heisand Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Hei! Har fått 6000,- kr fra www.frifond.no Vi skal da kjøpe en serve, den skal brukes til gaming\ web server. Da trenger jeg noen gode forslag til hva serveren sakl "inneholde" på omtrent 6000,- Håper på svar ,, ja Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Hva skal serveren kjøre da? Trenger du skjerm? Mus og tastatur? Lovlig programvare? Hvorfor fikk dere penger? Lenke til kommentar
heisand Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 ja,, servern skal brukes til cs serve,, web server,, den skal "styres" fra en annen data,, lovlig og lovlig,, men det fikser jeg:P Sevreren skal brukes på lan Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Hør med familie/venner om de har mulighet til å skaffe noe fra der de jobber. De fleste bedrifter/kontorer bytter ut maskiner etter 3 år (har med skatt å gjøre..) Disse blir i de fleste tilfelle solgt til symbolske summer til de ansatte. Bare for å ta et eksempel....jeg "kjøpte" nettopp en Compaq Deskpro (P3) for 150 kr. Siden jeg bare bruker denne som gaming- og web-server, så trenger ikke denne noe mer hardware enn ekstra minne, evt en ekstra disk (for FTP). Og for 6000 kr får du ihvertfall nok minne og disk. I tillegg er også disse "kontor-maskinene"'eneganske stabile, og veldig stillegående. Det eneste som pleier å ryke på disse er jo diskene. mvh Pantera Lenke til kommentar
melsom Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Sjekk ut Dell De har ofte tilbud på gode servere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Står på frifond sine sider at de ikke vil innvilge penger som skal brukes til gamingserver.... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 PC i deler: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309287&cks=PRL Oppgraderingspakke: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308334&cks=PRL(velg resten av pcen selv) Lenke til kommentar
heisand Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Står på frifond sine sider at de ikke vil innvilge penger som skal brukes til gamingserver.... men du,, vi fikk 5000,. til LANET,, da kan vi jo selv velge,, Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Hør med familie/venner om de har mulighet til å skaffe noe fra der de jobber.De fleste bedrifter/kontorer bytter ut maskiner etter 3 år (har med skatt å gjøre..) Disse blir i de fleste tilfelle solgt til symbolske summer til de ansatte. Bare for å ta et eksempel....jeg "kjøpte" nettopp en Compaq Deskpro (P3) for 150 kr. Siden jeg bare bruker denne som gaming- og web-server, så trenger ikke denne noe mer hardware enn ekstra minne, evt en ekstra disk (for FTP). Og for 6000 kr får du ihvertfall nok minne og disk. I tillegg er også disse "kontor-maskinene"'eneganske stabile, og veldig stillegående. Det eneste som pleier å ryke på disse er jo diskene. mvh Pantera Jeg har fått 3 PC'er fra pappa sin jobb. Den ene er gitt bort, men de to andre funker fett. De er litt gamle, litt dårlige, men den som er i bruk egner seg godt til det jeg bruker den til, kødde rundt med linux. Spør på jobben til foreldrene dine. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Sjekk ut Dell De har ofte tilbud på gode servere. Dette anbefaler jeg ikke.. Merke PCer holder etter erfaring bare til mødres hjemmebedrifter.. Kjøp på komplett eller psdata.. webserver til deres bruk krever tvilsomt mer enn 500MHz. Dette bør du minimum ha til en gaming server (CS:S og 1.6): -Kabinett u/PSU -PSU, type ikke Q-tec -Standard ATX HK som passer CPU -AMD 64-bits 1.8 er best til prisen og har 512kb L2 Cache -512 MB DDR RAM -Skjermkort type billig -40 GB HDD 7200rpm S-ata om HK støtter -DVD-rom -God kjøling (skal den brukes til webserver vil den ha lang oppetid som krever god nok kjøling) Samlet pris komplett.no, 05.05.05: 4399 kr. pluss oppkrav og frakt. Om du vil bruke mer penger kan du alltids putte inn noen bedre deler, men denne holder absolutt til deres forbruk. Skulle det brukes til et stort LAN? Invester i et par switcher... Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Hvor mye lagrinsplass trengs? Tatt utgangspunkt i noen demo-varer fra Komplett: In-Win S564 Midi Tower ATX Sort/Sølv Kabinett m/350W Power, U/kortleser 695,- AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED - Demo 1095,- MSI K8N NEO Platinum Edition S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid-Demo 483.75,- Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB 835,- Sony DVD-spiller IDE 16x/40x Sort Bulk, DDU1612-B2 295,- Western Digital Caviar 200GB SATA 8MB 7200RPM 895,- Sapphire Radeon 7000 64MB DDR AGP8X,ATI7000,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail 265,- Totalt: 4563,- + frakt Dersom 200GB er overkill, kan denne byttes ut med en Raptor 36,7GB til 50,- mer. Denne skulle vel hjelpe litt om det er mange som skal ha tilgang til PCen samtidig, men der vet jeg ikke hva slags behov en slik PC har. Lenke til kommentar
paulsen Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Sjekk ut Dell De har ofte tilbud på gode servere. Dette anbefaler jeg ikke.. Merke PCer holder etter erfaring bare til mødres hjemmebedrifter.. Kjøp på komplett eller psdata.. Kremt, Unnskyld? Noe sier meg at du ikke har jobbet så mye med bedrifter! Lenke til kommentar
Knast Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Sjekk ut Dell De har ofte tilbud på gode servere. Dette anbefaler jeg ikke.. Merke PCer holder etter erfaring bare til mødres hjemmebedrifter.. Kjøp på komplett eller psdata.. Kremt, Unnskyld? Noe sier meg at du ikke har jobbet så mye med bedrifter! jo... merker med standardoppsett er sjeldent holdbart.. tilpasser de maskinen for deg er det bedre.. hp er flinke tril dette.. Lenke til kommentar
paulsen Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Hvorfor må serveren tilpasses fra produsent hvis den skal bli bedre? Er jo akkurat samme grunnkonfigurasjonen som ligger der, bare at man legger til komponenter som man ønsker. Dette har ingenting med saken å gjøre. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Hvorfor må serveren tilpasses fra produsent hvis den skal bli bedre? Er jo akkurat samme grunnkonfigurasjonen som ligger der, bare at man legger til komponenter som man ønsker. Dette har ingenting med saken å gjøre. oppsett, software kompitabilitet osv.. men samma.. selvbygd er best (om man kan det).. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Hvorfor må serveren tilpasses fra produsent hvis den skal bli bedre? Er jo akkurat samme grunnkonfigurasjonen som ligger der, bare at man legger til komponenter som man ønsker. Dette har ingenting med saken å gjøre. Kjøper man i store kvanta får en utrolige gode avtaler om noe skulle gå galt, og siden de er serieprodusert så skal de virke 100% for å gi produsenten minst mulig trøbbel. Har selv bygget noen partier selv og det er ikke morsomt når man må sende 50stk komponenter tilbake og be om nye (blir bare en dags venting maks, men alikevel) Sparer en for mye trøbbel som noen skal ha betalt for å fikse =) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Hvor mye lagrinsplass trengs? Tatt utgangspunkt i noen demo-varer fra Komplett: In-Win S564 Midi Tower ATX Sort/Sølv Kabinett m/350W Power, U/kortleser 695,- AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED - Demo 1095,- MSI K8N NEO Platinum Edition S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid-Demo 483.75,- Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB 835,- Sony DVD-spiller IDE 16x/40x Sort Bulk, DDU1612-B2 295,- Western Digital Caviar 200GB SATA 8MB 7200RPM 895,- Sapphire Radeon 7000 64MB DDR AGP8X,ATI7000,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail 265,- Totalt: 4563,- + frakt Dersom 200GB er overkill, kan denne byttes ut med en Raptor 36,7GB til 50,- mer. Denne skulle vel hjelpe litt om det er mange som skal ha tilgang til PCen samtidig, men der vet jeg ikke hva slags behov en slik PC har. ett godt forslag, henger meg på det =), er litt mye med 1024 ram hvis man kunne fått bedre cpu med 512, men til gjengjeld så er jo 512 veldig kjekt (dere skal vel kjøre en fire-fem servere på kassa og da går minnet fort, mindre hvis dere skal ha webserver ved siden av. (3 2on2 eller 3on3 i cs og en public med 16?) Anbefaler slack (kan hjelpe dere i gang muligens, drifter en selv). Ett 3com kort for skikkelig nettverk kan være kjekt, men er absolutt ikke noe must. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå