_Whistler_ Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Hei folkens! Jeg har akkurat kjøpt nytt skjermkort: Gainward GeForce 6800GT 256MB GDDR3 AGP8X, "Ultra/2400",2ns,DVI, Jeg driver og surrer litt i bios og lurer på etpar ting: 1. Hva er AGP Aperture size? Jeg har valg fra 64-512MB. Burde jeg sette den til 256MB siden jeg har et 256 MB skjermkort? 2. Åssen veit jeg at kortet mitt blir kjørt på 8x AGP i Windows? Holder det med å se på Display Properties-Advanced-Bus type, det står Bus type: 8X. Men jeg leste om en fyr som sleit å få hovedkortet til å kjøre 8x AGP, vi har nemlig helt samme hovedkort. 3. Jeg sliter dessuten med og finne ut om skjermkortet mitt støtter AGP Fast Write. Jeg lot det stå som AUTO i BIOS, men i manualen står det at velg AUTO hvis man er SIKKER på at kortet støtter Fast Write. 4. En siste ting, åssen skjerm drivere burde jeg kjøre kortet på egentlig? Gainward el Nvidia? Begge har jo helt forskjelige typer drivere tydeligvis. Mine spesifikasjoner for pc: K8N Neo2 Platinum nForce 3 Ultra AMD Athlon 64 2.21GHz 3500+ 1GB RAM Jeg er nemlig ikke helt fornøyd på ytelsen til kortet, defor jeg prøver å finne ut om det kanskje er noen innstillinger som er feil, el eventuelt drivere. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 1) I AGP aperture size velger du hvor stor del av hovedminne som kan brukes til "tekstur-swapping" med skjermkortets minne. Ingen dum idé å ha den på samme størrelse som skjermkortets minne. Selv har jeg skjermkort med 128MB, og kjører 128MB Aperture Size. 2) AGP status kan du sjekke i BIOS. Dersom det står AGP 8X "enabled" eller "Auto" så går det nok bra. 3) Skjermkortet ditt støtter FastWrite. 4) Jeg ville kjørt Gainward sine, da de (etter det jeg har hørt) har bedre funkjson for viftestyring. Det blir mao. mindre støy. Angående ytelse: Er du sikker på at du har fått installert driverne for hovedkortet? Står AGP texture accelaration som "enabled" i DirectX? Kjør dxdiag for å sjekke dette. Lenke til kommentar
_Whistler_ Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 Okai TUSEN TAKK for svar:) Da burde egentlig alt være greit, jeg skal bare bytte om drivere til Gainward. Så får vi se om det kanskje hjelper:) Men hva mente du om jeg hadde fått inst drivere til hovedkortet? Alt er greit i Device Manager, mener å ha de nyeste drivere til alt. AGP texture acceleration er også enabled. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Men hva mente du om jeg hadde fått inst drivere til hovedkortet?Om Nvidia Nforce-driverne var riktig installert. Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Hvis du er missfornøyd med ytelsen vil jeg anbefale å forhøre deg på http://forums.guru3d.com/ om hvilken drivere som gir best ytelse for øyeblikket. Personlig kjører jeg for øyeblikket med forceware 76.41. Jeg syns de yter bra. Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 (endret) dobbelpost * treigt detta forumet noen ganger * Endret 1. mai 2005 av Alcoholiday Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 1) I AGP aperture size velger du hvor stor del av hovedminne som kan brukes til "tekstur-swapping" med skjermkortets minne. Ingen dum idé å ha den på samme størrelse som skjermkortets minne. Selv har jeg skjermkort med 128MB, og kjører 128MB Aperture Size. 2) AGP status kan du sjekke i BIOS. Dersom det står AGP 8X "enabled" eller "Auto" så går det nok bra. 3) Skjermkortet ditt støtter FastWrite. 4) Jeg ville kjørt Gainward sine, da de (etter det jeg har hørt) har bedre funkjson for viftestyring. Det blir mao. mindre støy. Angående ytelse: Er du sikker på at du har fått installert driverne for hovedkortet? Står AGP texture accelaration som "enabled" i DirectX? Kjør dxdiag for å sjekke dette. Er det ikke slik at AGP aperture size skal være halvparten av systemminnet? Ikke for å kverulere, men mener å ha hørt det Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 agp apenture size skal settes til 1/4 del av system minnet ditt, har du 512 ram så setter du 128, har du 1gb så setter du 256. det er sef ikke noe fasit på dette, mene det er det som blir anbefalt over hele rekka når folk spør om dette. Lenke til kommentar
_Whistler_ Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 Uansett tusen takk for svar alle sammen. Tror det skal være greit det meste nå. Bare irriterer meg litt på Halflife 2, jeg kjører på recomended settings for video og det meste står nesten på topp. Men det små hakker litt, og det IRRITERER meg fordi dette skjerm kortet skal jo i det minste takle Halflife 2 strøkent. Har prøvd og skru av div ting som blant annet Anti Aliasing men det hakke hjelpt noe særlig. Eneste jeg ikke har testet er drivere fra Gainward. Jeg får prøve meg fram litt på drivere fra Gainward og Nvidia, og se om det hjelper. Kjører på Nvidia driver nå. Håper det hjelper for det er litt kjipt når det er ganske dyrt kort og det hakker litt på HL2 Igjen takk for svar alle sammen Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Kan hende det ikke har noe med hardware eller drivere å gjøre. Sjekk maskinen din med AdAware, og se til at du er helt fri fra spyware/adware. Det er også å anbefale å deaktivere alle "automatic updates", enten det er for Windows eller AntiVirus. Kjør manuelle oppdateringer en gang i blant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå