Gå til innhold

Dårlig sikring av datasystemet på skolen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

alle klientene til serveren, alle pc'ene da? kan hende jeg tar feil her, men syns det virker som du bare har tilgang til C: disken kun på den maskinen du er logget på? Altså lokalt på pc'en du er på.. Og på den lagres jo ikke ting av lærere etc.. Vanlige brukere skal ikke ha tilgang til C: bare pga at de ikke skal innstallere dritt der, men at det er prøver o.l på C: på en tilfeldig maskin (som jeg har fått inntrykk av) er det jo ikke..

PS du går vgs eller? der er hvertfall administrasjonsnettet og elevnettet pålagt å være fysisk adskilt.. :hmm:

Lenke til kommentar

ja marvil.. det stemmer, det jeg mente er at jeg tror ikke det er noe interessant på den C:/ disken han prater om, tror han bare har misforstått litt.. Der er bare windows filer og programfiler, lærere lagrer ikke ting lokalt på maskiner, når de logger seg på elevnettet og lagrer ting lagres det ikke lokalt (C:) men på serveren (som ikke er C: men som oftest H: som er hjemmeområde) og det har ikke han tilgang til hvis han ikke er pålogget som den aktuelle lærern. (å nei man får ikke tilgang til det via et ftp-program heller)

Det kan hende det er jeg har misforstått her, men jeg kan ikke se hva ellers Smeagoldfish kan ha ment

Lenke til kommentar
Det skal ikke være mulig. Jeg tror ikke systemansvarlige på skolen din har satt seg inn i diverse regler, FOR ifølge datatilsynet så skal elevnettet og lærernettet være fysisk adskilt, dvs at elevene skal ikke under noen omstendigheter kunne få tilgang til lærerne sine filer.

kan du reglene da?

er minst 2 nett på en skole ja, nettet elever og lærere er på(elevnettet) og nettet rådgivere og lignende er på(administrasjonsnettet), disse 2 nettene skal være adskilt, fysisk skille er unødvendig.

men uansett er lagring på C:\ dumt av sysadmin, alle prøver og lignende bør ligge på en fil-server

Lenke til kommentar

aklla, det var det jeg mente :thumbup:

ja jeg mente bare at nettene var adskilt, en fra elevnettet kommer ikke inn på adm-nettet og vice versa.. Ganske sikker på at alle skoler har laget hjemområder til folk som lagres på fil server.. hadde jo ikke gått å la folk lagre private ting på lokalt på pc'en

Lenke til kommentar
aklla, det var det jeg mente :thumbup:

ja jeg mente bare at nettene var adskilt, en fra elevnettet kommer ikke inn på adm-nettet og vice versa.. Ganske sikker på at alle skoler har laget hjemområder til folk som lagres på fil server.. hadde jo ikke gått å la folk lagre private ting på lokalt på pc'en

men lærere logger seg ikke inn på admin-nettet, det er rådgivere osv som gjør det, lærere og elever deler etter reglene samme nett, hva som er praksis på de forskjellige skolene vet jeg ikke, men etter regene har LÆRERE og ELEVER samme nett, RÅDGIVERE, REKTOR og lignende har ett annet nett, så de bryter ingen regler...

er få lærere som har tilgang til admin-nettet

Lenke til kommentar

det stemmer fremdeles det du sier der, men fremdeles lagres ting (av lærere) på hjemområde f.eks H:/ som er en mappe på en fil-server, og ikke lokalt på C:/ som trådstarter trodde, det var bare det jeg skulle fram til, at han ikke helt fant gullgruva med prøvene og karakterer etc der

Enten det ellers kan de lagre det på C:/ på sin personlige data på kontoret, men får å komme til på den må man sitte på den pc'en :)

Lenke til kommentar
det stemmer fremdeles det du sier der, men fremdeles lagres ting (av lærere) på hjemområde f.eks H:/ som er en mappe på en fil-server, og ikke lokalt på C:/ som trådstarter trodde, det var bare det jeg skulle fram til, at han ikke helt fant gullgruva med prøvene og karakterer etc der

Enten det ellers kan de lagre det på C:/ på sin personlige data på kontoret, men får å komme til på den må man sitte på den pc'en :)

hvor det lagres varierer vel fra skole til skole, men jeg håper ikke noen lagrer lokalt på c:\, men det er mulig, jeg vet at det er mange sysadmins som knapt kan noe om hvordan man bør sette opp en server der ute

Rairai: virket som flere her trodde at lærere var på admin-nettet og elever på elev-nettet

btw, karakterer ligger ikke lokalt noen sted på elevnettet, at du kan finne av karakterer der er lærerene sine egene notater

Lenke til kommentar

Som dere tydeligvis tror så har jeg ikke tatt C:/ fra en tilvfeldig datamaskin. vi kommer ikke inn på C:/ lokalt.. alle klientene (pcene man bruker) kobles opp til en server (boot av windows over nettverk) Alle pcene har tilgang til D:/ på serveren der man lagrer alt av filer osv. mens C:/ til serveren er normalt restricted, men kan brukes via et ftp-program.

Her er et bilde:

PS. elevene lagrer på D:/ mens lærerene lagrer på C:/

post-63-1115041014_thumb.jpg

Endret av Smeagoldfish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...