Gå til innhold

Proff filmredigerings program?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du snakker om spillefilmer er Avid, fremdeles noe tilnærmet en industristandard. Apples Final Cut Pro har etterhvert begynt å vinne et visst innpass, men Avid, Avid, Avid er fremdels mantraet i Hollywood.

Snakker du derimot "proff" TV etc. er det bøtter og spann med forskjellige løsninger som benyttes. Igjen ganske mye Avid, men også mye Final Cut, Pinnacleløsninger, sikkert etterhvert også en del Premiere Pro da Adobe sakte men sikkert er i ferd med å riste av seg det [velfortjente] dårlige ryktet Premiere hadde før Proversjonen...

Uansett så er det jo ikke slik at redigeringsprogrammet gjør en film bedre eller dårligere, det er i større grad snakk om hvilke verktøy klipperne foretrekker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjenner ikke Vegas selv, men har lest mye pent om programmet. Kjenner strengt tatt ikke Premiere spesielt godt lenger heller, har ikke brukt programmet siden v.5.1c. Som nevnt, Adobe har en jobb å gjøre med å riste av seg det dårlige ryktet fra denne, og andre tidlige versjoner av programmet. Integreringen med Photoshop og After Effects vil nok allikevel gjøre at programmet får innpass i en del produksjonsmiljø.

Vegas har etter hva jeg har forstått nå også fått nesting av sekvenser, noe som for meg er et absolutt krav hvis man skal kunne bruker programmet til større prosjekter. Hvis du synes Vegas er bra, så fortsett med dét. Det finnes etterhvert veldig mange bra redigeringsprogrammer og det er jo i svært liten grad hvilken type hammer du bruker som gjør deg til en god/dårlig snekker...

Personlig førte frustrasjon med nevnte Premiere versjon på en Win98 maskin at jeg de siste 4 årene har vært Final Cut Pro bruker. Noe jeg har vært strålende fornøyd med siden dag én.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Benytter Final Cut daglig i jobb- og skolesammenheng, men har Premiere Pro til hjemmebruk -- den enkle grunnen til dette er at utviklerne av Final Cut desverre har mye å lære av Avid og Adobe når det gjelder å holde interfacet praktisk og intuitivt.

Premiere har virkelig tatt seg opp igjen fra v6.0 og oppover (desverre en nedtur i v7.0) men nå i Pro versjonen begynner ting virkelig å bli bra. En del funksjoner som man savner fra f.eks Avid er nå endlig å finne her, og bl.a sårt savnede muligheter for bedre lydbehandlig og lydredigering (!)

Har kikket mye på Avid den siste tiden og tror nok jeg kommer til å gå over til dette snart... mest fordi det er Avid som brukes profesjonellt her i Norge (og resten av verden) og jeg trenger å lære meg denne videoredigeringspakken bedre.

Selvfølgelig er dette en smakssak, men erfraringer fra skolen tilsier nettopp det samme.... Folk som har lite erfaring med videoredigering fra før av har en tendens til å "nøye seg" med Final Cut --- mens elevene som har erfaring fra Avid og/eller Premiere stadig vekk kommenterer nettopp dette med at Final Cut desverre er fryktlig tungvint og upraktisk å jobbe med i lengre perioder på større prosjekt.

Sonic Foundry Vegas var opprinnelig ett program ment for lydredigering med muligheter for video. Etter hvert har Sony tatt over, og det satses hardt på videodelen i Vegas, men jeg føler fremdeles at det nok er lydprosessering og lydbehandling som er de største fordelene i dette programmet, og ikke videodelen desverre.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er dette en smakssak, men erfraringer fra skolen tilsier nettopp det samme.... Folk som har lite erfaring med videoredigering fra før av har en tendens til å "nøye seg" med Final Cut --- mens elevene som har erfaring fra Avid og/eller Premiere stadig vekk kommenterer nettopp dette med at Final Cut desverre er fryktlig tungvint og upraktisk å jobbe med i lengre perioder på større prosjekt.

Vel, realiteten er vel strengt tatt at Premiere fremdeles ikke har blitt brukt til noe virkelig stort høyprofils prosjekt, mens Final Cut faktisk har vist at det i en slik sammenheng kan være et fullgodt alternativ til Avid...

Ellers er jeg enig i at lyddelen i FCP har vært noe av en akkileshel i produktet, men i 5.0 er det gjort store forandringer i denne sammenhengen, ikke minst ser Final Cut Studios Soundtrack Pro ut til å være et fint verktøy.

Forøvrig er det jo ikke "bare" å velge mellom Premiere og Final Cut, da de to applikasjonene er eksklusive for hver sin platform. Det alene er nok for mange grunn nok til å velge Premiere fremfor FCP...

At FCP skal være upraktisk og tungvint i forhold til større prosjekter stiller jeg meg i hvertfall helt uforstående til. Da jeg aldri oppfatter at programmet går i veien for den kreative prosessen. Men, som du nevner mye av dette er en smakssak...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har inntrykk av at det brukes mye Avid i TV-bransjen, men:

Du må skille litt mellom redigeringsløsninger her. For når de redigerer, både større filmer og mye TV-produksjoner, så er det ikke så enkelt at de sitter på en PC/Mac og kun redigerer i et program.

Neida, de har store løsninger til flere hundre tusen kroner som er veldig manuelle. Mange justeringer gjøres ikke med mus, men med knapper, rullehjul osv. Disse driver ofte på en maskin som er langt bedre enn hva du kan drømme om(no offence). det er snakk om flerprosessor-løsninger i serverformat. Store greier.

I tillegg så jobbes det jo med forskjellige sekvenser/scener av filmen mange steder. Imens noen klipper sammen en del er det kanskje en anne som gjør en bearbeiding i after effects osv.

Dette er for omfattende til at jeg kan forklare alt. Jeg har heller ikke kunnskap nok til det. Men jeg har vært på et par messer for proffesjonelle brukere og der var det mange avanserte og kreative løsninger. Langt forbi hva jeg hadde forestilt meg.

#Flyttes#

Lenke til kommentar
Jeg er rystet over at ikke Pinnacle Liquid Edition er nevnt her.

Den blir tross alt brukt i NRK og er ett program som er til de grader bedre enn Premiere Pro (har begge)

jaha? Ifølge NRK selv så bruker de Avid (og Final Cut i enkeltilfeller)

tror nok NRK bruke Pinnacle løsninger, om ikke nødvendigvis akkurat Liquid, til playout, når de fleste av innslagene som lages av reporterne rundt omkring i landet er komprimert i mpeg eller quicktime/windows media format.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...