Gå til innhold

Lurer på om noen vifter passer noen styringer

Camron

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jupp. Som gunz sier, de passer fint.

Hvor mange vifter skal du kjøpe?

Du får 3 92mm vifter på den viftestyringen du har planer om å kjøre (Tenker på max belastning den tar, ikke utgangen). (0.09A * 3 = 0.27A.. Max belastning på viftestyringen er 0.35A).

Men bare 1 120mm vifte på den samme viftestyringen.

Så hvis du har planer om å fylle alle vifteplassene i kabinettet, ville jeg gått for en "vanlig viftestyring" med 4 utganger eller noe slik.

Lenke til kommentar

Den viftestyringen du linket til, kan ta tre 92mm, eller en 120mm.

Dvs, at hvis du bestiller tre 92mm vifter og en 120mm vifte, så må du ha 2 stk av de viftestyringene du linket til. På den viftestyringen du linket til, så er tilkoblingene av molex kontakter, så da trenger du ikke gjøre noe "hokkus pokkus" for og koble til alle sammen til viftestyringen.

Ulempen med den viftestyringen er jo at du mest sannsynlig ikke vil ha den viftestyringen så lett tilgjengelig (Avhengig av lengden på kabelen(e)), og at du må la de ligge i kabinettet, modifisere et 5,25" deksel f.eks, eller la de henge ut fra kabinettet.

Jeg har heller ville kjøpt en viftestyring med f.eks 4 utganger og en utgangeffekt på f.eks 5W pr. utgang. Det vil holde for de viftene du har planer om å kjøpe.

(120mm viften tar ca 3W)

Kjekkere med viftestyring som du kan montere i en 5,25" brønn eller 3,5" brønn.

Lettere tilgjengelig, samt at pc'en blir litt mer "styla" (Spørs hvilken viftestyring du kjøper selvsagt).

Selv har jeg Sunbeam Rheobus og er fornøyd med den, eneste ulempen er at LED'sene er alt for sterke, men de kan enkelt fjerne hvis du vil det. Microplex har den heller ikke på lager for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Av de du listet opp har jeg ville valgt Digital Doc 5+.

Personlig er jeg som sagt fornøyd med Sunbeam Rheobus, men denne styringen har microplex ubekreftet leverings dato på, så det er kanskje ikke aktuelt å vente på den?

Du kan jo forsåvidt se på andre nettbutikker om du finner deg noen andre viftestyringer der. Psdata har vel et tilbud på Thermaltake Viftestyring der du får med 4 vifter for en meget billig penge, men noe mer angående den/de viftestyringene vet jeg ikke.

Om din PSU på 410W vil klare viftestyringen og 6 vifter er avhengig av din maskinvare, samt hva du skal kjøpe av viftestyring og vifter.

Men en "vanlig vifte" trekker som regel ikke mer enn 3-4 W, så jeg tror nok din PSU skal klare det.

Lenke til kommentar

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=TD9238H

Denne viften mente jeg.

Er usikker på hva slags styring jeg skal ha, det står mellom disse:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBLB1SI

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=NXP301

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=DDOC5XPLUS

På vantec'n får jeg med 2 katoder også :hmm:

Endret av Camron
Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe så kraftige vifter? Vantec viften bruker 12.5W, noe som er en god del.

Personlig ville jeg ikke kjøpt en vifte på iallefall mer enn 30dB, noe som flytter nok luft til at du klarer deg i en pc.

30dB er i mine øyne ganske mye støy fra en vifte til en pc, men som regel er det slik: En vifte med mer dB, jo mer luft flytter den.

Denne er et godt alternativ til en vifte. Den flytter mer enn nok luft til en pc. Du skal jo ha 4 stk, og da har du iallefall nok luftstrøm til å holde maskinen lik romtemp.

Anbefaler altså ikke at du kjøper så kraftige vifter, som trekker mye W, dermed mye støy.

Men, valget er jo ditt.

Lenke til kommentar

Av viftestyringene du har listet opp har jeg ville valgt slik:

1. Vantec Nexus Fan&Light kntrl, 5.25"

2. Sunbeam Lightbus, Sølv

3. Digital Doc 5+, Sølv

Mye pga. prisen til Digital Doc er i meste laget for meg, men den har en del kjekke funksjoner.

Siden Vantec sin viftestyring bare har 3 kanaler, så må du koble iallefall 2 av 92mm viftene på samme kanal. (Lodde sammen ledningene eller noe slik).

Dette er selvsagt avhengig litt av viftene du velger å kjøpe. Kjøper du en vifte som bruker mye effekt (Watt), mer enn 1 kanal tåler, så vil du svi den, og den blir ubrukelig. Ville ikke kjøpt en vifte som bruker mer enn 7W hvis du skal bruke 2 stk på samme kanal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...