Gå til innhold

Sub funker ikke sammen med høytalere

Anbefalte innlegg

Jeg har en forsterker, sub, og noen høytalere. Hver for funker de bra. Men om jeg forteller forsterkeren at jeg har sub, forsvinner bassen fra de andre høytalerne,

og om jeg sier til forsterkeren at jeg ikke har sub, funker selvfølgelig ikke sub noen ting..

er det ikke en mellomting?

takk for all hjelp,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

suben er koblet med en helt vanlig audio kabel til en stykk audio kontakt som heter "subwoofer" på forsterken, og over til sub, på noe som heter "line level" left og right.

Høytalerne er koblet til uten banan plugger, og vaierne er skrudd på forsterkeren left og right front speakers.

Har fortsatt ikke løst problemet "pre out" fant jeg verken på forsterker eller på sub.

og om det ikke er mulig å hindre at forsterker automatisk skrur av de lave frekvensene til høytalerne og "forer" suben med det istedet, er det vel ikke noe vits i å fortsette diskusjonen.

men har sett litt nærmere på hva jeg faktisk har:

PIONEER VSX-2811S

CERWIN-VEGA CLSC-15S Subwoofer

CERWIN-VEGA CLSC-10 Høyttalere

er utstyret.. kablene er de billigste du får på en eller annen elkjøp butikk.

Om forsterkeren er sterk nok til å drive alt det der har jeg ikke peiling på.

Lenke til kommentar

Det pleier å være mulig å velge i menyen på forsterker,om fronthøyttalerne skal være "large" eller "small".Hvis forsterkeren stiller seg på "small" på fronthøyttalerne,ved innkobling av subwoofer,vil nedre frekvensområde fra frontene forsvinne.Les igjennom bruksanvisnigen vedrørende høyttaleroppsett,er mitt tips. :)

Lenke til kommentar

har lest manual.. (front høytalerne er forøvrig innstilt til "large")

det er visst en innstilling som gjør at jeg kan velge hvor mye av bassen som skal sendes til sub..

bare 100 hrz og nedover

200, eller 300..

så hvis den nå er stilt på 300 er jo det en god forklaring..

jeg sjekker dette når jeg kommer hjem fra jobb og melder her om problemet er løst eller ikke. :cool:

tusen takk forresten for ufortreffelig hjelp så langt. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har kommet litt videre i denne saken.

Har funnet ut at den forsterkeren jeg har nå en smule litt for svak..

Dessuten er det ikke nødvendig for meg å ha en sorround forsterker.

Jeg skal gå til anskaffelse av en NAD C372 fra hifi klubben.

Så får vel heller diskusjonen da bli om dere synes at dette er 6000,- vel anvendt, eller penger rett ut av vinduet, for jeg er jo som sagt ikke 100% sikker, siden jeg fikk anbefalt dette fra en SELGER.. å de er jo enten ærlige, eller bare ute etter pengene våre.

Deres tanker? ( takk ) :love:

edit: det vanlige (skrivefeil)

Endret av Xanitra
Lenke til kommentar

ja, men uansett, lyden fra høytalerne mine høres feil ut.

Når jeg testet naden på hifi-klubben, kom det mye mer lyd ut av samme høytalerne, med lite anstrengelse ( volumnåla på forsterkeren sto ikke på halvt en gang.)

nå mp jeg nesten skru opp forsterkeren jeg har nå på max, å likevel få minimalt med lyd ut. av høytalerne.

men det er vel sant det du sier med at sub har vel lite med å gjøre. :blush:

Lenke til kommentar

Når man setter sub til Yes på Receiveren så blir ofte delefrekvensen satt til 80hz og det vil sa at alt under 80hz blir sendt til subwooferen og alt over 80hz blir sendt til høytalerne dine ;)

Du burde stille denne delefrekvensen lenger ned hvis du vil ha trøkk ,men man får somregel bedre dynamikk hvis man har høytalerne til small (da kan de jobbe skikkelig uten å kvele alle effekten i receiveren med å spille LFE signalet)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg var å testet den forsterkeren som nevnt på hifi klubben, sammen med den fra NAD til 6000 kroner. Men jeg merket ikke noen forskjell i ytelsen.

Så jeg har funnet ut at jeg trenger en bedre sub. Den fra Vega er rett og slett for brumlete i bassen, og ikke like nøyaktig som en til litt høyere pris.

La dette være en konklusjon på denne tråden. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...