Daywalker Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Har ett "problem" jeg ikke klarer å finne en løsning på. Saken er som følger: Skal snart handle meg en ny maskin som skal brukes mye til spill men også til foto/video redigering. Har allerede bestemt meg for Amd i form av 3500+ "Venice". Har handlet vannkjøling og har lyst å få mest mulig ut av systemet. Når det gjelder minne er jeg litt i stuss. Har lenge vurdert OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 som da vil bli 2 x 512 brikker. Dette er vel en sikker vinner når det gjelder overklokking. MEN, om jeg har lyst på 2GB Ram står valget mitt mellom 4x overnevnte brikker som da må kjøres med commandrate på T2 (grunnet minnekontrolleren i venice) eller OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition (2x1024MB) som kjører med commandrate T1. Spørsmål 1: Hva vil gi mest ytelse her av følgende senarioer, med tanke på hva jeg kan forvente av overklokking og ren ytelse: 1. 4xOCZ 512MB Dual Channel Platinum Ed. R-2, 2.2.2.5 cmd rate T2 2. 2xOCZ 1024MB Dual Channel Platinum Edition 2.3.2.5 cmd rate T1 Spørsmål 2: Regner med at det første oppsettet vil kunne overklokkes høyest, men hva er tapet på å gå fra command rate T1 til T2? Spørsmål 3: Vil jeg tape mye i ytelse på å velge ett av de to tilfellene over, kontra å bare kjøre 2x512MB OCZ Platinum Ed. R-2? Håper det er noen som kan hjelpe meg å ta en avgjørelse her. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Selv om 2x1GB gir halvparten så mange banker, vil det være like mange adresser å velge imellom som med 4x512MB. Derfor tviler jeg på at det vil bli store forskjeller hva angår command rate. Personlig ville jeg ikke ha kjøpt 1GB-brikker, fordi de er mindre overklokkingsvennlige enn 256 -og 512-utgavene. Mener også at en 3500 er bortkastede penger. En 3000 kan klokkes omtrent like langt, men har bare litt lavere multiplikator som maks. Jeg ville ha kjøpt noen 512-brikker som tilsvarer de du har (TCCD-chiper), men med litt høyere rating. Dette har ikke så stor betydning, men de yter kanskje litt bedre, og koster vel stort sett det samme. the new Venice core is set to allow all four DIMM slots to be populated with nearly all memory and run at standard 1T latencies at DDR400 Denne testen nevner ikke spesifikt hvor mange banker som kan kjøres på DDR400 med 1T, så det kan være at de kun henviser til fire 256-brikker. De fleste sier at grensen for 1T går ved 1GB. Jeg har hørt både det ene og det andre. 1. Som nevnt vil jeg anbefale 4x512. 2. Ja, 1GB-brikker regnes ikke som det store til overklokking. Forskjellen mellom 1T og 2T er etter min oppfatning meget stor, i det grad minnetiminger har betydning. 3. Større minnemengde er jo vel og bra, med tanke på dine bruksområder. Men på en måte kan man si at en maskin ikke jobber raskere (tenk "regnehastighet") med mye minne - snarerer tvert imot (fordi mye minne kan føre til høyere tilgangstider og stabilitetsproblemer). Gevinsten man får av mye minne, er i bunn og grunn redusert hardiskaktivitet, som jo er en stor fordel ettersom minnet er et mye raskere medium. Data behøves ikke å flyttes så mye imellom for å "rydde plass" til det som minnet trenger i øyeblikket. Til ditt bruk tror jeg at 2GB kan ha noe for seg. Lenke til kommentar
