Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Utvide rekkevidden til Linksys WRT54G

Anbefalte innlegg

Har en Linksys WRT54G router som ikke har rekkevidde i hele huset. Er derfor på utkikk etter en løsning som gjør at jeg kan utvide den trådløse dekningen. Dette gjelder en bestemt ende av huset, så jeg tror nok en slags wlan bridge hadde gjort susen, eller ?

Har dere noen anbefaling om hva jeg bør kjøpe ? Bør helst være en enkel løsning.

Se på vedlagt bilde, svart prikk er routerplassering, rødt felt er område uten dekning.

post-61-1115375896_thumb.jpg

Endret av Ivan Drago
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er mindre kompetent når det gjelder oppsett av routere o.l., er derfor litt skeptisk til å kjøpe flere routere dersom det krever mye innstillinger for å få det til å fungere som wlan range extender.

Kan jeg bruke hvilken som helst router som range extender? Ser at komplett selger CNET router til 395 kr nå.

Hva er forskjellen mellom WRT54G og WRT54GS ? Er det verdt prisforskjellen ?

Lenke til kommentar

Er det noen som har opplevd problemer med å sette opp WRT54G eller WRT54GS som "range expander" ?

Jeg vipper mellom å kjøpe en ekstra WRT54G/WRT54GS eller WRE54G Range Expander

For meg er fordelen med ekstra WRT54G/WRT54GS at jeg får 4 ekstra LAN porter der jeg setter routeren. Regner med at den fordeler signalet videre både trådløst og via LAN portene ?

Men er redd for at det blir tungvint å sette opp, og at jeg tilslutt angrer på at jeg ikke bare kjøpte WRE54G Range Expander. Hva tror dere ?

Lenke til kommentar

Lurer i grunn på det samme, men har sett at noen nettbutikker selger 3. parts antenner til Linksys produkter, noen som har erfaring med noen av disse?

Forskjellen på WRT54g og gs er forøvrig at gs støtter Linksys sin Speedboost teknologi som skal kunne fungere opptil 80% raskere eller noe.. Krever selvsagt at klientkortene også støtter Speedboost..

Lenke til kommentar

Eh? WRT54g som range expander? Skal du ha en range expander så kjøper du en range expander ikke en ruter.

(Du kan bruke WRT54g som range expander men det krever litt mer enn gjennomsnittlig kunnskap og krever også ny firmware.)

Nå kan du sikkert bare bruke en modifisert firmware, og kan bumpe opp signalstyrken 9db, det kan hende det er nok. (Det er kun v2.2 som støtter høyere enn 84w uten å "lekke", v3.0 forsovet også men nesten ingen av de modifiserte firmwarene støtter denne) Eller å bytte ut leketøysantennene og få +6db på denne måten, eller begge deler. Da kan du ligge på en +15db iforhold til en vanlig og man skal ha et stort hus for at det ikke skal rekke.

Dette er det enkleste selv om du egentlig har tenkt å holde deg til vanlig firmware

gs er bare bortkastet, du kan få kanskje 30% økning om du har veldig god kontakt, også må du ha linksys trådløse kort som støtter dette.

Lenke til kommentar
Nå kan du sikkert bare bruke en modifisert firmware, og kan bumpe opp signalstyrken 9db, det kan hende det er nok. (Det er kun v2.2 som støtter høyere enn 84w uten å "lekke", v3.0 forsovet også men nesten ingen av de modifiserte firmwarene støtter denne) Eller å bytte ut leketøysantennene og få +6db på denne måten, eller begge deler. Da kan du ligge på en +15db iforhold til en vanlig og man skal ha et stort hus for at det ikke skal rekke.

Når du nevner v2.2 og v3.0, snakker du da om hardware versjon eller original firmware versjon ?

Har du (eller noen andre) tips om hvilken antenne jeg bør montere på WRT54G ?

Bør jeg da kjøpe 2 stk ?

Det ytterste punktet hvor jeg trenger dekning ligger ca 10 m fra der hvor jeg allerede har dekning. Inkl vegger. Det er mulig at jeg får dekning i hele huset dersom jeg hadde montert routeren midt på, men desverre er det upraktisk mtp telefonlinjer osv.

Se på vedlagt bilde for routerplassering og område uten dekning. Vegger og rom er ikke tatt med.

post-61-1115371397_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at jeg bare kjøper linksys range expander, noen sterke innvendinger ?

Er det forresten noen innstillinger som må gjøres på denne ?

Den koster forøvrig rundt 700 kr på de billigste webshopene nå, er jo litt surt på betale mer enn for en ny router. Men det er kanskje verdt det med tanke på ekstraarbeidet en ny router som bridge medfører.

Lenke til kommentar

Jeg bruker 2 WRT54G i WDS modus med hyperwrt firmware (da denne gir ca 1MB/s mer hastighet enn med sveasoft)

måtte ha xboxen på nett og siden den står på stua ville jeg unngå litt kabling

jeg hadde nok gått for 2 routere istedet

Lenke til kommentar

Men jeg er redd det skal oppstå komplikasjoner. Jeg er ingen ekspert på nettverk, har bare satt opp noen routere til å dele diverse bredbåndsforbindelser, samt oppgradert firmware. Det er alt jeg kan. Aldri tukla med noen andre innstillinger...

Men selvsagt, får jeg satt opp en ekstra WRT54G eller WRT54GS uten problemer er jo det førstevalget. Da kan jeg jo også ha noen PCer med fast tilkobling i andre enden av huset. (eller WAP54G, men det er vel like lurt å kjøpe en router når det ikke koster stort mer ?)

Endret av Ivan Drago
Lenke til kommentar

Det ble så jeg kjøpte WRE54G Range Expander.

Alt gikk som planlagt, enkelt og greit, fikk dekning i hele huset. Men jeg oppgraderte først til nyeste firmware for WRT54G routeren fra www.linksys.com. Bruker ikke WEP nå, så at det var et annet oppsett av Range Expanderen dersom man brukte det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...