John P. Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 (endret) Jeg hadde en tråd her tidligere som ble lukket fordi jeg kalte tråden "Funkar, funkar inte", noe jeg syntes var beskrivende på mitt problem(!). Men vi prøver igjen: PCen fungerer som bare det, så og si ingen problemer egentelig. MEN - av og til, og litt oftere nå i det siste, så vil den ikke starte ordentelig. Det som skjer da, er at når jeg skrur på maskinen begynner viftene å gå, harddisklampa lyser opp og står og lyser en stund, av og til lyser også diskettstasjonen opp en stund, det vanlige pipet kommer - men skjermen slår seg ikke på. Hvis jeg ikke slår av PCen, vil den da stå sånn på "tomgang". Jeg slår den da av ved å holde inne powerknappen. MEN - neste gang jeg slår den på, fungerer den ALLTID. Altså gangen etter en slik feilstart, vil den ALLTID starte igjen som normalt. Ihvertall har det vært sånn hittil. Dette skjer veldig på 'random', og slett ikke HVER gang. Bare av og til. Virus har jeg utelukket. Specs står i profilen min. Jeg har littegrann mistanke til at det kan ha noe å gjøre med Norton Ghost 9, siden jeg ikke kan huske å ha hatt problemet før jeg innstallerte dette, og fordi Norton ofte gjør mye rart med maskinen, pluss at Ghost jo har en egen oppstarts greie. Endret 1. mai 2005 av John P. Lenke til kommentar
LA8464 Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Gå i bios og innstille boot sekvensen, mulig maskinen søker på feil medium. Lenke til kommentar
John P. Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 Siden jeg nå har funnet ut hva problemet var, tenkte jeg at jeg skulle komme med en oppdatering: Årsaken til problemet var inkompatibilitet med RAM. Ikke full inkompatibilitet, men... kanskje 0,5%...! Meget merkelig problem: Maskinen fungerte 100% mens den sto på, og jeg kjørte også Memtest86+ for å teste RAMen, uten feilmeldinger. Maskinen ville boote som normalt dersom det var kort nok tid siden den sto på sist, men dersom det gikk over kanskje ti timer siden sist den sto på, ville jeg få oppstartsproblemer. Når den først var i gang, fungerte den som normalt, som sagt. Grunnen til alt dette var altså et par RAM brikker jeg kjøpte for en tid tilbake; 1024MB OCZ EL DDR Dual Channel Gold VX PC-3200 400MHz (2-3-3-8) Disse har samme spesifikasjoner som TwinMos brikkene jeg hadde fra før. Men av en eller annen grunn likte altså ikke hovedkortet mitt disse brikkene. Har også forsøkt å bare bruke disse OCZ brikkene, men da er problemet der fortsatt. Nå er jeg tilbake til kun å bruke de gamle TwinMos brikkene, og nå starter/booter maskinen uten problemer igjen. Så da har jeg et par OCZ brikker til salgs.... Lenke til kommentar
LA8464 Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Supports up to 4GB memory size with ECC. Stemmer vel den teorien , kortet har utvidet minnekontroller ,error correction control ? Lenke til kommentar
John P. Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 Hæ? Kortet støtter så vidt jeg vet ECC RAM, men det er så vidt jeg husker Disabled i BIOS - eller muligens automatisk Disabled hvis RAMen ikke støtter ECC. TwinMos RAMen har heller ikke ECC, men funker fint. Kan du forklare litt mer hva du mente her? Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Jeg er faktisk noe av samme "problemet" som deg. Når maskinen har stått uten strøm, må jeg alltid slå den på to ganger. Først en gang, så sviver alt i gang, bortsett fra at den ikke fyrer skjermen. Så holder jeg inne on-knappen, maskinen slår seg av, jeg slår den på igjen, og voila... alt ok! Så det er minne altså Jaja, ikke noe stort problem, maskinen står jo på 24/7 uansett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå