Gå til innhold

Hjelp! SATA=disk 1 og IDE=disk0! Må vel være omven

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt inn en SATAdisk med OS (XP)- i Diskbehandling kommer den opp som disk 1.

I tillegg har jeg en IDE disk til lagring - denne kommer opp som disk 0 i Diskbehandling. Den er kablet og jumpet som Master, men SATA er BOOTdevice.

Skal ikke SATA disken være disk 0? :blush:

Hvordan får jeg det til?

PCn er relativt ustabil slik det er nå. XP blir treigere og treigere og vil diskkontrollere en part på IDE hver gang + at tasatatur og mus henger langt etter.

Har også prøvd følgende konfiger med IDE disken:

1) kabel slave + jumper slave = IDE disk ikke funnet (BIOS/XP)

2) kabel master + jumper slave = IDE disk 0 og SATA disk 1 (meget treg oppstart av XP)

3) kabel master + jumper Cap Limit = XP fant kun én av 5 partisjoner på IDE disk

4) kabel master + jumper CS Enable = IDE disk 0 og SATA disk 1

:no::no::no::no:

Ka gjør æ no???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som blir disk nr. ditt og datt i windows har jeg merket meg som noe tilfeldig.

Så tror ikke du skal dvele for mye med det.

Det av PCen din går utrolig treigt kan skyldes spyware eller virus.

Du kan også ta en titt i prosesslisten og se om det er noe der som bruker ekstra mye CPU

:thumbup:

Lenke til kommentar

det er et fett hvem device diskene står lista som med mindre du har perfeksjonist tendenser. så lenge den booter fra rett device, og alt funker såm det skal så e det ikke noe poeng i å endre på det.

ellers så kan jeg bare si at cable select er no satans dritt, master/slave er tingen :yes:

prøv å installere spybot og ad-aware, oppdater de og scan maskina di.

btw, du har vel ikke putta inn en disk med os installert fra en annen maskin vel? husk at windows må installeres med den maskinvaren du bruker, hvis ikke blir det driver problemer.

Lenke til kommentar

I oppgavebehandling kjører 45-65% av CPU, men det er 99% ledig systemressurser og ingen programmer som vises der bruker CPU!

Something's fishy here!!

Jeg skippa SP1 siden jeg renger med at SP2 har alt likevel...

Hadde spybot før men den kollapsa forrige disk, Kaspersky og Nortoon antivirus fant aldri noe og Adawre fant noen cookies som ble fjernet.

Hva nå???

Lenke til kommentar

Du må nok inn i BIOS for å fikse dette.

Jeg tror det ligger under "Adwanced Bios Features". Helt øverst (på min Pc) Ligger "Hard Disk Boot Priority".

Gå inn der for der kan du bestemme hvilken disk som skal boote først.

Kjør en disk-kontroll (CHKDSK) den fikser korrupte og manglende systemfiler.

Det gjør også Pc-en treig, selv om det vanligvis er mye spyware som er årsaken til det da.

Endret av finnipinni
Lenke til kommentar
I oppgavebehandling kjører 45-65% av CPU, men det er 99% ledig systemressurser og ingen programmer som vises der bruker CPU!

Something's fishy here!!

Jeg skippa SP1 siden jeg renger med at SP2 har alt likevel...

Hadde spybot før men den kollapsa forrige disk, Kaspersky og Nortoon antivirus fant aldri noe og Adawre fant noen cookies som ble fjernet.

Hva nå???

jeg har ikke hørt at spybot har kræsja noen disker enda, så jeg tror du hadde veldig uflaks og/eller den disken var klar for å dø uansett.

uansett så er spybot veldig bra og jeg hadde nok forsatt å bruke det selv om du hadde en kjip opplevelse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...