GoUrmet Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Hei! som du ser skal jeg og en kamerat lage eget kabinett. da lurer vi på hva som er nødvendig for en slik "oprasjon"? alt fra verktøy til ting som skal på kabinettet osv. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Dette står da uendelig mange andre plasser Dere skal lage et kabinett, men vet ikke hvilke verktøy dere skal bruke? Er dere klar over hvor vanskelig det kan være? btw Stikksag, dremel, byggematriel, sparkel.. bla bla. Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 driver selv på med et, og kan informere om at det er langt vanskeligere en det virker som. Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Jeg har faktiskt omvendt erfaring Jeg driver også og mekker et kabinett, men synes det faktiskt er mye lettere enn det jeg trodde det skulle være. Nå trodde jeg forsåvidt at det skulle være veldig vanskelig da Men siden det høres ut som du tror det er ganske lett, så blir det kanskje litt vanskeligere enn du tror....forvirrende? Det første du kan begynne med er å kanskje å lage en skisse i Sketchup. Last det ned på denne siden: http://sketchup.com/ PS: Tror nok denne tråden hadde passet bedre i overklokking->casemod-kategorien. Ta gjerne også en titt i overklokking -> worklogs for litt inspirasjon. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Flyttes til casemod-kategorien Lenke til kommentar
bigbom Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Hei! som du ser skal jeg og en kamerat lage eget kabinett. da lurer vi på hva som er nødvendig for en slik "oprasjon"? alt fra verktøy til ting som skal på kabinettet osv. At du har lyst til å lage noe, er jo bra. Det er starten. Og så er det resten, som jeg setter opp hær som et 4 delst system. De tre første tilhører planleggings fasen, og den siste er konstruksjon. 1: hva skal du/dere lage? (Tema, design etc...) Det er greiest å lage en skisse på papir, før du lager tegninger i Cad. (AutoCad, Solid Edge, eller lettere verktøy som Skechup eller Visio) 2: Valg av materialer. Dette er knyttet til designet, du må også tenke på hvilke verktøy som du har tilgjengelig. Og ikke minst om du eller du har tilgang til noen som kan bruke verktøyet. Tenker spessielt på sveising og maskinering. I de fleste tilfellene trenger du: Stikksag, fintagget blad for stål og plast. Og grovtannet for tre og aluminium. Når det gjelder treverk så lønner det seg å sage på baksiden for å redusere flising og også for at blyantstreker ikke skal bli synlige på utsiden. Sandpapir, 60, 120 og 180 goldertil det meste. Drill, med bor og bits, ikke bruk bits til å skru småskruer. Skrutrekkere. 3: Valg av HW, og hvordan det plasseres i designet. Hær er det viktigt at du får mlt størrelsen på komponenten og at de får plass i designet. Hvis ikke, så er det tilbake til trinn 1 og gjøre nødvendige endringer på designet. Og under måleprosessen lønner det seg å ta hensyn til material dimesjoner. 4: Konstruksjon, byggingen av kabbinettet. Hær vi du støte på en rekke småproblemer. Småting som du ikke tenkete på da du begynte planleggingen av arbeidet. eks: Jording av komponenter, hvis du lager et trekabbinett. Kabler som er forkorte. Dårlig luftgjennomstrømming. Målefeil av komponenter (fysisk størrelse). etc.... Og en ting som jeg har lært meg at bli enig om arbeidsoppgaver, hvem gjør hva. Ellers er det fort gjort at det blir krangling og bråk, og ingenting blir gjort. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå