjelt, utsatt for brann, lynnedslag osv. så det er lurt å ha backup. Eller for å si det på en annen måte: Det er ikke lurt å ikke ha backup.

Lenke til kommentar

Simen: Jeg har store problemer med å tro at noen har klart det du sier i hjemmemiljø. Disk platene er så fint justert i forhold til hverandre at dette blir tilnærmet umulig å unngå å ødelegge ved å åpne disken. Dessuten er diskene montert i 100% sterilt miljø som du ikke kan gjenskape hjemme så lett.

b0nna: Jeg har tilsvarende problem

diskutert her og har for mitt vedkommende kommet så langt at det kanskje er kretskortet som er gåent. Hva angår ansvarsfordeling skal du ikke forvente at IBM dekker IBAS kostnadene med midre du kan dokumentere reelt økonomisk tap. Dette fikk jeg opplyst av forbrukerrådet. Og hvis du gidder, send meg den .WAV filen på mail (finner mailadressen i min profil) så jeg kan prøve å høre om det er samme lyd som hos meg. Dersom du bestemmer deg for å sende disken til IBM (skal sendes til Amsterdam har jeg fått vite) forsøker de å reparere den, dog ikke helhjertet, og mest sannsynlig sender deg en ny og tom disk tilbake. Du kan heller ikke be dem prøve å fikse den og returnere den selv om de ikke klarer det. Dvs. hvis du sender den får du den ikke tilbake med mindre den er reparert. Men de driver ikke med data-recovery.

AT7MAX,XP2100+,512DDR,2xWD120GB,Ti4400,WinXP

[ Denne Melding var redigert av: Nebu på 2002-07-10 19:43 ]

Lenke til kommentar

Hvis du skal prøve deg som diskdoktor, så burde du åpne disken i et støvfritt miljø. Letteste måten å gjøre det på hjemme, er å åpne den på badet etter at du har latt dusjen renne med varmt vann. Den fuktige luften gjør rommet så og si støvfritt.

Om du TØR å fikle med platene er en annen sak :wink:

Lenke til kommentar

Lurt det der med dusjen.. Du må i hvertfall være veldig forsiktig og unngå støv for en hver pris. Helst ikke ha tekstiler i samme rommet heller. (badet) I tillegg hjelper det med litt flaks.

Hvis dataene er så verdifulle at du vil bruke 600kr på en ny disk og ta risikoen for å fa de ut, og du ikke har råd til IBAS, så gjør det selv! I verste fall, taper du bare de 600 kr dine, og muligheten til å sende disken inn og få en ny tom disk. Muligheten for å sende diskene til IBAS vil du fortsatt ha.

Det er vanskelig å estimere hvor sansynlig det er at du klarer å reparere disken og få ut dataene, men jeg tipper du mest sansynlig klarer det.

Lenke til kommentar

>amdpower:

>du skal bare sende den inn til komplett (men ring >kundeservce først), jeg gjorde det i fjor. og fikk >tilbake en 60gb i stedenfor en 40gb

Jo vel og bra det. Men greia er jo at jeg vil ha muligheten til å få tilbake dataene også.

Nebu:

Tror du de begir seg inn på å skifte hode da?

Og hvorfor kan jeg ikke få disken tilbake hvis de ikke klarer og reparere den?

Til dere som foreslår å sette platene inn i en annen disk.

Jeg har gått serviceelektronikk -> fagbrev kopi og data, men jeg er dog litt tvilende til om dette vil la seg gjennomføre. Finnes det noen sider på nettet om noen som har gjort dette? Ja, asså da ikke skiftet kretskortet.

b0nna

[ Denne Melding var redigert av: b0nna på 2002-07-10 20:38 ]

Lenke til kommentar
Gjest mafister

sorry, jeg leste for fort gjennom. fikk ikke med meg at det var snakk om å redde data fra en krasjet disk.

Ikke åpne opp disken hjemme, det finnes sikkert flere eksempler på at det har gått galt, enn at dette har lykkes.

Dataen på disken er sikkert verdt mer enn 600 spenn, jeg ville ha sendt den inn til fagfolk som vet hva de driver med.

Lenke til kommentar

Snakket akkurat med IBM i skottland og nå sier de at IBM ikke gjør noe forsøk på å reparere disken men sender bare en ny en. Det er selvsagt en ny person i andre enden hver gang så det jeg får høre varierer alltid. Før sa en av dem at de gjør noen enkle forsøk på å fikse uten at han helt visste hva disse gikk på. Dama jeg snakket med nå hørtes ikke helt ut som om hun kunne noe særlig om temaet. Den forrige settningen er muligens selvforklarende, jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Nei det kan koste ned til 12-13K hos IBAS, dersom skaden ikke er omfattende. Har snakket med de også og forklart problemet jeg sliter med. Det er jo fremdeles skrekkelig dyrt for en privatkunde. Men grunnen til at det koster så ekstremt er at de har noen teite analyser de tvinger sine kunder til å kjøpe og disse koster i allefall halvparten av prisen.

Lenke til kommentar

Hei.

Har en liten dialog på gang med IBAS nå:

>For at Ibas skal kunne bestemme omfanget av skaden, >utføres først alltid en analyse som leveres til >fast pris avhengig av type lagringsmedia og

>operativsystem. For Windows 98 er analyseprisen >kr. 2200,- eks. mva. til standard servicenivå. >Analysen tar normalt to arbeidsdager med mindre

>ekspress service er ønsket (7 timer). >Analyserapporten leveres skriftlig og gir svar på >hva som kan rekonstrueres, hvor lang tid det vil >ta, og prisen på selve rekonstruksjonen (kommer i >tillegg til analysen) som utføres etter egen avtale.

>Det er umulig for meg å gi en pris på >rekonstruksjon uten at vi har foretatt en >analyse først, men erfaringsmessig ligger de >fleste jobber i denne genren i området 10 til >40.000,-. Dette er imidlertid et estimat, vi har >jobber som koster under 10.000,- og over 40.000,- >også. Analysen vil gjøre oss i stand til å gi deg >en fast pris for videre rekonstruksjon. Noen >ganger kan vi, dersom det viser seg at >rekonstruksjonen er en forholdsvis

>grei sak, tilby litt lavere pris mot lengre >leveringstid (1 til 2 uker).

>Men du må regne med at under 10.000,- totalt for >analyse og rekonstruksjon eks. mva. vil det sjelden >bli.

Nå som jeg med sikkerhet vet at det er lesehodet som er defekt, og antar at de ikke har påført platene noen skade, skulle det bare være å lese av platene. Dataene på disken ligger slik de skal. Skal skrive og spørre om de kan si noe nærmere om prisen på dette.

Nebu=> Det at jeg har gamle timelister liggende på dataen, kommer det under det du nevnte om økonomiske tap? :grin:

b0nna

Lenke til kommentar

b0nna: Det tør jeg ikke svare på, det er sikker en eller annen advokat som kunne ordlegge seg slik at det høres fornuftig ut. Det kan derimot ikke jeg. Men en annen ting, dersom du på et eller annet tidspunkt får anledning til å "låne" meg kretskortet ditt hadde jeg vært svært takknemlig, jeg tror det er problemet hos meg. Det kan uansett være litt moro å leke seg litt...

Lenke til kommentar

MaxPain: Mener du å si at du har 2 defekte IBM GXP disker? I såfall synes jeg veldig synd på deg og hva har du tenkt å gjøre? Hva med å låne/selge/gi bort en av dem så jeg får prøvd kretskortet på min disk? Pleeease.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...