8-Ball Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Har kjøpt meg en Gilbert 21 fots speedbåt og ny Yamaha 2takt 200Hk Vmax motor med orginal propell. Men sliter med at båten oppfører seg meget dårlig fra 50 knop og oppover. Ved 50 knop begynner båten og vippe først over på høyre side og raskt over til vestre etterpå osv.. Hvis jeg ikke slakker av så er jeg sikker på at båten kommer til å tippe over på siden. (føler jeg har vært ganske nærme ettpar ganger). Noen som har noen tips til å hva jeg kan gjøre for å stabilisere båten i hastigheter over 50 knop? Ser andre som har hatt samme båten med 200hk og 225hk har gjort nærmere 70 knop med disse. Har mer motorkraft og gi men tør ikke for jeg er redd for å tippe over i den hastigheten. All hjelp mottas med takknemlighet. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Virker som båten er for lett i forhold til ytelse. Om du vil stabilisere båten er jo flaps et alternativ. Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 Virker som båten er for lett i forhold til ytelse. Om du vil stabilisere båten er jo flaps et alternativ. Har hatt flaps i tankene selv, men ett par kompiser sier at det er urbukelig på slike båter. Men mener å ha sett slike flaps som er mye smalere enn vanlige flaps og mye lenger.(stikker relativt langt ut bak) Er det slike du mener? Hvor kan jeg eventuelt få fatt på slike? Noen som har formening om en større propell i stål kan hjelpe på litt? eller løfte motoren ett hakk? Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 (endret) Har hatt flaps i tankene selv, men ett par kompiser sier at det er urbukelig på slike båter. Hva var grunnen til det da? Er det slike du mener? Hvor kan jeg eventuelt få fatt på slike? Det er vell ikke verre enn å gå inn på nærmeste butikk som selger båtutstyr o.l. Endret 1. mai 2005 av Luzifer Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 (endret) Du bør sjekke ut om vinkelen til motoren er i riktig posisjon i forhold til båten. Og ja, riktige trimflaps er en måste.. Endret 1. mai 2005 av jarmo Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 (endret) Har hatt flaps i tankene selv, men ett par kompiser sier at det er urbukelig på slike båter. Hva var grunnen til det da? Nei si det. Har ikke peiling på slike ting enda så jeg tar til meg info som god fisk jeg. Endret 1. mai 2005 av 8-Ball Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Men som jarmo påpeker kan det sikkert ha noe med motorens plassering å gjør. Propellen skal vell ligge akkurat under laveste punktet på båten. Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 Da mener du topp på propellen skal gå i ett med skroget bak som er det laveste punktet på båten? Eller rett under som du sier. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Da mener du topp på propellen skal gå i ett med skroget bak som er det laveste punktet på båten? Eller rett under som du sier. Ta kontakt med båtprodusenten/importøren for å høre mer om riktige justeringer ang. vinkel(tilting) og kanskje noe andre relevante tips. Båten kan være livsfarlig i høye hastigheter hvis alt ikke er på plass. Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 Da mener du topp på propellen skal gå i ett med skroget bak som er det laveste punktet på båten? Eller rett under som du sier. Ta kontakt med båtprodusenten/importøren for å høre mer om riktige justeringer ang. vinkel(tilting) og kanskje noe andre relevante tips. Båten kan være livsfarlig i høye hastigheter hvis alt ikke er på plass. Burde gjerne gjøre det. Helt korrekt den er livsfarlig nå. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Burde gjerne gjøre det. Helt korrekt den er livsfarlig nå. Vi vil gjerne ha deg her i forum noen år til så fix båten din fort som f....... Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Det forklara vel litt av saken! Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Det forklara vel litt av saken! :!: :!: Kan stemme det, men fikk båten meget billig pga familie. Litt merkelig igrunnen, båten kosta meg 15000,- og motor 175000,-. Motor er dyrt. Men har sett andre som har gilbert som er "relativt" stødig over 60knop iallefall. Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 hehe! men når den legge seg sån til sidene har du masse folk i båten då eller e du aleine? e de heilt stilt på sjøen.? har merka at de samme skjer me jolla mi når det e masse folk i den.. Lenke til kommentar
mrdanger Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Når båten oppfører seg sånn, så kan det hende du har motoren for langt ned, det er ett planbrett nede på motoren, og det skal ligge jevnt med bunnen av båten, hvis det ligger under, så løftes båten bak, og den oppfører seg sånn du beskriver. er også viktig å tilte motoren rett, for mest fart, bør den tiltes opp til båten begynner å hoppe litt. Det kan og hjelpe meget på, å bruke trimbrett, da dette stabiliserer båten litt. Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 hehe! men når den legge seg sån til sidene har du masse folk i båten då eller e du aleine? e de heilt stilt på sjøen.? har merka at de samme skjer me jolla mi når det e masse folk i den.. Dette skjer uansett vær å vind og uansett antall pers i båten ved 50knop og over. Når båten oppfører seg sånn, så kan det hende du har motoren for langt ned, det er ett planbrett nede på motoren, og det skal ligge jevnt med bunnen av båten, hvis det ligger under, så løftes båten bak, og den oppfører seg sånn du beskriver. er også viktig å tilte motoren rett, for mest fart, bør den tiltes opp til båten begynner å hoppe litt.Det kan og hjelpe meget på, å bruke trimbrett, da dette stabiliserer båten litt. Trimbrett? Mener du flaps når du sier det? Skal heise motoren i morra etter jobb. Så på høyden idag og den er helt på tryne i forhold til slik som dere forklarer at den skal være. Det planbrettet er rundt 10cm under laveste punkt på båten. Håper det er det som forårsaker dette prob. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Så på høyden idag og den er helt på tryne i forhold til slik som dere forklarer at den skal være. Det planbrettet er rundt 10cm under laveste punkt på båten. Håper det er det som forårsaker dette prob. Ta en prat med sakkyndig båtfolk før du gjør noe selv, vi vil ikke kalle deg for 0-balls senere....... Endret 3. mai 2005 av jarmo Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Så på høyden idag og den er helt på tryne i forhold til slik som dere forklarer at den skal være. Det planbrettet er rundt 10cm under laveste punkt på båten. Håper det er det som forårsaker dette prob. Ta en prat med sakkyndig båtfolk før du gjør noe selv, vi vil ikke kalle deg for 0-balls senere....... Sjelden en ser så omtenksomme personer. Men er selv utdannet bilmekaniker og maskinist så tror jeg har tilstrekkelig teknisk innsikt til å prøve meg fram. Vet bare svært lite om instillinger og slikt når det kommer til speedbåter. Har lett på nettet i timevis for å grave fram info, men står svært lite om dette på nettet. Men takk for omtanken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå