Gå til innhold

Sempron 2600+ vises som Athlon 1100

Anbefalte innlegg

Har en sempron 2600+ på ett MSI KT4V hovedkort. Først vistes denne som en Athlon 1700, noe som ikke var unaturlig siden hk egentlig ikke støtter denne prosessoren. Jeg flashet derfor med siste bios versjon, som skal gi støtte for Sempron. Men nå vises den som en Athlon 1100! :ohmy:

Har dette noe å si for den reelle klokkehastigheten, eller vil den kjøre på 1,83 GHz uansett? Noen som vet hvordan jeg kan fikse problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk samme råd på MSI forum. Stillte opp til 166 og fikk riktig klokkehastighet i cpu-z, men det resulterte bare i at Windows krasjet etter ett minutt. Muligens fordi jeg bare har pc2100 minne?

Lenke til kommentar

Får ikke satt divider, nei. Ser ikke ut som om jeg kan låse AGP heller på det hovedkortet. Men virker som om minnet kjører på 333Mhz, står det når jeg booter.

Det som virker litt merkelig er at systemet virker stabilt med fsb satt til 160, men med en gang jeg går høyere krasjer Windows.

66 ekstra Mhz er jo ikke all verdens, men allikevel ganske irriterende...

Endret av idjut2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Får ikke satt divider, nei. Ser ikke ut som om jeg kan låse AGP heller på det hovedkortet. Men virker som om minnet kjører på 333Mhz, står det når jeg booter.

Det som virker litt merkelig er at systemet virker stabilt med fsb satt til 160, men med en gang jeg går høyere krasjer Windows.

Har hatt tilsvarende HK.. Dette bruker VIA KT400-chipset.. det har *ikke* AGP/PCI-lock.. og kan *kun* (sikkert) klokkes stegvis.. 100-133-166 (evt.200).. Det er noe å gå på rundt disse FSB-settings, men skal du ha ett stabilit fungerende system.. bør man være forsiktig.. Tror FSB160 tilsier AGP/PCI på 65/32 elns..dvs. lettere underklokket...

Det skal være mulig å sette minne-hastighet (DRAM configuration) i BIOS til 100.. da kjører det effektivt på 133 (DDR2100) ved FSB166.. Dette er likevel ikke å anbefale for ett AMD-system.. så en oppgradering av minne er sikkert lurt..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Så det er ikke skummelt å sende mye volt gjennom ram brikkene?

Hvis jeg ikke husker helt feil er maksimumspenning på hovedkortet ditt 2,9V. Hadde selv et par TwinMOS PC2100 som jeg kjørte på 3,2V over lengre tid uten problemer, så jeg er ganske sikker på at det skal gå bra. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...