potetskrell Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Jeg bruker nå dette til å liste opp filer i ei mappe <?php if ($handle = opendir('/home/web/wno474--/ms-paint/bilder/')) { echo "Filer:"; while (false !== ($file = readdir($handle))) { echo "<a href='/ms-paint/bilder/$file\n'>$file\n</a>"; } closedir($handle); } ?> Men, i tillegg til filene viser den også ".." (uten klammer) som er lenke til /home/web/wno474--/ms-paint/ . Noen som vet hvordan å fjerne prikkene? Ikke store problemet, men irriterende. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Prøv denne: <?php if ($handle = opendir('/home/web/wno474--/ms-paint/bilder/')) { echo "Filer:"; while (false !== ($file = readdir($handle))) { if($file != '..') { echo "<a href='/ms-paint/bilder/$file\n'>$file\n</a>"; } } closedir($handle); } ?> Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 Takker, men det står allikevel et lite punktum igjen som leder til den samme mappa scriptet ligger i. Du kan se et eksempel her. Lenke til kommentar
voigt-hansen Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Hei ! Jeg bruker denne metode... $files = glob("$kat/*"); foreach ($files as $value) { // diverse kode } { Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 Hei !Jeg bruker denne metode... $files = glob("$kat/*"); foreach ($files as $value) { // diverse kode } { Tror du må forklare den litt nærmere. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 glob() laster inn filene og mappene og alt i mappen du velger, og legger det i ett array. Velger du *.txt henter den kun ut .txt filer, f.eks.. $kat er da mappen han har brukt. Du looper gjennom array med foreach(). hvor da $value er nøkkelen, 'keyen' på dårlig norsk. Ta en titt på glob i php-manualen. http://www.php.net/glob Hvis du ikke vil vise punktum så kjører du bare if($file != '.' AND $file != '..'){ /*skrive ut her*/ } Lenke til kommentar
PT Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 <?php if ($handle = opendir('/home/web/wno474--/ms-paint/bilder/')) { echo "Filer:"; while (false !== ($file = readdir($handle))) { if($file != '..' && $file!= '.') { echo "<a href='/ms-paint/bilder/$file\n'>$file\n</a>"; } } closedir($handle); } ?> Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Takk! Men et siste spørsmål; hvordan sorterer jeg filene etter feks dato? Lenke til kommentar
Compac Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 <?php if ($handle = opendir('/home/web/wno474--/ms-paint/bilder/')) { echo "Filer:"; while (false !== ($file = readdir($handle))) { if($file != '..' && $file!= '.') { echo "<a href='/ms-paint/bilder/$file\n'>$file\n</a>"; } } closedir($handle); } ?> Prøver å få dette til jeg også.. Men lurer på hva de korrekte "stiene" er opendir('/home/web/wno474--/ms-paint/bilder/ og a href='/ms-paint/bilder/$file\n'>$file\n</a>"; si min sier er www.minside.no og filene ligger i www.minside/upload Har prøvd mange alternativ, men det funker ikke.. Takker for hjelp! compac Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 /home/web/wno474--/ms-paint/bilder/ er den fullstendige stien til mappa. Det blir det samme om du selv har hatt sida på pc'en din, da hadde den kanskje sett slik ut: c:/www/ms-paint/bilder/ . Denne adressa får du til host'en din. Bruker du feks home.no.net tror jeg adressa er /public_html/ms-paint/bilder/ /ms-paint/bilder/$file\n er mappa (stien) som ligger i public_html (eller der feks index.html ligger). /ms-paint/bilder/ er forresten noen jeg har brukt, den må du forandre og derretter lage mapper med disse navnene. $file\n er da filnavnet. Lenke til kommentar
Compac Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) /home/web/wno474--/ms-paint/bilder/ er den fullstendige stien til mappa. Det blir det samme om du selv har hatt sida på pc'en din, da hadde den kanskje sett slik ut: c:/www/ms-paint/bilder/ . Denne adressa får du til host'en din. Bruker du feks home.no.net tror jeg adressa er /public_html/ms-paint/bilder/ /ms-paint/bilder/$file\n er mappa (stien) som ligger i public_html (eller der feks index.html ligger). /ms-paint/bilder/ er forresten noen jeg har brukt, den må du forandre og derretter lage mapper med disse navnene. $file\n er da filnavnet. beklager at jeg maser, men får det ikke til nå heller.. Stien min er som sakt www.minside.no/upload Har eget webhotell så det går ikke gjennom home.no Det kommer bare feilmelding når jeg bruker foskjellige adresser. Skal teste videre, men har prøvd de slternativene som jeg kommer på setter stor pris på om du (eller noen andre) kunne skrift stien for meg i "tesjeformat".. Ps: må noen av filene "moddes"? compac Endret 3. mai 2005 av Compac Lenke til kommentar
Compac Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 det jeg hadde trodd skulle fungere va denne: <?php if ($handle = opendir('minside.no/upload/')) { echo "Filer:"; while (false !== ($file = readdir($handle))) { if($file != '..' && $file!= '.') { echo "<a href='/upload/$file\n'>$file\n</a>"; } } closedir($handle); } ?> men til ingen nytte.. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Du må helt ned til rota. Hvilken host bruker du? Husk, dette var min tråd, trenger hjelp med sortering etter dato enda. Endret 3. mai 2005 av Ingardj Lenke til kommentar
Compac Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Du må helt ned til rota. Hvilken host bruker du? Husk, dette var min tråd, trenger hjelp med sortering etter dato enda. Sorry, var ikke meningen å sjele tråden din... Men et siste spørsmå: Hosten min er www.surftown.nu (Vis det var den du lurte på ?) Har testa et anna "script" ___________________________ <?php $directory = opendir("upload"); while (false !== ($file = readdir($directory))) { if (!(($file == ".") OR ($file == ".."))) { $file_extension = strrchr($file, '.'); $filesplit = explode(".", $file); for($index = 0; $index < count($file); $index++) { echo("<a href=\"$file\">$filesplit[0]</a><br>"); } } } ?> _____________________________ denne får jeg til å laste opp alt som ligger i Upload katalogen, men når jeg trykker på linken så linkes filen til rota å ikke til upload katalogen.. Men men, skulle gjerne hatt det litt proffere slik som den du har, å gjerne muligheten til å sortere på type. Hadde vært flott å få php scriptet "ditt" til å funke, å setter stor pris på hjelp til å fikse dette. Sorry igjen at jeg blanda meg inn i tråden din. compac Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Hvis du gjør det slik tror jeg du skal få ritktig bane i linkene dine: <?php $dir = "upload"; $directory = opendir($dir); while (false !== ($file = readdir($directory))) { if (!(($file == ".") OR ($file == ".."))) { $file_extension = strrchr($file, '.'); $filesplit = explode(".", $file); for($index = 0; $index < count($file); $index++) { echo("<a href=\"$dir/$file\">$filesplit[0]</a><br>"); } } } ?> Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 du bør kjenne til forskjellen på et domenenavn og et navn på en katalog. du har sikkert på dette stadiet skjønt hva en fil er, og hvordan du kan bruke dens filnavn for å komme til. steg 2 er å forstå hva en katalog er. vær vennlig å forstå det, for det er så trivielt at det er irriterende å forklare. steg 3, vit så at din phpfil ligger i en katalog, og alle filnavn eller katalognavn du angir, er relative til denne katalogen som phpfila ligger i. så kommer syretesten: der du har phpfila, i den katalogen, er det der en katalog som heter "minside.no" ? hvis ikke er det rimelig ulogisk å kjøre opendir på noe som begynner med "minside.no" Lenke til kommentar
Compac Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 du bør kjenne til forskjellen på et domenenavn og et navn på en katalog. du har sikkert på dette stadiet skjønt hva en fil er, og hvordan du kan bruke dens filnavn for å komme til. steg 2 er å forstå hva en katalog er. vær vennlig å forstå det, for det er så trivielt at det er irriterende å forklare. steg 3, vit så at din phpfil ligger i en katalog, og alle filnavn eller katalognavn du angir, er relative til denne katalogen som phpfila ligger i. så kommer syretesten: der du har phpfila, i den katalogen, er det der en katalog som heter "minside.no" ? hvis ikke er det rimelig ulogisk å kjøre opendir på noe som begynner med "minside.no" Jeg vet godt hva en fil, mappe, php script ++++ er..... Det som var probemet var å finne den rette banen for å lite opp alt under upload katalogen. Dvs, jeg vet hva fila er og hvor file ligger, men i php scriptet karer jeg ikke å skrive inn rett sti sli at innholdet av mappen Upload kommer frem.'' Men men, får vel bare knote til jeg enten får det til eller driter i det. PS: Tha_Zaynt Tusen takk for tipset det skal testet fortløpende! Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 har du ingen mulighet for å få oversikt over katalogstrukturen? husk at du kan referere til kataloger et hakk høyere opp ved å bruke ../ har du ftp eller ssh muligheter til webserveren? da bør det ikke være noe problem å se hva katalogene heter... husk å skille mellom små og store bokstaver. Lenke til kommentar
solfridmh Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) <?php if ($handle = opendir('/home/web/wno474--/ms-paint/bilder/')) { echo "Filer:"; while (false !== ($file = readdir($handle))) { if($file != '..' && $file!= '.') { echo "<a href='/ms-paint/bilder/$file\n'>$file\n</a>"; } } closedir($handle); } ?> Går dette an å bruke med en ekstern mappe, som ikke befinner seg på samme server som scriptet? Si at jeg vil liste ut alle filene i en mappe jeg vet url til... Går ikke dette, fordi man må helt ned i root? Endret 3. mai 2006 av solfridmh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå