Gå til innhold

Problemer med 100% bredde på to div'er

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har begynt å test litt CSS - og har litt problemer med å sette 100% bredde på to div'er som er plassert under hverandre.

Når jeg legger inn 10px padding-left på den underste div'en - blir den "bredere" enn 100%

Her er linken: http://home.no.net/mariant/turer/test_css.html

NB! Det er bare en test-side...

Her er innholdet i CSS-filen:

* {

margin:0px;

padding:0px;

}

.logo {

position:absolute;

top:0px;

left:0px;

height:50px;

width:100%;

padding-top:10px;

background-color:#FFCC00;

text-align:center;

font-size:24px;

color:black;

}

.navigasjon {

position:absolute;

top:50px;

left:0px;

height:20px;

width:100%;

padding-left:10px;

background-color:#FFCC00;

}

.navigasjon a {

text-decoration:none;

color:blue;

}

Noen som kan gi meg et tips??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å bruke float:left istedet for position:absolute - men den nederste div'en blir fremdels "bredere" enn den øverste.

Hvis jeg fjerner padding-left:10px så forsvinner problemet - men det er ikke sånn jeg vil at det skal se ut..

Lenke til kommentar

Igjen er jeg ikke helt sikker, men bør ikke

<div class="logo">Maria's hjemmeside</div>

være

<div class="logo"><h1>Maria's hjemmeside<h1></div>

Men det har kanskje ikke så mye å si. Når jeg møte på slike problemer som det, liker jeg å legge ting inn i containere (får kanskje litt flere div-er enn nødvendig) men det fungerer som oftes

du kan jo begynne å teste hva en #wrap gjør med siden.

<div id="wrap">

din gamle html her

</div>

#wrap {
 width: 100%;
 margin-top: 0px;
 margin-left: auto;
 margin-right: auto;
 margin-bottom:0px;
 text-align: center;
}

må sikkert litt fiksing på stylingen, men du skjønner ideen.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å spesifisere 100% bredde! Dette ligger i div's "natur" fra før av. Om du har to div-elementer etter hverandre, vil de automatisk få 100% bredde og komme under hverandre. Om du da legger på padding på den ene, vil de være like brede.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke testet #wrap enda (sitter på en annen pc) - men det er jo ikke i "logo-div'en" som problemet er...

Men skal teste når jeg er på min pc igjen. Dvs når lillesøstra mi lar meg få'n igjen :roll:

Lenke til kommentar

Du kan ta bort apostrofen i «Maria's Hjemmeside». Norsk rettskriving har ingen apostrof for å markere eiendom, og det holder med «Marias». ;)

Den er grei.. :whistle:

Til mitt forsvar: Jeg har skrevet mye på to andre språk det siste året, så det går litt i surr for meg innimellom ;)

Lenke til kommentar

Nå veit eg ikkje heilt kva du vil oppnå, men boks-modellen til CSS er slik at padding blir lagt til utapå width/height, så dette er slik det skal vere. Om du vil at teksten skal litt inn på sida må du sette padding på eit element innafor div'en, td. linken i seg sjølv.

Lenke til kommentar
Om du vil at teksten skal litt inn på sida må du sette padding på eit element innafor div'en, td. linken i seg sjølv.

Aha.. Da skjønner jeg hvorfor det så ut som det gjorde.

Har som sagt bare så vidt begynt å snuse på CSS..

Lenke til kommentar
Du trenger ikke å spesifisere 100% bredde! Dette ligger i div's "natur" fra før av. Om du har to div-elementer etter hverandre, vil de automatisk få 100% bredde og komme under hverandre. Om du da legger på padding på den ene, vil de være like brede.

Korrekt - faktisk så gjelder dette for alle blokkelementer; dei opptar all ledig plass i bredden med mindre du spesifiserer noke anna i stilarket ditt.

Trådstarter:

Fjern absolutt posisjonering og angitt bredde, så får du ønska resultat. Uansett så er det ofte lurare å sette margin på innholdet i en boks enn å sette padding på boksen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...