Gå til innhold

Prosjekt: Hjemmelaget projektor - Update 29/06

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En liten update for dere, et stort skritt for meg.

Nå har jeg lagd hull til og festet den siste linsa. Ved å feste alt i kassa på en høyst midlertidig måte fikk jeg prøvd den såvidt, og selv om rommet var lyst, linsene ikke var satt på optimal måte, jeg ikke er sikker på om kontrasten er stilt på fullt, lerretet jeg brukte var en chieftecdør, filmen jeg projiserte ikke hadde så veldig høy oppløsning (hjemmevideo :whistle: ), så var bildet utrolig klart og fint. Dessverre fikk jeg ikke tatt noen bilder, fordi viftene ikke er satt inn enda, og skjermen ikke tåler mer enn ca. 30 grader. Derfor måtte alt gå veldig fort. Dessuten måtte jeg sitte og holde i linsene. Gleder meg veldig til den blir ferdig. Skal komme med noen bilder da jeg får gjort litt mer.

Skjermen din tåler ca. 40 grader

:D

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg har lyset fra ein overhead og den har ei 400w lyspære, er det noken som har erfaring og veit om eg kan bruke den til og lage ein prosjektor?

Slik det ser ut no er det veldig svakt bilde, men det fokuserer. Har ikkje fått noken farga opp på veggen helder.

Ole-Johan

Lenke til kommentar

Digg med hjemmelaget billig prosjektor (ser ikke at du har vært FOR sparsom men.. :p )

Tenker på å mekke en selv også jeg, får hvertfall mer og mer lyst hver gang jeg ser en ny worklog her!

Men åssen var det med frakt fra lumenlab i USA da... pris på frak? pris for linsene i seg selv (jeg har sett på lu...com ja, men lister du opp alt) ? prisen i tollen og eventuel MVA pga teite norge...?

Lykke til med prosjektoren !!! :yes:

Lenke til kommentar

Du kan muligens spare en del på å bruke en overhead, og strippe linser, lampe og fresnelglass fra den. Det funker helt greit. (Billig om du finner en gammel du kan få :D ).

Mange arbeidsplasser så bytter de ut overheads med videokanoner, da kan du ofte få nappet med deg en gratis :)

Tror også du kan handle en del av delene i norge, blant annet lamper.

Lenke til kommentar

UPDATE!

Nå har jeg fått gjort en del mer, og jeg håper at projektoren er ferdig om ikke så lenge. Helst innen ferien. Det jeg har gjort siden sist er:

- Satt i projiseringslinsen i front

- Festet LCD-skjermen (festet den mellom to vinkellister på hver sidevegg)

- Saget hull til LCD-kontrollene, og festet det høyst midlertidig med tape

- Boret hull i bakkant og skrudd fast viftene. Fant ut at jeg måtte sette dem på utsiden for å få plass til dem.

- Saget hull til strømkontakten som skal sitte innfelt i bakkant av boksen

Kretskortene i boksen hører til LCD-skjermen, men er ikke festet enda, bortsett fra det som sitter fast i skjermen. Som dere kanskje ser av bildene, sitter ikke bakenden fast, og derfor sitter ikke reflektoren riktig heller. Jeg har heller ikke koblet noe ennå. Det som mangler er å feste fresnellinsene, og å koble alt sammen. Dessuten må jeg lage en sprekk i lokket der luften kan trekkes inn, og skjerme området rundt og bak reflektoren med aliminium.

front_thumb.JPG

skeiv_thumb.JPG

topp_thumb.JPG

Vad tycks?

aeinstein:

Jeg kjøpte delene, bortsett fra LCD skjerm og kasse, av Tha Sims på forumet. Derfor vet jeg ikke så mye om frakt og sånt fra USA, dessverre.

Endret av Th0mas
Lenke til kommentar

Det listet jeg opp i forrige post. Les den du.

Hvis du sjekker den åpne delen av forumet til lumenlab, så viser de like mye der. Prøv å bygge den etter mine bilder, så ser du nok at du får litt problemer. Det stopper gjerne opp allerede da du skal få tak i LCD skjerm. Da er lumenlab sin liste over egnede skjermer fin å ha. Dessuten er forumet der uunnværlig når du støter på problemer.

:thumbup:

Lenke til kommentar

No.1: Digg prosjekt(or)!

Er ikke en kløpper i optikk og må derfor spørre: Hvordan virker dette hvis man har ETT speil som lset fra skjermen går, som på en prosjektor. Trenger man bare å snu skjermen?

Kult med en forklaring! :thumbup:

Kunne sjefen over denne tråden sette opp en detaljert prisliste angående å kjøpe fra lumenlab.com, tenker på pris pr ting og hvor mye mva og hvor mye toll og frakt ++ og gjerne alt av materialer også. Tipper det er flere som vil se en prisliste :dontgetit:

Lenke til kommentar

Dessverre. Kassa fikk jeg av bestefaren min, så prisen er ukjent. LCD skjermen kosta 1500 kr, og lumenlabgreiene kosta ca. 2400 kr brukt, kjøpt fra Norge. Er 4-5 gang jeg svarer på dette spørsmålet nå :roll: Det jeg kan si sikkert er at jeg har brukt et sted mellom 4000 og 4500 kr på den, og at jeg har alt som trengs nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...