Gå til innhold

Neverwinter Nights (PC)

Anbefalte innlegg

Vi surfer på en rollespill-bølge. Først Morrowind, nå Neverwinter Nights. Det har vært knyttet store forventninger til Neverwinter Nights i lang tid nå. Hele fire år har gått siden Bioware Corp, de samme utviklerne bak den prisbelønnede Baldur's Gate-serien, kunngjorde begynnelsen på en reise som skulle få hele verdens håpefulle øyne til å rette seg mot dem.

Les hele omtalen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting å si imot dette spillet. Gameplayen er noe av det beste på lenge av de rpg spillene tidligere gitt ut. Selv om grafikken ikke er helt super er pengene verdt det. Pga følelsen du får og mulighetene i spillet. Det beste er at du kan holde på og spille det til det uendelige...Verdt å kjøpe garantert!

Lenke til kommentar

Mye fornuftig skrevet, Herr Ellingsen :smile:

Jeg synes grafikken var super, som forventet. Litt småtteri og småfeil må en nesten alltid regne med.

Har ikke spilt så utrolig mye enda, er snart ferdig med det første kapittelet, men jeg er allerede trollbundet av atmosfæren!

Synd å si det, men jeg synes nesten NwN er kjekkere enn Morrowind :eek:

Kanskje fordi jeg synes BG og Torment er noe av det kjekkeste jeg har spilt på PC...

Spiller også en del (mer før) "pen&paper"-rollespill, så jeg kjenner meg mer igjen i NwN enn i Morrowind (til tross for at jeg ikke ville tatt i D&D med ildtang - litt misunnelig på utvalget av bøker, men, men...).

På PC er D&D derimot helt topp!

Christian Gehring Olsen

[ Denne Melding var redigert av: zuperMensch på 2002-07-10 19:52 ]

Lenke til kommentar

(sukk). neida, det er morsomt med P3 800mhz og TNT2.

Men, hadde ikke trodd at det skulle hakke så fært.

-----------------------------------------------------

tror du skal skaffe deg et nyere skjermkort, jeg har testet spillet på en p3 450, 256 sdram og geforce 2 pro 64ddr. Det gikk glatt med allt på laveste.

Genialt spill.

AMD T-Bird 1.4GHz 266

512 SDRam PC133

ASUS Geforce 4 TI 4600 128 DDR

Plextor 24x10x40x

Actima 10x DVD

Chieftec DX01SLD

Western Digital 60GB + Fujitsu 10GB

Hitachi CM721F 19"

Audigy Player

[ Denne Melding var redigert av: PantZman på 2002-07-11 09:28 ]

Lenke til kommentar

Jeg spiller det på en amd duron 850 med GF 2 mx...

Har enda ikke opplevd hakking, men så har jeg også tilpasset grafikken endel til min crappy maskin.

Har runda det og jeg må si det er et strålende spill. Min lvl 17 sorc kaster spells som er fantastisk fine å se på og dødelig effektive. De utrolige effektene på Spells, selv på en så dårlig maskin som min, gjør meg mektig imponert over hva BioWare har fått til med NwN.

Har spillt mye av singelplayer campaign sammen med venner, og det er uten tvil her spillet kommer til sin rett. Selv om jeg ikke har noen erfaring med PnP eller D&D 3ed, ei heller RPG`s generellt, er det ikke noe problem å få følelsen med spillet og forstå hvordan gameplay fungerer. For meg som var helt fersk var det endel å sette seg inn i før jeg lykktes med å bygge en fungerende karakter, men dette gjorde hele spillopplevelsen mer intens og spennende. Det er nemlig en utrolig detaljrikdom i det å planlegge og lage en karakter, og de første forsøkene er som regel å regne som test figurer før man finner ut hva som henger sammen.

Ellers bør folk lese forumene på nwn.bioware.com. Det er rimelig håpløst å følge noen diskusjoner på det generelle forumet, fordi de fleste tråder faller av førstesida etter en halvtime, men å browse gamle tråder fungerer også. Bare styr unna alle trådene med alt for mange utropstegn så går det greit.

Det jeg virkelig håper kommer er en site med tester av moduler, fordi det er veldig vanskelig å finne brukbare brukerlagde moduler. Det å teste ut alle selv tar ufattelig lang tid, og er veldig frustrerende. Håper nwn.silentblue tar tak i noe av dette :smile:

r0nin

#t6i

Lenke til kommentar

Det som jeg synes trekker ned er :

Ingen "party" eller "partier"

Litt firkantede brett

mange ladepauser

pluss litt smä bugs.

Et spill som fär 95% eller neste 6, bör ha med litt mer for og hamle opp med Baldur's gate 2 som jeg synes er bedre.

Og grafikken krever sitt. Mä jo ha geforce 3 for akseptabel ytelse pä 1024*768 + 1000 mhz cpu.

men ellers er det bra storry og gameplay.

Lenke til kommentar

NWN er noe av det beste jeg har sett(og spillt) på lenge, det er ekstremt og bra de har fått til tepper og planker! Gå inn på "Trade of Blades" og sett kameraet rett over figuren, zoom helt inn og nyt det! :grin:

Og "shiny water" gjør jo ikke akkuart vannet så styggt heller :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-11 21:03, The_Creator skrev:

Det som jeg synes trekker ned er :

Ingen "party" eller "partier"

Litt firkantede brett

mange ladepauser

pluss litt smä bugs.

