Gå til innhold

Pentium 4 socket 423

Anbefalte innlegg

Jeg har en dell dimension 8100 med en 1,3ghz prosessor.

Jeg skal kjøpe ny prosessor.

Jeg må kjøpe et adapter som oppgraderer mitt 423 socket til et 478 socket.

Problemet mitt er at jeg ikke finner en prosessor som stiller kravene mine.

Jeg må ha en Pentium 4 prosessor, helst over 2,0 Ghz. Men så kommer haken. Hovedkortet mitt tar bare PC400.

Noen som har et forslag til en bra prosessor som matcher disse kravene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en adapter til 423 ->478 fra powerleap, men den støtter bare Pentium 4 av "Willamette" typen (den første). Denne gikk ut av produksjon for flere år siden, og var uansett ikke værdens beste. Det var heller ingen Willamette over 2.0 ghz.. Du kan kanskje være heldig å finne noe på bruktmarked, men ellers er det lite håp.

Det beste tipset mitt vil være å bytte Hovedkort, ram og CPU helt. Du får ett skikkelig HK til < 1000kr, en skikkelig CPU til ca 1250kr og 512MB ram til ca 400kr... eksempel:

http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...D2-1975A4CB04A7

edit: fant forresten denne linken: http://www.evertech.com/index.cfm/fuseacti...id/38/index.cfm

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Må støtte meg til nudelkongen her. Har bladd gjennom innleggene dine, det ser ut som du skal ha en oppgradering av RAM, CPU og grafikkort, tro meg, har sittet med en Dimention 8100, den er ikke laget for å bli oppgradert. Kjøp nytt/brukt men ikke så gammelt, det å prøve å oppgradere 5 år gammel teknologi som wilamette-cpu'er og Rambus-ram er ikke verdt pengene eller bryet.

Bare min kjappe lille mening om saken......

Lenke til kommentar

det forslaget du gav meg linken til, er det et bra kjøp?

Jeg lurer på om det passer til de tingene som jeg har fra før av, med tanke på lydkort, grafikkort osv.

Har disse delene:

-Skjermkort NVIDIA GeForce FX 5700 (256 Mb)

-Lydkort Creative SB Live! Value (CT4780) Sound Card

-Harddisk WDC WD200BB-75AUA1 (18 Gb, IDE)

-Harddisk ST36531A (6 Gb, 5400 RPM, Ultra-ATA/33)

keyboard, mus og cd/dvd- rom regner jeg med at passer til alle hovedkort.

Men hva tror dere om de andre delene?

Og hvordan er athlon prosessoren?

Lenke til kommentar

I utgangspunktet vil eg også si at en 5 år gammel PC ikkje er bryet verdt med tanke på oppgradering. Men den Evertech-saken så ikkje så dum ut. 2,6Ghz Celeron skulle sparke godt i fra i forhold til den du har.

Men det eg ville annbefalt deg å gjøre er å selge alt det gamle og bygge en helt ny PC. Eventuelt slakte den gamle og bruke noen av delene i en ny PC. F eks kjøp nytt kabinett, hovedkort prosessor og ram, bruk resten. Sett i en ny harddisk når du får råd til det. Og så kan du oppgradere grafikkortet etter det igjen.

Lenke til kommentar
I utgangspunktet vil eg også si at en 5 år gammel PC ikkje er bryet verdt med tanke på oppgradering. Men den Evertech-saken så ikkje så dum ut. 2,6Ghz Celeron skulle sparke godt i fra i forhold til den du har.

Men det eg ville annbefalt deg å gjøre er å selge alt det gamle og bygge en helt ny PC. Eventuelt slakte den gamle og bruke noen av delene i en ny PC. F eks kjøp nytt kabinett, hovedkort prosessor og ram, bruk resten. Sett i en ny harddisk når du får råd til det. Og så kan du oppgradere grafikkortet etter det igjen.

grafikkortet er ikke så ille, det fikk jeg til jul, men det er resten som ikke er så bra.

Lenke til kommentar

ikke skrot noe :)

Jeg ville heller kjøpt nytt hovedkort, CPU og ram nå, beholdt alt det gamle (ja, det er ikkeno problem å bruke alt du ramsa opp, videre, selv om det integrerte lydkortet muligens er bedre enn Live! kortet :) )

Så kan du heller oppgradere Harddisk når du får råd, samme med e.v.t. skjermkort (skjønt ikke vet jeg hva du bruker maskinen til, om du trenger rå spille ytelse eller ikke..utifra CPU og øvrig system vil jeg si ikke... :))

og ja, Athlon 64 CPU'ene yter MEGET godt for den prisen de forlanger for dem, spesiellt i det nedre sjiktet, som er der jeg la meg i eksempelet.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...