SOGM Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Er dette et bra og lyststerkt standard objektiv? Skal bruke det sammen med EOS 20D... Mvh, Simen Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Er dette et bra og lyststerkt standard objektiv? Skal bruke det sammen med EOS 20D... Mvh, Simen Ifølge produktguiden er det ihvertfall forholdsvis lyssterkt (F/2.8-4): https://prisguiden.no/produkt/15066 Jeg har ikke prøvd det selv, men jeg har bare hørt positiv omtale om det hittil.. Et alternativ med litt større brennviddeområde og mer lyssterkt kan være Sigma 18-50/2.8 EX, som også har fått god omtale. Dette er også 500kr billigere. Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Tamron-linsen er optisk helt på høyde, om ikke bedre enn Canon 17-40 F4. Så en test da jeg kjøpte denne linsen, og der fremkom det av testbilder at Tamron'en overgikk både Canon og Sigma. Lenke til kommentar
Qerntoq Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Jeg har købt et Sigma 18-50/2.8 EX til mit EOS 350D. Det er meget lysstærkt og skarptegnende! Jeg har også et Canon 70-300 f/4.5-5.6 DO IS USM. Det er også vældig skarpt og stabilisatoren fungerer fantastisk godt. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Hvis det skulle stå mellom Sigma 18-55/2.8 og Tamron 17-35/2.8-4 vil jeg påstå at vurderingen først og fremst går på om du har behov for å kunne bruke det på et fullframe- eller filmhus eller ikke. Begge objektiver får rimelig bra omtaler for optisk kvalitet, begge er "et stykke bak" Canon 17-40/4 hva byggekvalitet angår og begge mangler HSM/USM. Derimot har Tamron fordelen av at det tegner fullframe, mens Sigma har bedre lysstyrke og et vesentlig mye bedre brennviddemessig omfang. til tross for en mm "mindre" vidvinkel er 20 mm i andre enden nok så mye, mens Sigma strekker seg fra "vidvinkel" til "kort tele" strekker Tamron seg bare fra "vidvinkel" til "normal". Forskjellen på 55@f2,8 og 35@f4 er relativt stor hvis man tenker seg å ha muligheten til å få til et (halv)anstendig portrett - noe som gjør Sigmaen til et mer brukelig "standard"-objektiv forutsatt at du kommer til å fortsette å bruke 1,6 - crop noen år. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 (endret) Vekten på objektivene er også den samme. Selv ville jeg satset på Sigma-objektivet. Derimot har Tamron fordelen av at det tegner fullframe, mens Sigma har bedre lysstyrke og et vesentlig mye bedre brennviddemessig omfang. I tillegg til at Tamrons objektiv kan brukes på fullformat, vil det muligens gi mindre vignettering og slikt i samme slengen, siden man kun benytter en 1,5x-crop.. Endret 2. mai 2005 av anderfo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå