Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

PC har kontakt med router men ikke med net

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et litt rart problem med en PC i hjemmenettet mitt knyttet til ADSL via en router. Alle PC-ene bortsett fra en går utmerket mot Internett. Den kan kommunisere med de andre PC-ene, men kommer ikke ut på nettet. Har prøvd flere nettlesere,- men ingen kontakt fra den maskinen. Nett-settingene ser ut til å være tilsvarende andre maskiner i nettet som får kontakt. PC-en har to nettverkstilknytninger. Det ene (ikke i bruk) er disablet,- og vises nederst til høyre på oppgavelinjen sp, disablet. Det andre vises ikke i det hele tatt. Noen forslag til løsninger slik at jeg slipper å scrache maskinen?

:cry:

Sarha

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør først få sjekket ut at maskinen din ikke er infisert av spyware, virus eller ormer. Det er ikke uvanlig at slike problemer oppstår som følge av dette. Les mer om hvordan her. Ta også en titt på HOSTS-filen din, at den ikke inneholder noe ekstra. Er du usikker på hvordan den skal se ut, sjekk de andre maskinene, eller slett eller endre navn på filen. Windows skal normalt opprette en ny.

Om du vil ha et ikon for det andre nettverkskortet på oppgavelinjen, går du inn på egenskapene for det kortet, og merker av for at det skal vises når kortet er tilkoblet. Kan også være greit å ha som en snarvei til egenskapene til kortet.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

F-Secure fant "exploit" virus. Ad-Aware og MS Antispyware fant litt grums som de fjernet. HOSTS filen er identisk med den på de andre PC-ene. Jeg får tilordnet en litt rar adresse fra routeren: 192.168.0.115. De andre maskinene får alltid 101, 102, 103 som siste siffergruppe i adressen. Disablet nettverksporten på hovedkortet og satt inn et standard 3COM nettverkskort. Samme resultat: Jeg kan kommuniserer med de andre maskinene i nettet (og med ruteren), men kommer ikke ut på Internett. De andre maskinene har ingen problemer. Det går mot nyinstallasjon...

Sarha

Lenke til kommentar

Ingen Proxy er involvert. Jeg har faktisk forsøkt "alternate setting" av IP-adresser. De er like (DNS etc) på den underlige maskinen, og jeg benyttet adressen med 115 som siste siffergruppe. Ingen bedring. Takk for tipset om ipconfig -add. Vet at finnes endel slike programmer, men kjenner kun et par stykker. Tar gjerne imot en link. Tastet inn "URL" til svitsjen i hjemmenettverket (Dlink DI-804) og forsøkte å styre denne fra problemmaskinen. Ingen kontakt. Dette bør jo egentlig være enkelt?

Lenke til kommentar
Slo du av System Restore/Systemgjennoppretting før du skannet maskinen? Hvis ikke, gjør det og kjør ny skanning. Kjør også HouseCall online skanning.

Ny scanning med "system restore" avslått fant "exploit" som jeg slettet. Den aktuelle inngangen på ruteren virker fint med en bærbar PC. Skiftet til on-board LAN port, og fikk da tilordnet en mer normal adresse (192.168.0.102). Men det hjalp sørgelig lite. Kommer ikke på nett hverken fra iexplorer eller andre programmer. Tror jeg må gå for en reinstallasjon av XP.

Lenke til kommentar

ipconfig kjører du ved å gå inn på start --->kjør, skriv cmd og trykk enter. I kommandovinduet skriver du så ipconfig -all.

Da vil du få opp alle opplysninger om bla. din egen IPadresse, DNS servere, DHCP server og standard gateway. Det kan si deg en del om de innstillingene du kjører med.

Lenke til kommentar
Funka det nå? :dontgetit:

Yes sir! Men hovedkortets LAN port lot seg ikke konfigurere av XP, slik at kun PCI LAN porten virker. Muligens en svak hypotese, men jeg tror kanskje at den "dårlige" LAN porten interfererte med den andre LAN porten via OS,- slik at det ikke virket. I alle fall går det utmerket nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...