Gå til innhold

Plextor, Teac og WinXP: Bare problemer!


EaP

Anbefalte innlegg

Jeg har i alle fall hatt bare problemer.

Det begynte da jeg skiftet ut min trauste PX-W1610A med en ny fra Plextor, nemlig PX-W4012TA. Begge IDE, hvis noen lurte på det.

Den nye ville ikke brenne mine CD'er, selv om jeg brukte Plextors egne Cd'er som fulgte med, og selv om jeg ikke endret noe på maskinkonfigurasjonen. Puttet jeg inn min gamle brenner var alt ved det gode igjen.

 

Min maskin er:

AMD 1.4

EpoX 8K7A

512 MB DDR-RAM 133

Geforce4 MX440

Standard Aureal lydkort

2 stk WD Caviar HDD, 60 + 80 GB

Standard 48X CD-ROM

Win XP Pro Norsk

Teac 540E IDE CD-RW, står som master med CD-ROM som slave.

 

Så sendte jeg den inn til Belgia, og fikk en ny.

De samme problemene var der, og gav opp. Fikk så kjøpt en Teac 540E, den nye 40x'en fra Teac som har fått gode karakterer i Hardware-No. Det samme igjen! Alle tre leser CD-Rom uten problem, men vil bare ikke skrive.

Nero 5.5.7.2 finner brenneren, men vil ikke skrive, alle platene jeg gir den sier den "nei takk, denne er ikke brennbar!" til.

CDRWin 4.0A finner den ikke, med mindre jeg gir den ASPI-drivere. Men den skriver ikke den heller. CDRWin 5.0: det samme.

Fireburner: Finner den, men vil ikke brenne.

 

Jeg har prøvd omtrent alt: Oppdatert Via-drivere til hovedkortet, prøvd ulike ASPI-drivere, eller uten ASPI-drivere (spørsmål: skal den brenneren egentlig kunne fungere uten ASPI i XP?)

 

Kan det være at den ikke liker hovedkortet mitt, eller CPU? Er det for liten powersupply, har 250 w nå? Liker den ikke fargen på kabinettet mitt? HVA ER GALT? ARGGH! Jeg blir snart gal av dette!

 

Er det noe der ute som også har hatt slike problemer, og hvis så: hvordan løste det seg?

 

Og så lurer jeg på: Er det stor forskjell i strømforbruket mellom Plextors 16X og 40 X/Teac's 40X, og er det også stor forskjell i strømforbruk mellom Nvidia geforce 2 Pro og Geforce4 MX440, og ev. også Geforce4 Ti4200?

 

- Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høres mest ut som et konfigurasjonproblem.

<mimre> i gamle dager (98/99) lånte jeg en 2x SCSI brenner (jævli rask den gang) og monterte den i en Compaq (ironisk nok; Compaq: COMpability and AQuracy). Den maskina hadde 1 GB HD og ca. 250 mb ledig. Strømforsyninga var jo altfor liten egentlig til å drive brenneren skikkelig, men, men. Klarte jo på et eller annet vis å brenne CD'en på 1x (av og til funket 2x). ca. halvparten av CD'ene funka ikke.

Buffer problemer, rare problemer, for lite strøm osv.

maskina var en P1 120 mhz med 16Mb(it) ram.</mimre>

 

prøv med en annen PSU, evt, skjekk BIOS innstillingene, bytt IDE kabel, prøv å laste en XP patchen som fikser kompatibilitetsproblemer med brennere.

 

klarer meg fint med 24X jeg (40 sec. forskjell)

Lenke til kommentar

Her er mer info som noen ville ha:

IDE 0: WD80GB som master, WD60GB som slave, bruker 80 pins kabel

IDE 1: PX-W4012TA som master, Aopen CD-ROM 48X som slave, bruker 40 pins kabel, har også prøvd 80 uten forbedring

 

Ang. PSU: Har bestillt ny 340 W, håper å få den denne uken. Har også lurt på dette kan være problemet, fikk nelig disse problemene samtidig med at jeg gikk over fra et Nvidia geforce2 Pro til et Geforce4 MX440, det ble da umulig å spille en rekke spill. Og ena verre ble det da jeg prøvde et Geforce4 Ti4200, da nekte maskinen å boote ferdig i det hele tatt, bortsett fra enkelte ganger i sikkerhetsmodus.

 

En annen ting: det virker som det er akkurat i det laserstrålen skal slå seg på at brenneproblemene oppstår, derfor har jeg lurt på om maskinen da bruker hakket for mye strøm til at brenneren fungere. Det eneste som er snodig er at dette ikke skjer med den gamle Plextoren min på 16X.....

 

- Eirik

Lenke til kommentar

Den updaten er vel ment for den innebygde cd-brenne funksjonen i XP, ikke andre leverandører sine brenne software. Har vel hørt rykter om at GF kort av nyere dato bruker litt strøm, så det kan nok godt være at det er strømforsyningen som er problemet her. Har selv montert et par 40X fra Plextor på maskiner med WinXP uten noen problemer. Alle disse har hatt 300W strømforsyning eller bedre...

Lenke til kommentar
Quote:


jester skrev (2002-07-11 09:03):

Den updaten er vel ment for den innebygde cd-brenne funksjonen i XP, ikke andre leverandører sine brenne software. Har vel hørt rykter om at GF kort av nyere dato bruker litt strøm, så det kan nok godt være at det er strømforsyningen som er problemet her. Har selv montert et par 40X fra Plextor på maskiner med WinXP uten noen problemer. Alle disse har hatt 300W strømforsyning eller bedre...



Ja la oss håpe at det er bare psu'en som er problemet, Den updaten er ment for den innebygde.
Lenke til kommentar

Hei.

Har også teac 40 x . Har akuratt de samme problemene, har også en trafo på 340 w. Brennner bra fra hardisken, men ikke fra cd til cd. Går bra noen ganger med nero, men aldrig med cdr win. Har også prøvd alt av koblinger med forskjellig tilkoblinger på ide kabler, har også kjøpt nye!!

 

Har nyeste oppgraderinger av alt somheter programvare og bios, hjelper lite.

 

tøbbel,trøbbel,trøbell. Ps data mener det kan være brenneren, men jeg tror ikke det. Siden den virker med brening fra hardisk.

 

asj!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar

HURRA!!!!!

 

Det var PSU'en! Men ikke så Hurra, for den kostet flesk.

Først prøvde jeg en 340W, problemene ble noe bedre, men de var der fortsatt. Så røsket jeg ut noen komponenter til fra maskinen, satte inn en 420W fra Chieftec, og smakk: Alt gled som på skinner. Mitt Geforce4 Ti4200 sang av hjertens lyst og Teac'en brant en full på 3 1/2 minutt inkludert lead in og ut. Nå har jeg formatert og installert omtrent alt på nytt slik at ikke rester av gamle drivere skulle ligge og forstyrre. Og snart er alle komponenter inne i maskinen igjen. Alt er fryd og gammen, og neste gang skal jeg tenke PSU først av alt når slike ustadige problemer oppstår. Men at jeg måtte opp i 420 W! Ett eller annet (eller flere) må sluke vanvittig med strøm hos meg, men nå tror jeg i allefall jeg har en stor nok PSU til utvidelser i fremtiden også. Hvis ikke går jeg å legger meg med dynen over hodet!

 

Takk til alle for konstruktive forslag!

 

- Eirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...