Gå til innhold

windows install + software

Anbefalte innlegg

har rotet rundt og sett at unattend windows install har blitt populært. funnet noen guider som viser åssen du skal integrere SP2 til en ny windows XP install osv (http://www.cugy.net/forums/archive/index.php/t-1236.html).

Det jeg lurer på, kan man for eksempel integrere annet software? Som for eksempel Winamp (downe og install, veldig lett... men tar det som et eksempel). Kunne jeg ha lagt til denne programet(install fil) inn på ISO filen før jeg brant den nye Windows XP cden? Og om mulig, er det da samme håndteringa med .zip .exe osv som ulike programmer kommer i?

Og er dette lovelig? Lest litt rundt på internett, og vet ikke helt hva jeg skal tro :p

[EDIT] Om dette nå er lovelig, så ville jeg også ha gjort diverse endringer i registeret til winxp, så slapp jeg å gjøre det etterpå liksom, noen ide om hvordan det funker.... bare for å gjøre det hele fullkomment

-Lars

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker selv en unattended cd, noe som er veldig kjekt om du reinstalerer ofte :whistle:

Du kan legge til så mange programmer du vil, så lenge det er plass på cd/dvd'en din.

Du finner mye nyttig info her http://unattended.msfn.org/. Kikk på forumet også, mye nytig info der. Ellers så vil jeg anbefale nLite, som du finner på forumet.

For å finne silent switcher til programmene du vil ha på cden bør du kikke på forumet som nevnt.

Lenke til kommentar

Unattended er fint hvis du har flere ulike maskiner du skal bruke denne på. Er det en bestemt maskin du reinstallerer ofte, så er å bruke Ghost (eller tilsvarende verktøy) til å lage et speil av oppstartspartisjonen til CD eller DVD å foretrekke.

Jeg kan ikke se at unattended skal være ulovlig i Norge, så lenge du holder deg til lisensbestemmelsene om hvilke maskiner du har lov å installere på. Speil av oppstartspartisjonen er definitivt lovlig, da dette er en form for sikkerhetskopi. Retten til sikkerhetskopier er beskyttet av Åndsverkloven's §39h som en bestemmelse man ikke kan avtale seg bort fra, slik at eventuelle lisensbestemmelser mot dette vil være ugyldig.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Det er litt dumt å integrere programmer som kommer ut med nye versjoner ganske ofte, for da blir jo programmene etterhvert "gammle" og man tar likevell å installerer den nyeste.

Nja, da er det jo i verste fall bare å brenne en ny plate. Er heller ikke noe problem med oppdatering etter installasjon. (Hvis utgiverne kommer med oppdateringer så veldig ofte, har de antageligvis med en Updater i programmet.)

Lenke til kommentar

Hvis det du tenker på er å gjøre det enkelt å installere alt på nytt, så bør du kanskje heller tenke på å bruke Norton Ghost eller lignende. Da installerer man alt slik som man vil ha det, og lager et image (eventuellt til DVD). Når man så ønsker å formatere og starte på nytt så tar det under 10 minutter å legge inn imaget igjen.

Men hvis du tenker på å installere likt på forskjellige PCer så er ikke dette løsningen. Image forutsetter at hardware er lik.

Lenke til kommentar

veldig enkelt å bruke Image program ja. tar som hårek sier litt under 10 min å gjenopprette et Image. alt etter hvor stort og hvor stor de filene du pakker ut er. det tok imellom 3-6 min å gjenopprette Program Imaget som jeg hadde før. veldig enkelt, men jeg bruker ikke Norton Ghost jeg da. jeg bruker Acronis TrueImage. jeg synes dette er bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...