Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Hadde et problem med autosensuren på forumet til overclockers.com : Merket på cd-brenneren min (Matsushita) ble til Matsu****a ... I de sammenhenhenger ble jeg nødt til å bruke Panasonic i stedet.


 

 

haha, komisk da!

 

 

[ Denne Melding var redigert av: magle på 2002-07-11 00:27 ]

Lenke til kommentar

Ordsensur? Ja heldigvis!!

De fleste har vel sett nok av eksempler på "råkjøring" i språket her på forumet, med totalt unyttige og unødvendige krydrede utbrudd.

 

I et offentlig forum må man kunne beherske seg, selv om "saken" er aldri så provoserende, og klarer man ikke å uttrykke sin mening uten å ty til "svovel og syre", så ta nå ordboka til hjelp da!

Det er jo allerede nevnt, men kan sikkert nevnes igjen; Banning og sverging avslører gjerne et dårlig ordforråd, og kan være ganske avslørende for den / de som strør om seg med slikt!

Og tro meg, seriøsiteten i slike innlegg falmer så til de grader når man ikke klarer å uttrykke seg uten "pissprat", og vil faktisk også påvirke forumet negativt.

Hvem vil ikke si seg enig i det?

Jeg vil tro at majoriteten av brukerne foretrekker innlegg som ikke er preget av vårt "daglige" språk?

For jeg innrømmer mer enn gjerne at jeg av og til bruker ord og uttrykk som knapt nok tåler dagens lys, men det kunne ikke falle meg inn å bruke slike ord i et forum som dette, eller for den sak´s skyld andre fora.

Og den som allikevel måtte tro at jeg smugleser bibelen og går i kirken hver søndag, tar dundrendes feil!

 

Og det er jo noe som heter nettikette, har jeg hørt? Det er visst noen som ikke kjenner begrepet.......

 

Sitat:

"Jeg kan ikke begripe at man bruker så mange fremmedord i det norske språk, når det finnes så mange adekvate substitutter?"

 

Mvh

Skrue

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-10 23:40, Nostradamus skrev:

Poenget: Hvor i bibelen står det at f_aen osv. er stygge ord? Det eneste det står er at du ikke skal misbruke Guds navn så det er vel mer rett å sensurere "Gud", "Herregud" osv.??


 

Bare for å kverulere: Hvor i bibelen står det at det å være homofil er en synd? Og alikevel freaker kirken over homofile prester.....

Lenke til kommentar

Hei!

Er enig med Yummy.

Og eg meiner at personer så mykje har eit dårlig ord forråd.Eg meiner at ein ikkje skulle kunne trenge å banne når ein skriver innlegg i dette forumet.

Er ikkje ein person som ikkje tåler å høre lese banne ord.Banner av og til sjølv.

Men,prøver å begrense banninga.

Så kan ein spørre seg er :banne ord som begynner på F... noko verre enn folk som seier søren (ein del meiner at om ein bruker tradisjonelle banne ord til ber djevelen og at dette ikkje er bra..).Personer seier at dei ikkje banner.Men,ofte bruker dei andre ord for å uttrykke irritasjon,frustrasjon etc.

Synest at det er heilt greit med autosensur av visse ord.Da eg føler at ein del på forumet banner for å banne...Synest det har litt med korleis ein banner.Noen ganger synest eg noe banning er ok.Spørst litt på sammenhengen og korleis ein banner.

 

Noen har vel kanskje hørt sangen som forklar det engelske ordet f.c. ?

 

Når MTV begynte å senuserere banning begynnte dei som andre ord i steden for banne ord.Sjølv om folk forstod kva dei meinte så banna dei ikkje i tradisjonell form.Sjølv om dette ikkje er ei oppmoding til folk som bruker dette forumet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-10 22:57, yummy skrev:

Banning på dette forumet sensureres ettersom det ikke er absolutt nødvendig for å få fram hva man vil. Det er også for å kunne inkludere de som føler seg støtt av banning eller misliker det.


Ikke absolutt nødvendig? Jeg tror ikke du forstod poenget mitt eller poenget til noen av de mer seriøse postene ovenfor. Det er en del av språket, ingen blir støtt av det (folk bare går rundt og bekymrer seg at andre blir det), og det har ingen funksjon overhodet, nå da folk kan skrive * istedet for en bokstav en gitt plass. Som jeg skrev, meningen, og ordet, kommer fram uansett. Det er ikke banninga som gjør en post "støtene" - det er inneholdet.

 

Quote:


Jeg kan ikke se behovet for bannskap, da det etter min mening er et tegn på dårlig ordforråd. :smile:


Du kommer aldri til å kunne underbygge denne påstanden. Det er det rene sludder. Behovet for "sterke ord" (i den grad noen mener at de er det) vil alltid eksistere i et språk.

 

Quote:


Minner om et gammelt ordtak: det er mange veier som fører til Rom...


Så av den grunn vil keiseren fjerne enkelte veier som brukes av enkelte fordi keiseren mener at denne veien "ikke er nødvendig" ?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-10 23:07, hurst skrev:

HAr ingenting imot autosensur. Hva skal man banne for i et slikt forum? Her hjelper vi folk og deler erfaringer osv. Blir litt dumt hvis alle skal banne da:


"Så tar du den f_aens ledningen kobler den til det hælvettes hovedkortet og skrur sammen. Så trykker du den ***** deleteknappen for å komme inn i bios. Der går du inn i den rævkjørte menyen som heter noe så jævli som......"


I hvilken sammenheng vil/trenger folk å bruke banneord? Bare lurer jeg :smile:


En ting som er dumt er autosensur når man ikke har norskt tastaturoppsett! Bare prøv å skriv "høre" med o isteden :wink:


Det blir dumt hvis du skriver setninger som det eksempelet ditt. Setningen som sådan virker teit. Banningen er en medvirkende årsak, men ikke grunnen. Irrelevant i denne diskusjonen og et totalt fjernt eksempel. Du illustrerer igjen bare poenget: ALLE forstod hva du skrev i den setningen, til *TROSS FOR* sensuren.

 

Og: "Bare prøv å skriv "høre" med o isteden :wink:".. Laff... Blir som hos hotmail, hvor det er en rekke helt legale etternavn som folk ikke "får lov til å ha" fordi MS er redd for at det kan støte folk... latterlig.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-10 23:40, Nostradamus skrev:

Kutt ut sensuren deres sier nå jeg! Nå til dags er "f_aen" like mye et ord som "jammen", "helvetes" like mye et ord som "dumt osv.



Har dere ikke hørt om presten som gikk opp på talerstolen og begynnte talen med "F_aen i h_elvete...."? Poenget: Hvor i bibelen står det at f_aen osv. er stygge ord? Det eneste det står er at du ikke skal misbruke Guds navn så det er vel mer rett å sensurere "Gud", "Herregud" osv.??


Hva som står i bibelen burde, IMO, være fullstendig irrelevant. Skal man slå opp alle mulige religiøse tekster for å finne ut hva som er slemt å si?

 

[ Denne Melding var redigert av: iGGy på 2002-07-11 10:56 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-11 00:31, boy2star skrev:

Dere vet at banning ofte kommer av lav selvtillit og dårlig ordforråd??


(vedder på at menge blir sure på meg nå
:grin:
)


Lol. Vedder på at ingen blir sure men at mange kommer til å se på postene dine som mindre relevante som følge av at du kommer med utsagn som er helt på trynet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-11 01:01, Skrue skrev:

Ordsensur? Ja heldigvis!!

De fleste har vel sett nok av eksempler på "råkjøring" i språket her på forumet, med totalt unyttige og unødvendige krydrede utbrudd.


Det har fryktelig lite med banning å gjøre. Sensuren har overhodet ingen funksjon ifbm. dette.

 

Quote:


I et offentlig forum må man kunne beherske seg, selv om "saken" er aldri så provoserende, og klarer man ikke å uttrykke sin mening uten å ty til "svovel og syre", så ta nå ordboka til hjelp da!


heh, svovel og syre står i ordboka? Hvorfor er det så ille med disse "svovel og syre ordene" ?

 

Quote:

Det er jo allerede nevnt, men kan sikkert nevnes igjen; Banning og sverging avslører gjerne et dårlig ordforråd, og kan være ganske avslørende for den / de som strør om seg med slikt!


Ja huff. Kan du underbygge den påstanden?

 

Quote:

Og tro meg, seriøsiteten i slike innlegg falmer så til de grader når man ikke klarer å uttrykke seg uten "pissprat", og vil faktisk også påvirke forumet negativt.


Banning har ingenting med pissprat å gjøre.

 

Quote:

Jeg vil tro at majoriteten av brukerne foretrekker innlegg som ikke er preget av vårt "daglige" språk?


Å? Dersom alle inleggende her var seriøse, godt skrevet og forklarende/passende til sammenhengen, så gir jeg blanke i hvilke ord folk velger å bruke.

Tror du sensur hjelper på graden av "daglig" språk?

 

Quote:

For jeg innrømmer mer enn gjerne at jeg av og til bruker ord og uttrykk som knapt nok tåler dagens lys, men det kunne ikke falle meg inn å bruke slike ord i et forum som dette, eller for den sak´s skyld andre fora.


Jeg kjenner ikke til noen ord som "ikke tåler dagens lys".

 

Quote:

Og det er jo noe som heter nettikette, har jeg hørt? Det er visst noen som ikke kjenner begrepet.......


Agreed. Lite med banning å gjøre.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-11 08:43, _StatuS_ skrev:


Bare for å kverulere: Hvor i bibelen står det at det å være homofil er en synd? Og alikevel freaker kirken over homofile prester.....


Vil du jeg skal lage en liste? Det står det, TETTE steder.

 

(Og for de som drar merkelige slutninger: Jeg har ingenting i mot homser, jeg bare sier at det står i bibelen at homofili er synd/slemt/whatever.)

Lenke til kommentar

banning kan nok komme av dårlig ordforåd eller mangel på intellekt.

med banning så gjør man seg ikke bedre forstått av den grunn.

banning er helt bortkastet.

i daglig liv vil man nok heller oppleve at man ikke blir hørt og heller oversett.

banning er slett ikke nødvendig for å få frem sitt poeng.

 

Mvh Kriger

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-11 09:24, Mr.Hassan skrev:


Og eg meiner at personer så mykje har eit dårlig ord forråd.Eg meiner at ein ikkje skulle kunne trenge å banne når ein skriver innlegg i dette forumet.


Jeg mener at folk kunne kanskje klare seg uten bruken av "muligens" og "kanskje". Men hvorfor skulle jeg nekte folk å bruke ordene? Hva som "trengs" er ei poenget.

 

Quote:

Synest at det er heilt greit med autosensur av visse ord.Da eg føler at ein del på forumet banner for å banne...Synest det har litt med korleis ein banner.


Gjør autosensuren at færre banner? Blir det mindre banning av det? Har det noen ulemper? (Hvis du svare "nei" nå, så les tidligere posts her).

 

Quote:

Noen ganger synest eg noe banning er ok.Spørst litt på sammenhengen og korleis ein banner.


*BINGO*! Noen ganger er det OK - som viser at det IKKE er ordene i seg selv - det er det rundt, aka. sammenhengen.

 

Quote:

Når MTV begynte å senuserere banning begynnte dei som andre ord i steden for banne ord.Sjølv om folk forstod kva dei meinte så banna dei ikkje i tradisjonell form.Sjølv om dette ikkje er ei oppmoding til folk som bruker dette forumet.


MTV og tilsvarende sensur av banning, sensurerer at folk viser fingeren, sensurerer nakenhet, osv kommer av div. forvirrede foreldre som tror at barna ikke forstår hva som skulle ha vært der dersom det ikke blir sensurert. Det gjør de selvfølgelig, og dermed blir det helt meningsløst.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-11 10:45, xstian skrev:


Denne typen sensur er da et amerikansk fenomen, er det ikke?


