Gå til innhold

Prosjekt: Hjemmelaget projektor - Update 29/06

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil bare informere alle her om at man slettes ikke trenger å kjøpe guiden fra lumenlab.com for å bygge egen PJ. Jeg har lest guiden fra lumenlab.com, og må si at man lærer mye mer på dette nettstedet. Her kan man også kjøpe deler, og de krever ikke penger for forumbruk eller design.

equations_for_focal_length.gif

diagram_fresnel_1.gif

diagram_lcd_projector_basic.jpg

pico_3dcad-front.jpg

pico_painted.jpg

Teori om DIY PJ

Selv tar jeg sikte på å bygge en PJ med en 8" LCD, og dermed få en myyye mindre kasse, men likevel få god bildekvalitet. (800*600, 350:1, 400W, 14db)

Min favorittside til nå, www.diyprojectorcompany.com

Mange gode linker på bunnen av siden.

En forhåldsvis dyr sjappe her i europa.

*Må gå og legge seg pga examen :(*

Lenke til kommentar
Jeg vil bare informere alle her om at man slettes ikke trenger å kjøpe guiden fra lumenlab.com for å bygge egen PJ.

Eg kjøpte ikkje den guiden og min funker perfekt! Skal oppdatere workloggen min når eg får lærret :thumbup:

So var det en kjempebra forklaring av FredrikFredrik! :yes:

Ole-Johan

Lenke til kommentar

:thumbup: Har så lyst til å mekke min egen! :D Det er jo bare SÅ sjitbillig da! Er bare redd for å kjøpe gal skjerm og linser og sånn... :)

Men med en overhead, er det mulig å komme unna at alle fire hjørnene blir "kuttet" eller? På tomshardware så er jo hjørnene borte :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg skal uansett kjøre HTPC software, så det gjør ikke noe med hjørnene (startmeny + klokke?).

Måtte herje litt med instillingene til skjermen og skjermkortet for å få finfin farge + lysstyrke, og det har utrolig mye å si om du kan stille ekstra på skjermkortet.

(Jeg måtte skru ned masse rødfarge på skjermen for å få fargene til å stemme, men etter litt fikling blei bildet nais.)

Post noen flere bilder snart da!

Lenke til kommentar
Får bare mer og mer lyst på DIY PJ jeg! :yes:

:hmm:

Ser bra ut dette, blir nok stort nok bilde, skarpheten blir nok sykt bra den også ser det ut som :thumbup:

EDIT: Han heter Gandalf, ikke Gandalf ;)

??

Han heter faktisk Gandalv. Bra prosjektor, men syns kanskje du burde lagt litt mer arbeit i utseende av boksen. Du kunne laga viftehullene litt stiligere osv. Stå på!

Lenke til kommentar

Orker ikke å bruke så mye tid på hvordan den ser ut, men synes da ikke den er så verst. Har lagd fokusboks nå, skal legge ut bilde senere. Det jeg sliter med nå er litt mørke og uskarpe hjørner. Litt usikker på hvordan jeg skal ordne det, men etter å ha lest en del worklogger på lumenlabforumet har jeg funnet ut at det som regel kreves en del tweaking før resultatet blir optimalt.

Lenke til kommentar

UPDATE

Nå har jeg flyttet rundt på stort sett alt nede i boksen, pluss at det er montert en fokusmekanisme. Dette har løst problemet med uskarpe og mørke hjørner med glans. Det at fresnellinsene var byttet om hadde nok også sin del av skylden. Tar bilder nå, og legger dem til straks.

EDIT:

Kom ikke inn på home.online.no nå, så jeg legger bare ved filene. Vet ikke om det er lov, men hvis det ikke er det så får evt. en moderator fjerne dem.

post-132-1119989006_thumb.jpg

Endret av Th0mas
Lenke til kommentar

Lurer på to ting:

1. Har du prøvd den? Virker den?

2. Vet du at bildet blir speilvendt gjennom en linse?

Tenkte på skjærmen om det er oppned.. (noe den _MÅ_ være..) Om Trond Viggo Torgersen har lært meg rett.. :D:yes:

bilde.JPG

Men stilig er prosjektet !

Mvh. SacrefiZer

Endret av SacrefiZer
Lenke til kommentar

Nei, ikke sant etter det jeg mener, for det er ikke bare sidene som endrer reting da.

Det er jo HELE bildet, men siden du har prøvd det så går det, men feilvei går ikke etter min mening, kunne ha tegnet en til som du hadde skjønt mere av, men må på jobb imorgen så nå er det nattinatti hw.no-forum :cry:

Mvh. SacrefiZer

Edit: Endret for mer forståelse av teksten.

Endret av SacrefiZer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...