Gå til innhold

Erfaringer med Compact Flash som HD?

Anbefalte innlegg

I jakten på et lydløst system fant jeg dette:

CF I/II kortleser med BOOT

Planen var å kjøpe denne , samt et kort på 512/1024MB av anseelig kvalitet(dvs overføringshastighet)

Bruker jeg dette så kan jeg fjerne harddisken som er den siste støykilden(rekner ikke en 120mm vifte i PSU som støykilde , den snurrer bare såvidt)

Jeg skal sette opp en PC for mail/internett og mp3 , og tenkte derfor å bruke en linuxdistro. (Morphix kanskje , noen andre gode alternativer???)

Systemet skal også basere seg på ekstern harddisk med media (mp3/mpeg+++)

Er det noen som har noen erfaringer med slike CF kort lesere?

Er det vanskelig? mange fallgruver? kompabilitet?

Anbefalinger av OS? (gjerne Linux...er lei av Microsoft.)

Og hvordan vil et CF kort med overføringshastighet på ca.10mb/s føles i bruk?

Bruker en Intel Pentium 3 , 866Mhz på et Biostar M6VB-A hovedkort.

Trådløst nettverk skal og brukes.

Takker for evnt. innspill!!

Endret av dkvam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste problemet jeg kan se med å bruke flashminne som harddisk, er at flash bare tåler et vist antall overskrivinger. Da kan man fort få problemer med mellomlagring/temporary-filer.

Heldigvis for deg, så er du åpen for Linux. Jeg er ganske sikker på at det finns Linux-distroer som ikke mellomlagrer filer på "windows-måten".

Jeg er derimot ikke noe alternativt-OS-ekspert, så dette overlater jeg til noen andre å uttale seg om.

Lenke til kommentar
Det eneste problemet jeg kan se med å bruke flashminne som harddisk, er at flash bare tåler et vist antall overskrivinger. Da kan man fort få problemer med mellomlagring/temporary-filer.

Hva vil dette si? , at hvis det overskrives for mange ganger så er CF kortet ubrukelig etterpå? , eller er det at data korrupteres inne på kortet slik at jeg evnt. må formatere brikken og legge inn OS på nytt?

Heldigvis for deg, så er du åpen for Linux. Jeg er ganske sikker på at det finns Linux-distroer som ikke mellomlagrer filer på "windows-måten".

Fått øyna opp for Linux mener du! :yes:

Jeg har hørt ordet Linux mange ganger , men aldri brydd meg noe om det , så kjøpte jeg noe gammelt datautstyr der en live-Cd med en linux distro fulgte med.

Likte det jeg så for å si det slik , og så er det jo gratis!!

Endret av dkvam
Lenke til kommentar

CF er som regel spesifisert til å tåle minst 100.000 overskrivinger, og det bør være nok for de fleste. Feilen som evt dukker opp da skal være bit-feil og dermed gi enkelte korrupte filer.

Det med at de tåler få overskrivinger stammer fra 4-5 år tilbake når CF tålte max 1000 overskrivinger.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Eventuelt kan du jo bruke en Microdrive

Så små harddisker er ekstremt trege.

For å ta Hithachi Microdrive 3K6 (6GB 3600rpm med 128 KiB buffer) som eksempel:

Aksesstid: 20,3 ms

Sustained data rate (MB/sec): 4.3 - 7.2

Det kommer altså til å gå tregere med microdrive enn med en billig 6GB 5400rpm harddisk fra 1998.

Mikrodisken tåler derimot utrolig mye mer juling: 200G (på) og 2000G (av). Dette er langt mer en vanlige harddsiker tåler: ca 60G (på) og 350G (av)

Lenke til kommentar

Hei

Har prøvd denne til system med et 1024 CF kort.

Fungerte greit med w2k(winMe også), men ikke til winXp.Trenger da et større kort.

Ikke noe problem i Bios heller.

Brukte en vanlig disk med egen partisjon til virtuelt minne.

Virket som OS'et virket noe kjappere med denne løsningen,en med en vanlig disk.

Når pengene strømmer inn skal jeg prøve GS 2.2GB Compact Flash Card Magicstor CF-II

Siden jeg ikke er så kjent med Linux,er det noen gode versjoner til multimedia(TV,Video HTPC)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...