1. Når du spille multiplayer har du grupper(parties), og det er jo multiplayer som er styrken. men hvis du vil ha flere i gruppa i singelplayer kan du jo bare spille wizzard og få både henchman, familiar, summon og en charma motstander(dvs 5 stk som er bare 1 mindre en bg/2 og iswind)

2.Firkantede brett...enig med deg der. Men det har jo allerede kommet mange custom tileset fra fans som har mere variasjoner(sjekk forumet på den ofesielle hjemmesiden).

3.Mange ladepauser? snakker vi nå om loadinga som skjer mellom de forskjellige områdene? disse loadingpausene er da helt akseptable og ikke irriterende slik som de i morrowind. Snakker du om pauser til å lade opp spells på nytt så er det noe feil med spillestilen din, som spellcaster må man ofte stå og se på(eller bruke crossbow) mens leiesoldaten/familiaren banker opp de lette motstanderene, for så og kaste spells på de hardere folka og bossene.

4.Bugs? hvis man skal dømme etter hva som blir fortalt på det ofesielle forumet så er dette spillet veldig stabilt laget. Men det er jo et PC-spill, og PCspill kommer alltid med noen bugs når det blir gjitt ut. Bioware jobber hardt for å lappe de feila som er, har jo kommet 4 patcher så langt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-12 02:49, Civilix skrev:

2.Firkantede brett...enig med deg der. Men det har jo allerede kommet mange custom tileset fra fans som har mere variasjoner(sjekk forumet på den ofesielle hjemmesiden).

Håper det kommer flere i fremtiden. Til nå har jeg bare sett et "Winter"-tileset.

Lenke til kommentar

"4.Bugs? hvis man skal dømme etter hva som blir fortalt på det ofesielle forumet så er dette spillet veldig stabilt laget. Men det er jo et PC-spill, og PCspill kommer alltid med noen bugs når det blir gjitt ut. Bioware jobber hardt for å lappe de feila som er, har jo kommet 4 patcher så langt."

Tror ikke det, hvis man skal dømme etter det offisielle forumet så er det godt over 100 sider med 50 topics på hver side. Bare fra folk med store og små problemer.

4 patcher ? Kun to som retter på spillet, den siste 1.20 er kun for Toolsettet.

Ellers så er spillet genialt bra, men det tok litt tid før jeg fikk "troubleshoot'et" frys ved saving av game. Viste seg å være Trueform=1 i nwn.ini, (Radeon kort), satte denne til Trueform=0 og alt var løst.

Kjører nå 6071 drivere og spillet flyter pent i 1280x1024x32

Med fare for bli flamet...

Jan Fredrik Lund

Lenke til kommentar

Heisann!

Ønsket bare å si at det var en flott artikkel! Profesjonelle journalister skriver aldri om seg selv, eller til nød "undertegnede"... Det blir så dustete og ordet "undertegnede" leder nå fokus mer bort fra objektet enn "jeg". Derfor er det så herlig å lese alle problemene og gleden "jeg" støter på i artikkelen. Den var virkelig morsom! Jeg skal også prøve spillet snart... Jeg spiller for tiden Morrowind, og synes det er helt UTROLIG bra.... Jeg går fortsatt rundt og bare BEUNDRER de nydelige landskapene. Men om Neverwinter Nights blir enda bedre så skal jeg absolutt prøve altså!

Kongen!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-13 05:09, ursa81 skrev:

Heisann!

Ønsket bare å si at det var en flott artikkel! Profesjonelle journalister skriver aldri om seg selv, eller til nød "undertegnede"... Det blir så dustete og ordet "undertegnede" leder nå fokus mer bort fra objektet enn "jeg". Derfor er det så herlig å lese alle problemene og gleden "jeg" støter på i artikkelen. Den var virkelig morsom! Jeg skal også prøve spillet snart... Jeg spiller for tiden Morrowind, og synes det er helt UTROLIG bra.... Jeg går fortsatt rundt og bare BEUNDRER de nydelige landskapene. Men om Neverwinter Nights blir enda bedre så skal jeg absolutt prøve altså!

Kongen!

Hvordan kan NWN bli bedre? :wink:

Lenke til kommentar

Morrowind og NWN er _veldig_ forskjellige spill.

NWN er først og fremst et toolset for folk som vil lage egne moduler basert på d&d 3ed, og spille disse sammen med venner o.l.

Morrowind er et reint singleplayer spill.

NWN er så godt som et rein multiplayerspill, med en ok singleplayer campaign.

Så litt lenger opp at en fortalte om mange klager i det offisielle forumet. Nesten alle de som klager gjør dette på bakgrunn av at de var misfornøyd med single player, noen få klager på bugs, men det meste virker fikset i 1.19. endel klager på forandringer som er gjordt fra d&d 3ed, men det er like mange som synes dette er nødvendige forandringer for å få spillet til å fungere som cRPG. Noen klager på at toolsettet er for vanskelig. Jeg har ikke scripta veldig mye med det, men personlig synes jeg det er veldig intuitivt. Siden jeg er programmerer er jeg forøvrig litt diskvalifisert akkurat i den debatten.

Det som kan sies om toolsettet er at det er veldig robust og fleksibelt. Har du lyst til å implementere noe har du i stor grad muligheten til det. Selvfølgelig vil noe av det være vanskelig, men å lage standard miljø og items med det medfølgende tileset er stort ett enkelt.

Ble litt plapring, men som dere skjønner liker jeg spillet godt...myyyye bedre en morrowind :smile:

(jeg blei ufattelig lei av å gå :grin: )

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...