Dunno, de er iallefall verdensmestere i det.

 

Quote:

Synd at vi lar oss påvirke av et land som er så ubegripelig hyklersk på de fleste vis.


Jepps

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-11 10:49, Kriger skrev:


banning kan nok komme av dårlig ordforåd eller mangel på intellekt.


Det kan det nok. Hvorvidt det er en særlig sannsynlig forklaring er noe *HELT* annet.

 

Quote:


med banning så gjør man seg ikke bedre forstått av den grunn.


Det du mener er, man gjør seg ikke bedre forstått ved å banne? Må si meg uenig. Alle (har jeg lest) språk inneholder banning. Hvorfor tror du dette er tilfelle?

 

Quote:

banning er helt bortkastet.


Laff..

 

Quote:

i daglig liv vil man nok heller oppleve at man ikke blir hørt og heller oversett.


Jasså, nå vet jeg ikke hvor du kommer fra, men det er ikke tilfelle de plassene jeg har bodd. (Bærum og Trondheim).

 

Quote:


banning er slett ikke nødvendig for å få frem sitt poeng.


Bruken av "uff" eller "muligens" er ei heller nødvendig, men det gjør ting enklere.

Lenke til kommentar

tull mener nu jeg.

men er nordlending og som alle vet så har vi endel saftige gloser som er brukt i det daglige..men man kan faktisk styre utenom det på forumer som dette..hva man bruker i tale er noe annet.

 

det er ikke alltid om å rope høyest at man kommer lengst eller blir hørt først.

 

 

Mvh Kriger

 

kverulere kan vi alle.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-11 11:15, Kriger skrev:


det er ikke alltid om å rope høyest at man kommer lengst eller blir hørt først.


Enig, men det har overhodet ingenting med denne diskusjonen å gjøre.

 

Quote:

kverulere kan vi alle.


Jepp. Kverulere f.eks er når man påstår ting man f.eks ikke mener, driver med fliespikkeri, eller kommer med tull irrelevant i diskusjonen. Slik som "det er ikke alltid om å rope høyest at man kommer lengst eller blir hørt først."

Lenke til kommentar

Det står tilogmed i bibelen at man ikke skal stå i med geiter som ikke tilhører deg selv (vet ikke om det er lov og stå i med geiter du selv eier).

 

Men uansett... Grunnen til at folk er redd for banning har sine historiske forklaringer... som dere sikkert har merket dere kan man globalt sett kun banne på tre måter

 

1. Religiøst

2. Seksuelt

3. Kroppens avfallstoffer

 

I norge funker det veldig dårlig og banne seksuelt... dette er derimot stort på Engelsk. Jfr... F_UCK ... ingen former for seksuelt samkvem funker i norge...

 

Redselen historisk har vært knyttet til det religiøse... man var av den oppfattning at man kunne tilkalle seg mørke krefter ved og rope på dem... sa man F_aen i helve_te så kunne de mest horrible ting manifistere seg... derfor var det av alles interesse og unngå slik ordbruk... selv ulv var det ikke "lov" og rope i Norge til langt inn på 1800-tallet... dermed fikk vi ord som Gråbein o.l.

 

Den kjønnslige og avfallstoffende banningen er nok muligens kommet som en buffer for og unngå religiøs banning... I norge som aldri var spesielt slemt land og bo i... enorm historiforfalskning vil ha oss til og tro at danskekongen var slem med oss... men det var han på langt nær... målt etter sammtiden trender...

 

så i land hvor man banner mye med guder og slikt som i Norge... kan man raskt trekke den konklusjonen at man har hatt en del religiøs frihet gjennom historien... steder man banner mye med sex og slik... vel der er tilfelle ofte motsatt...

 

Banning er overhodet ikke noe stykt... det er en spennende utrykksform som viser mye om lynnet til enkeltindividet og sammfunnet han har vokst opp i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...