Hansforum Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 jeg har koblet pc'en til hjemmekinoanlegget. Når jeg har tv eller radio kabel i veggen på anlegget så kommer det støy, med en gang jeg tar ut disse så stopper støyen. Kabelen jeg bruker er gullbelagt jack i ene enden, phono i andre enden. Den er ikke skjermet. Bruker Audigy 2 zs lydkort. Er det overslag eller dårlig jording? Hva kan en gjøre for å få bort den irriterende støyen uten å ta ut radio og tv kabel hele tiden? Lenke til kommentar
phax Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 har samme problemet her, noen mente det kunne være jordingsfeil men er ikke sikker. si ifra visst du finner en løsning! Lenke til kommentar
bholmsen Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Jeg hadde samme feilen, feilen jeg fant var at pc´n stod i jordet kontakt, og stereo´n stod i vanlig kontakt. Prøvde pc´n i vanlig kontakt og ulyden forsvant. Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Vel dataen skal stå i jordet kontakt, tryggere det. Ser at det er en digital utgang på Audigy ZS kortet. Det er i hvert fall en jack utgang som det står digital out på. Hvordan skal en få koblet denne til anlegget da. Har aldri sett en digital jack før. Har nok av digitale innganger på sorround forsterker, men kan ikke se for meg hvilken kabel med jack i ene enden og hva i andre? Phono? Optisk? Anyone? Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 På min eldre SBLive var digitalutgangen i vanlig 3,5 mm format (samme som mic og hodetelefon bruker). Jeg brukte overgang fra 3,5 mm til RCA fra Clas Ohlson og en vanlig (billig) RCA kabel videre til receiveren. Jeg regner med at digitalinngang i forsterkeren din er som hos de fleste folk - RCA, så dette kan fungere for deg og. Lenke til kommentar
Lasse Ma Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Jeg bruker overgang med Jack i ene enden og phono (rca) i andre. Fungerer utmerket! Endret 4. mai 2005 av Lasse Ma Lenke til kommentar
Jensus Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Full mulig å bruke en billig minijack -> RCA kabel så lenge kabel ikke er for lang. Da kan en få problemer med signaltap. Så hvis du skal ha litt lengde på kabelen (>1-2m) så bør du kjøpe en digital godkjent kabel. Den er bedre skjermet og du unngår problemet nevnt over(kan fikses med en motstand (75ohm) i hver endre for å øke impedansen i kabelen, men det er en dårlig løsning. Jeg anbefaler forøvring (kanskje den beste løsningen?) å lage deg en kabel selv ved at du kjøper en løs minijack og RCA plugg og benytter en coax kabel. Da kan kabelen være veldig lang og det fungerer utmerket + at det er billig som knekkebrød. Har gjort dette selv. Når det gjelder støyen som du beskriver virker det som at enhetene koplet til, ikke har samme jordingspotensiale. Er TV'en og radioen koplet til anlegget, eller skjer det når de blir koplet i veggen og får strøm (ikke koplet til anlegg)? Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Når det gjelder støyen som du beskriver virker det som at enhetene koplet til, ikke har samme jordingspotensiale. Hmmmm de fleste Stereo anlegg har ikke jording, bare dobbelt isolert. jeg har i allefall ikke jord på strømkontakten på mitt anlegg Lenke til kommentar
petterg Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Prøv å jorde antennekabelen og/eller stereoanlegget. Det er sikkert et eller annet utstyr som er koblet til samme kabel som deg som har en jordingsfeil - hadde samme problem da jeg bodde i blokk. Tvinn en avisolert ledning rundt antennekabelen der den går inn i veggen (så den får kontakt med ytterste metalllaget på antennekontakten.) Fest så den andre enden av ledningen til jordingspinnen i en stikkkontakt. Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Ok jeg er ikke så inne på terminologien. Hva er RCA? Jeg ser at jeg har en digital inngang på forsterkeren som det står coaks på. Den er nesten lik vanlig phono (hvit og rød) bare at denne har bare et hull og så er den orange. Slik jeg har satt opp anlegget så går tv, gjennom receiver, sånn at kun receiver er koblet stikkontakten (ugjordet), ser bak at det er en skrue bak på receiver som står GND på, men vet ikke hvordan en skal gå frem for å få den jordet. Signalkabelen min er strukket close ved siden av antennekablene, ingen av de er skjermet, kanskje det også har noe å si. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Du har kansje kabel-tv? I så fall er roblemet sansynligvis en god gammeldags jordsløfe.. Jordingen på kabelnettet har annet potensiale en den i stikkontakten. Trafo på antennelednignen som sørger for galvanisk skille skal nok ordne saken. Hør med en radio/tv butikk eller kabel selskapet om de har en slik du.... Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 Ja har både radio og tv gjennom kabel. Trafo på antenneledning. Det prøver jeg. Hvordan ser den ut, og hva koster noe sånt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå