Gå til innhold

CL 2.5 - CL2 ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har 768 Mb TwinMos PC2100 CL 2.5 RAM.

Det er to brikker(512+256). Jeg har lyst til klokke brikkene til CL2 og jeg har hört at det ikke er noe problem med TwinMos brikker, er det sannt?

Hvilke BIOS instillinger mä jeg fikse pä for ä fä dem til ä gä i CL2? Trenger jeg heatspreder's for RAMen? Har 5 kabinettvifter, sä det skal väre ganske kjölig i kabinettet! Häper dere kan komme med seriöse svar!

Dr.X

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ram produserer veldig lite varme. Derfor vil de forbli omentrent samme temperatur som kabinett-tempen uansett om du har varmespreder eller ikke. (Kanske max et par grader forskjell)

Overklokkingsevnen vil derfor øke minimalt hvis du lager en varmespreder til rammen. (jeg tipper max 1-2 MHz på ram-hastigheten)

Mitt tips er at varmespreder er bortkastet. Klokk heller rammen mest mulig og merk deg benchmark i yndlingsprogrammene dine. Sett så FSB tilbake til normalt, sett latency til CL2, overklokk FSB så mye som mulig, og benchmark. Sammenlign benchmarkene og velg det som yter best.

Lenke til kommentar

Kom igjen folkens! Jeg trenger virgelig hjelp! Er det ingen som kan fortelle meg hvilke instillinger jeg trenger for ä kjöre CL2 ? Hvis ingen gidder ä ramse opp instillingene kan noen gi meg en adresse pä nettet??

Dr.X

Lenke til kommentar

Gå inn i biosen (Trykk F1 eller "del" tidlig oppstarten.) Finn frem til den menyen der du stiller på ram. (Det står sikkert DRAM settings eller noe sånt) Bare sett Cas Latency (CL) til 2 i stedet for 2,5. Lagre innstillingene og restart.

Med FrontSideBus (FSB) overklokker du hele systemet. Gå bare i biosen og sett den opp et lite hakk. (fra f.eks 133MHz til 134MHz)

For hver endring bør du starte PC'n og sjekke at alt går som normalt (uten feilmeldinger) Går det bra, er du klar for å overklokke litt til.

Skulle PC'n låse seg, og bli veldig vrang er det bare å nullstille biosen med en jumper (slags bryter) på hovedkortet. Så setter du bare litt mildere innstillinger etterpå.

Alt står beskrevet i manualen til hovedkortet.

Sjekk også ut nybegynnerguidene til overklokking her: http://www.overklokking.no/guides/index.html

Lenke til kommentar

Hei!

Ok, sä det var ikke verre enn det! Har rota litt i BIOS'en pga. skjermkortet för, satte opp AGP Aperture size fra 64(!) til 256 tror jeg men det ga ikke noe bedre 3Dmark Score.. Satte ogsä pä Fastwrite og sänn men det hjalp veldig lite.. Hva har dere pä Aperture Size? Er 256 Ok? Det var en annen ting der.. Det var noe synchronisize greier, burde jeg ha det pä ENABLED?

Takk for svar!

Dr.X

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...