Daywalker Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 1. Som nevnt vil jeg anbefale 4x512. 2. Ja, 1GB-brikker regnes ikke som det store til overklokking. Forskjellen mellom 1T og 2T er etter min oppfatning meget stor, i det grad minnetiminger har betydning. 3. Større minnemengde er jo vel og bra, med tanke på dine bruksområder. Men på en måte kan man si at en maskin ikke jobber raskere (tenk "regnehastighet") med mye minne - snarerer tvert imot (fordi mye minne kan føre til høyere tilgangstider og stabilitetsproblemer). Gevinsten man får av mye minne, er i bunn og grunn redusert hardiskaktivitet, som jo er en stor fordel ettersom minnet er et mye raskere medium. Data behøves ikke å flyttes så mye imellom for å "rydde plass" til det som minnet trenger i øyeblikket. Til ditt bruk tror jeg at 2GB kan ha noe for seg. Takk for god info Bob Ibsen. Men, litt av poenget er jo at skal jeg ha 4x512 brikker så blir command rate T2, mens med 2x1024MB brikker så blir command rate T1. På den annen side så vil jo 4x512MB klokkes lengre slik at dette muligens veier opp for den dårligere timeingen? Noen andre som har synspunkter på dette? Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Men, litt av poenget er jo at skal jeg ha 4x512 brikker så blir command rate T2, mens med 2x1024MB brikker så blir command rate T1. På den annen side så vil jo 4x512MB klokkes lengre slik at dette muligens veier opp for den dårligere timeingen? Som jeg antydet tidligere, er jeg ikke så sikker på at det blir noen nevneverdig forskjell mellom 2x1GB og 4x512MB når det gjelder command rate. Begge deler burde bli omtrent like krevende for minnekontrolleren, og dermed trolig påtvinge 2T. Mulig jeg tar feil, men command rate dreier seg om adressedekoding av CPU-forespørsler, slik at mengden burde ha vel så stor betydning som antallet banker/sider. I og med at 512-brikker som regel er bedre rent klokkemessig, ville jeg gått for det alternativet, hvis du har bestemt deg for å kjøpe 2GB. Så selv om 4x512 skulle gi dårligere command rate, vil det nok være det beste valget. Lenke til kommentar
Daywalker Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 Men, litt av poenget er jo at skal jeg ha 4x512 brikker så blir command rate T2, mens med 2x1024MB brikker så blir command rate T1. På den annen side så vil jo 4x512MB klokkes lengre slik at dette muligens veier opp for den dårligere timeingen? Som jeg antydet tidligere, er jeg ikke så sikker på at det blir noen nevneverdig forskjell mellom 2x1GB og 4x512MB når det gjelder command rate. Begge deler burde bli omtrent like krevende for minnekontrolleren, og dermed trolig påtvinge 2T. Mulig jeg tar feil, men command rate dreier seg om adressedekoding av CPU-forespørsler, slik at mengden burde ha vel så stor betydning som antallet banker/sider. I og med at 512-brikker som regel er bedre rent klokkemessig, ville jeg gått for det alternativet, hvis du har bestemt deg for å kjøpe 2GB. Så selv om 4x512 skulle gi dårligere command rate, vil det nok være det beste valget. OK. Tror nok jeg går for 4x512MB. Lite trolig at jeg vil trenge mer en 2GB så lenge jeg har denne maskinen så det spiller vel ikke noen rolle om jeg bruke alle minne slottene. Takk for hjelp. Etter mye vurdering fram og tilbake, har jeg bestemt meg for å gå for DFI Lanparty NF4 SLI-DR HK og 4x512 brikker. Hvilke av disse brikkene er best å satse på: Alt 1: 2x OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 PC-3200 2x512MB (2-2-2-5) 400Mhz E.L. Alt 2: 2x OCZ 1024MB EL DDR Dual Channel Gold VX PC-4000 512MB x 2 (2-2-2-8) 500Mhz Brikkene koster det samme (2395,- pr sett.) Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Etter mye vurdering fram og tilbake, har jeg bestemt meg for å gå for DFI Lanparty NF4 SLI-DR HK og 4x512 brikker. Hvilke av disse brikkene er best å satse på: Alt 1: 2x OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 PC-3200 2x512MB (2-2-2-5) 400Mhz E.L. Alt 2: 2x OCZ 1024MB EL DDR Dual Channel Gold VX PC-4000 512MB x 2 (2-2-2-8) 500Mhz Brikkene koster det samme (2395,- pr sett.) Godt valg av HK! VX kan klare 2-2-2-6-timings inntil kansje 270 MHz med høy nok spenning, og gir dermed rå ytelse. Men det er kommet, og vil komme flere BH-5/UTT-baserte brikker, trolig rimeligere alternativer. Geil blir å lansere både PC4000, og PC3200 value-RAM basert på disse. Komplett har som kjent billig BH-5-minne fra TwinMOS. Begge alternativene vil egentlig være tipp-topp, hvor TCCD-minnet er mer fleksibelt (lavere spenningskrav,trolig bedre til andre plattformer enn VX). VX vil nok yte litt bedre med Venice/DFI NF4. Det finnes forøvrig TCCD-minne som er betydelig rimeligere (600-700 kr) enn det i linken. Men det kan virke som om du har ganske god råd, og er bestemt på å skaffe deg beste Da svarer jeg PC4000 VX Lenke til kommentar
Daywalker Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 VX kan klare 2-2-2-6-timings inntil kansje 270 MHz med høy nok spenning, og gir dermed rå ytelse. Men det er kommet, og vil komme flere BH-5/UTT-baserte brikker, trolig rimeligere alternativer. Geil blir å lansere både PC4000, og PC3200 value-RAM basert på disse. Komplett har som kjent billig BH-5-minne fra TwinMOS. Begge alternativene vil egentlig være tipp-topp, hvor TCCD-minnet er mer fleksibelt (lavere spenningskrav,trolig bedre til andre plattformer enn VX). VX vil nok yte litt bedre med Venice/DFI NF4. Det finnes forøvrig TCCD-minne som er betydelig rimeligere (600-700 kr) enn det i linken. Men det kan virke som om du har ganske god råd, og er bestemt på å skaffe deg beste Da svarer jeg PC4000 VX Har i utganspunktet tenkt å legge en del penger i dette nå ettersom jeg bare oppgraderer hvert 3-4 år (sitter med en gammel XP1800 nå ), men jeg vil heller ikke hive pengene ut av vinduet. Så om du mener at jeg kan få 90% av ytelsen og samme stabilitet som VX til 1000-1500 mindre (4x512MB) ved kjøp av f.eks Geil som du nevner, så er jeg ikke fremmed for det. Når kommer disse Geil brikkene? Kommer ikke til å handle før juni-juli. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 (endret) Så om du mener at jeg kan få 90% av ytelsen og samme stabilitet som VX til 1000-1500 mindre (4x512MB) ved kjøp av f.eks Geil som du nevner, så er jeg ikke fremmed for det. Når kommer disse Geil brikkene? Kommer ikke til å handle før juni-juli. Jeg tror det vil bli rundt 90% av ytelsen til VX, men da snakker man om ren minneytelse. 10% bedre minneytelse betyr ikke 10% bedre systemytelse, og særlig ikke når ytelsen i utgangspunktet er så bra. Minnetester er jo ment for å isolere minneytelsen mest mulig, det er ingen vanlige programmer som "utnytter" minnet i slik grad. Det går en grense for hvor høy båndbredde CPUen trenger, rett og slett. Forskjellen mellom single og dual channel (som jo er mye større enn noen ekstra MHz gir), er ikke mer enn 10-15% målt i totalytelse. Minnekvaliteten betyr ikke så altfor mye i det virkelige liv. Utdrag fra RAM-liste:Geil Value PC3200 Blue (2.5-3-3-6) --chip--> Infineon 5ns, Hynix D5, D43, Winbond BH5\UTT (new ones) Geil Ultra-X PC3200 (2-2-2-5) --chip--> Samsung TCCD (old ones), Wibond BH-5\UTT (hand-picked, relabeled) ~ Brainpower PCB Geil Ultra Platinum PC3500 (2.5-3-3-6-1T) --chip--> Winbond CH-5, Mosel Vitelic 5ns, Winbond BH5\UTT (new ones) G.SKILL PC3200(DDR400 1T) (2-2-2-5 1T), (F1-3200BWU2-512MBGH/1GBGH) --chip--> Winbond UTT ~ Brainpower PCB Dette er en nylig oppdatert liste, men jeg vet ikke mer om lanseringsdatoene. Skal jeg tippe, er de ikke særlig langt unna. Men det kan bli vanskelig å identifisere disse brikkene. Både fordi det ikke er alle butikker som er flinke til å oppgi varenummer, revisjoner, etc. Og fordi det lenge har eksistert brikker med akkurat samme navn, som er kommet i en rekke forskjellige utgaver - noe listen viser. Slikt sett er jo BH-5-minnet på komplett et greit valg. Endret 2. mai 2005 av Bob Ibsen Lenke til kommentar
Daywalker Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Er det disse brikkene du mener? Ser i en anne tråd på forumet at disse nye BH-5 ikke er like bra som de gamle. Får vente til disse Geil brikkene kommer og lese tester av dem. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Er det disse brikkene du mener? Ser i en anne tråd på forumet at disse nye BH-5 ikke er like bra som de gamle. Får vente til disse Geil brikkene kommer og lese tester av dem. Ja, det er de brikkene, eventuelt disse: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308282&cks=PLC Det er mitt inntrykk at mange har for lav spenning til å virkelig kunne utnytte disse brikkene. Med det HK du har valgt, er jo ikke det noe problem. Og jeg mener helt klart at de gir god ytelse pr krone, selv om de skulle være dårligere enn de gamle. Har to PC3500-brikker selv, og de kjører på 2-2-2-6-1T @ 235 med 2x512 på NF7 m/3,4 volt. Et medlem av xtremesystems-forumet hadde sine på 1,5-2-2-x-1T @ 272 MHz / 3,7vDIMM på et AMD64-system. Men hvis du har tålmodigheten til det kan det jo lønne seg å se nærmere på Geil-brikkene før du bestemmer deg. Lenke til kommentar
Daywalker Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 [Det er mitt inntrykk at mange har for lav spenning til å virkelig kunne utnytte disse brikkene. Med det HK du har valgt, er jo ikke det noe problem. Og jeg mener helt klart at de gir god ytelse pr krone, selv om de skulle være dårligere enn de gamle. Har to PC3500-brikker selv, og de kjører på 2-2-2-6-1T @ 235 med 2x512 på NF7 m/3,4 volt. Et medlem av xtremesystems-forumet hadde sine på 1,5-2-2-x-1T @ 272 MHz / 3,7vDIMM på et AMD64-system. Hvordan er det med tempeatur på brikkene når det er så høy spenning? Må en ha ekstra kjøling på brikkene elle holder det med god luftgjennomstrømming i kab? Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Hvordan er det med tempeatur på brikkene når det er så høy spenning? Må en ha ekstra kjøling på brikkene elle holder det med god luftgjennomstrømming i kab? Jeg har ingen ekstrakjøling på mine, og de er aldri blitt bekymringsverdig varme. Selv ikke etter timer med stresstesting på 3,4 volt. Men det er mange som benytter en egen vifte til minnet når de kjører på slike spenninger. Ut ifra min erfaring med disse brikkene, er det helt klart tilstrekkelig med god luftgjennomstrømming i kabinettet. Selv har jeg et heller dårlig oppsatt kabinett med mye kabelrot, og det er altså fremdeles ingen temperaturproblemer Lenke til kommentar
Daywalker Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Jeg har ingen ekstrakjøling på mine, og de er aldri blitt bekymringsverdig varme. Selv ikke etter timer med stresstesting på 3,4 volt. Men det er mange som benytter en egen vifte til minnet når de kjører på slike spenninger. Ut ifra min erfaring med disse brikkene, er det helt klart tilstrekkelig med god luftgjennomstrømming i kabinettet. Selv har jeg et heller dårlig oppsatt kabinett med mye kabelrot, og det er altså fremdeles ingen temperaturproblemer Høres bra ut. Er fortsatt 2-3 månder igjen til jeg handler, så jeg venter og ser om de nye Geil brikkene er gode greier. For alt jeg vet kan det jo hende at de nye AMD64 dual core er kommet i butikken da, så da kan jeg jo spare noen tusen på å kjøpe billigere ram og heller legge mer i en cpu. Kanskje en AMD64 x2 4600+ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå