Gå til innhold

Farene med vannkjøling

mbst

Anbefalte innlegg

Har begynnt å lukte på vannkjøling. Det som holder meg igjen er frykten for at noe skal gå galt. Luftkjøling virker på en måte tryggere.

Delene jeg vurderer nedkjølt er AMD XP2000, GF4-kort, ABit KX7-hovedkort.

Hvor ligger de største risikoene med vannkjøling?

Er det mer risikofylt enn viftekjøling? (Hvor mye?)

Hva er de hyppigste feilene, og hva er de mest alvorlige feilene? Hvor ofte oppstår disse?

Er det slik at de fleste opplever feil med utstyret sitt?

Eks pumpe stopper..

Den største umiddelbare bekymringen til folk flest som ikke har så mye peiling er vel kondens eller at kablene / skjøtene skal begynne å lekke.

Er dette et problem?

Hvor sikkert er et vannkjølingssystem over tid? Vil feks kabler "råtne", pumpa før eller siden stoppe opp, osv?

Må man etterfylle vannet? Altså unnslipper en liten mengde fra systemet over tid?

Hva slags vann bruker man?

Spørsmålene er mange - takker for alle seriøse svar! :smile:

(PS. Dimmer i morgen!!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får vel begynne med å gratulere deg med dimmiteringen i morgen! Det blir deilig, tro meg. :smile:

Eheim vannpumper er jo kjente for å være stillegående, men også driftsikre. Jeg har ikke hørt om noen pumper som har sluttet å fungere. De er jo bygget for å holde liv i et akvarie. :smile:

Faren for kondens er ofte sterkt overdrevet og kun tilstede dersom du bruker peltier eller hiver radiatoren ut vinduet. Dvs dersom temperaturen på vannet/kjøleren er lavere enn romtemperatur.

Dersom du tar deg god tid til å bygge systemet, er også faren for lekasjen liten. Den blir mindre dersom du testkjører systemet før du monterer det til datakomponentene.

I et lukket system er det ikke mye vann som forsvinner, men du bør vel bytte litt etter noen måneder dersom du skal være helt sikker.

Det anbefales at du bruker rent vann. Dvs ikke fra springen. Bruk destillert vann. Slikt får du kjøpt på bensinstasjoner. (Batterivann)

Håper dette hjalp litt da.... :wink:

Redigert: Det er jo litt mer sikkert med luftkjøling. Er ikke alle som liker tanken på at det renner konstant vann gjennom datasystemet deres! :lol:

- Den som graver en grav for andre, er ikke arbeidsledig.

- Hvis du ikke lykkes første gang, kan det tyde på at fiasko er mer din stil.

[ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2002-07-10 15:28 ]

Lenke til kommentar

Ikkeledende kjølevesker kan du bare glemme. De er altfor dyre, og krever helt andre komponenter enn de vi får kjøpt igjennom vanlige kanaler. Bryk vann med ca. 10% frostveske i, det hindrer alger og rust/irr. Mitt vannkjølesystem har funket flott i månedsvis nå, rører det ikke! De rådene du fikk lengere oppe er gode, kjør systemet på feks badegulvet et par døgn, da vil du fort se levt. lekasjer. Hvis du får tak i/har råd til silikonslanger, kjøp det. De er mykere og holder lengere enn plast. Sats på en kjøleblokk som ikke festes på cpu-socket'en, kjøp en som bruker de fire hullene i hk. Det fulgte ikke med det settet jeg kjøpte, men jeg lagde et feste selv, og det er yppelig. Mange klager på at det er mere jobb å montere, men det gjør man jo bare en gang, og er absolutt verdt det, man ødelegger ikke socket'en hvis man drar litt for hardt til. Vedrørende pumper, jeg er godt fornøyd med den som fulgte med (S. Nova)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...