mariant Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Hei! Jeg har begynt å test litt CSS - og har litt problemer med å sette 100% bredde på to div'er som er plassert under hverandre. Når jeg legger inn 10px padding-left på den underste div'en - blir den "bredere" enn 100% Her er linken: http://home.no.net/mariant/turer/test_css.html NB! Det er bare en test-side... Her er innholdet i CSS-filen: * { margin:0px; padding:0px; } .logo { position:absolute; top:0px; left:0px; height:50px; width:100%; padding-top:10px; background-color:#FFCC00; text-align:center; font-size:24px; color:black; } .navigasjon { position:absolute; top:50px; left:0px; height:20px; width:100%; padding-left:10px; background-color:#FFCC00; } .navigasjon a { text-decoration:none; color:blue; } Noen som kan gi meg et tips?? Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Nå kan det godt være at jeg tar veldig feil, men jeg liker bedre å bruke .logo{ float:left } Istedet for .logo { position:absolute; top:0px; left:0px; Prøv å bruk float på elementene dine å se om det hjelper. Lenke til kommentar
mariant Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 Har prøvd å bruke float:left istedet for position:absolute - men den nederste div'en blir fremdels "bredere" enn den øverste. Hvis jeg fjerner padding-left:10px så forsvinner problemet - men det er ikke sånn jeg vil at det skal se ut.. Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Igjen er jeg ikke helt sikker, men bør ikke <div class="logo">Maria's hjemmeside</div> være <div class="logo"><h1>Maria's hjemmeside<h1></div> Men det har kanskje ikke så mye å si. Når jeg møte på slike problemer som det, liker jeg å legge ting inn i containere (får kanskje litt flere div-er enn nødvendig) men det fungerer som oftes du kan jo begynne å teste hva en #wrap gjør med siden. <div id="wrap"> din gamle html her </div> #wrap { width: 100%; margin-top: 0px; margin-left: auto; margin-right: auto; margin-bottom:0px; text-align: center; } må sikkert litt fiksing på stylingen, men du skjønner ideen. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Du trenger ikke å spesifisere 100% bredde! Dette ligger i div's "natur" fra før av. Om du har to div-elementer etter hverandre, vil de automatisk få 100% bredde og komme under hverandre. Om du da legger på padding på den ene, vil de være like brede. Lenke til kommentar
mariant Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 Nå har jeg ikke testet #wrap enda (sitter på en annen pc) - men det er jo ikke i "logo-div'en" som problemet er... Men skal teste når jeg er på min pc igjen. Dvs når lillesøstra mi lar meg få'n igjen Lenke til kommentar
mariant Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 Takk for det Mikka!! Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Takk for det Mikka!! Np, Maria Mens vi først er i gang: Du kan ta bort apostrofen i «Maria's Hjemmeside». Norsk rettskriving har ingen apostrof for å markere eiendom, og det holder med «Marias». Lenke til kommentar
mariant Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 Du kan ta bort apostrofen i «Maria's Hjemmeside». Norsk rettskriving har ingen apostrof for å markere eiendom, og det holder med «Marias». Den er grei.. Til mitt forsvar: Jeg har skrevet mye på to andre språk det siste året, så det går litt i surr for meg innimellom Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Ingen fare Eiendomsapostrof på norsk er en veldig vanlig feil. Lenke til kommentar
pekle Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Nå veit eg ikkje heilt kva du vil oppnå, men boks-modellen til CSS er slik at padding blir lagt til utapå width/height, så dette er slik det skal vere. Om du vil at teksten skal litt inn på sida må du sette padding på eit element innafor div'en, td. linken i seg sjølv. Lenke til kommentar
mariant Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 Om du vil at teksten skal litt inn på sida må du sette padding på eit element innafor div'en, td. linken i seg sjølv. Aha.. Da skjønner jeg hvorfor det så ut som det gjorde. Har som sagt bare så vidt begynt å snuse på CSS.. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Du trenger ikke å spesifisere 100% bredde! Dette ligger i div's "natur" fra før av. Om du har to div-elementer etter hverandre, vil de automatisk få 100% bredde og komme under hverandre. Om du da legger på padding på den ene, vil de være like brede. Korrekt - faktisk så gjelder dette for alle blokkelementer; dei opptar all ledig plass i bredden med mindre du spesifiserer noke anna i stilarket ditt. Trådstarter: Fjern absolutt posisjonering og angitt bredde, så får du ønska resultat. Uansett så er det ofte lurare å sette margin på innholdet i en boks enn å sette padding på boksen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå