Jtand Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Lurer på om man kan brokoble en Aiwa XA-003 integrert forsterker. Tror ikke det. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Det kan vel la seg gjøre, men hva har du planer om å drive med forsterkeren? Problemet med brokobling er at høyttalerlasten halveres. Kobler du til en 8 ohms høyttaler eller et element, vil du belaste forsterkeren med en 4 ohms høyttalerlast, hvilket jeg vil tro er laveste grense for forsterkeren. Du bør ikke prøve å drive noe merket lavere enn 8 ohm. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 tror du tenker på paralelkobling nå Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Det tror jeg også han gjør. Brokobling vil bare "gjøre om" forsterkeren til en monoforsterker (hvis 2kanals). Det har ingenting å si for impedansen. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 riktig , somregel er det en knapp/bryter bak som man kan velge normal eller brokobling Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Jeg vet forskjellen på brokobling og parallellkobling, bare for å få det på det tørre. Greit nok, kobler du en 8 ohms høyttaler til en brokoblet forsterker, vil høyttaleren fortsatt ha en 8 ohms impedans, men begge utgangene samarbeider om å trekke denne lasten, derfor kan den trekke like mye strøm fra forsterkeren som om du hadde en 4 ohms høyttaler på hver utgang. Dette er i hvertfall slik jeg har oppfattet det. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Når man brokobler kobler man mellom de røde (+) utgangene. Når man setter over knappen fra vanlig til brokobling inverterer man signalet på den ene utgangen og får da dobbel spenning mellom begge + utgangene. Dette vil da gi ca. dobbel effekt. Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Når man brokobler kobler man mellom de røde (+) utgangene. Når man setter over knappen fra vanlig til brokobling inverterer man signalet på den ene utgangen og får da dobbel spenning mellom begge + utgangene. Dette vil da gi ca. dobbel effekt. Kan dette gjøres på alle forsterkere? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 du må som sagt ha en bryter bak på forsterkeren for og velge mellom vanlig og brokoblet modus ( det er vanlig på husanlegg i vertfall ) Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Når man brokobler kobler man mellom de røde (+) utgangene. Når man setter over knappen fra vanlig til brokobling inverterer man signalet på den ene utgangen og får da dobbel spenning mellom begge + utgangene. Dette vil da gi ca. dobbel effekt. Kan dette gjøres på alle forsterkere? Hovedsaklig ikke, har personlig prøvd å brokoble en forsterker som ikke var bygd for det. Men jeg fikk problemer når jeg måtte lage en krets som inverterer det ene pluss signalet. Det er ganske vanskelig, og det er en slik krets som man kobler inn med en slik bryter bak på forsterkeren. Og.. jeg kan ikke si meg enig i at alle husanlegg har dette. Dette er mest vanlig på effektforsterkere fra NAD og Rotel. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 velll her i gården har det fordet meste bare vært nad og rotell Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Det tror jeg også han gjør. Brokobling vil bare "gjøre om" forsterkeren til en monoforsterker (hvis 2kanals). Det har ingenting å si for impedansen. Forsterkeren "ser" halve impedansen når den er brokoblet. Derfor kan en forsterker som normalt takler impedanser ned til 4 ohm bare takle 8 ohm når den er brokoblet. I tilleg til at begge forsterkerene "jobber" med samme signal skal dette i teorien kunne gi en firdobling av effekten, ikke ofte dette er mulig å få til praksis dog. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Det er meget skjeldent at integrerte forsterkere har mulighet for brokobling. Og om det ikke er en innebygd funskjon er det ikke å anbefale å gjøre det, selv om det er mulig å jukse seg til det.. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Det tror jeg også han gjør. Brokobling vil bare "gjøre om" forsterkeren til en monoforsterker (hvis 2kanals). Det har ingenting å si for impedansen. Forsterkeren "ser" halve impedansen når den er brokoblet. Derfor kan en forsterker som normalt takler impedanser ned til 4 ohm bare takle 8 ohm når den er brokoblet. I tilleg til at begge forsterkerene "jobber" med samme signal skal dette i teorien kunne gi en firdobling av effekten, ikke ofte dette er mulig å få til praksis dog. Det var nettopp dette jeg prøvde å få fram, og det var derfor jeg sa at trådstarter ikke bør belaste forsterkeren med en høyttalerlast som er lavere enn det dobbelte av hva forsterkeren er oppgitt til å takle. Mener å huske at Lyd & Bilde skrev at effektforsterkeren H4A fra Hegel kunne levere 1 X 1900 watt brokoblet med 8 ohms last, og 2 X 300 watt i stereo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå