Gå til innhold

Maskinen vil ikke boote fra HD.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Sitter her med et ganske så frustrerende problem, PC'en min vil ikke boote fra en harddisk som booter uten problem med samme kabel på en annen maskin.

Har prøvd og koble fra alle andre enheter utenom denne harddisken, men dette hjalp heller ikke.

Jeg får bootet fra floppy, hvis jeg kobler fra alle harddisker + cd-rom'er. Men ikke så lenge de er koblet til.

Har flashet og oppgradert BIOS'en i håp om at dette ville hjelpe, men det gjorde det altså ikke.

Det som er så rart er at etter den har vist CPU og tellet opp RAM'en kommer alle HD'er og CD-ROM'er frem som vanlig, men der står den i ca. 5 minutter før den går videre til Verifying DMI Pool Data ..

Hvor den står enda lengre før det kommer DISK BOOT FAILURE!

Begge harddiskene er av typen Western Digital den ene er en ATA-66, mens den andre er en ATA-100.

Hovedkortet er et ABIT KT7A v1.3 med nyeste BIOS.

Alt har fungert med dette oppsettet helt prikk fritt til nå, helt til i går da jeg skrudde av PC'en for og bytte ut et skjermkort, etter dette var det slutt.

Håper på noen nyttige tips.

Mvh.

Tom Granerød

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset, men har allerede prøvd det. Har også prøvd med et PCI skjermkortet, samme feilen.

Kan det være hovedkortet som har tatt kvelden ? Litt rart iogmed at jeg får bootet fra floppy hvis ingen andre enheter står i. Og den viser begge hd'er og cd-rom'er når den starter opp.

Håper på flere tips.

Mvh.

Tom Granerød

Lenke til kommentar

voodo0

Har hatt det samme problemet, Men det var et nytt lydkort eg installerte. Eg brukte pc'en hele dagen og alt virket, Men dagen etter når eg skulle starte opp fikk eg samme feil melding som du gjorde. Eg måtte installere win xp på nytt og det nyttet ikke å prøve repp i setupen, Måtte formatere harddisken da ble alt i orden.

Kjetil

[ endret av Kjetil Lura den 2002-07-11 23:43 ]

Lenke til kommentar

Formatere? Joda kunne nok vært på tide.

Men skulle dette være nødvendig når harddisken booter opp uten problemer i en annen maskin, og når en annen harddisk som også fungerer prikk fritt i en annen maskin heller ikke vil boote på min maskin ?

Det merkeligste her er at når listen over alle hd'er og cd-rom'er kommer opp (Altså 2stk WD HD'er og cd-rom og DVD) står den der i nærmere 5 minutter før den så hopper videre til Verifying DMI Pool Data som også står der i 5 minutter, før Disk Boot Failure kommer.

Det er jo utrolig merkelig at dette kan ta så lang tid ..

Begynner og lure på om det kan ha skjedd en feil et eller annet sted på hovedkortet, men ettersom jeg får bilde på skjermen og får bootet til dos via en floppy når ingen andre enheter er tilkoblet virker dette også merkelig.

Håper fortsatt på noe nyttige tips, takk så langt!

Mvh.

Tom Granerød

Lenke til kommentar

Har du sjekket i BIOS at HD-0 står som første valg i boot sequensen? Er jo mulig at du kun har satt opp CD-ROM'en som bootdisk... Feilmeldingen antyder at maskinen ikke finner en bootdisk, og da kan det være at den kun leter på CD-ROM'en. Normalt sett så skulle den jo da gå videre til neste punkt på listen da og i det minste finne floppydisken...

Antar at grunnen til at du ikke får startet maskinen ligger i BIOS, for når du flasher BIOS så stilles alle instillinger der tilbake til default... Så derfor søker også maskinen igjennom minnet og leter opp harddiskene på ny osv. Håper for din del at ikke det har skjedd noe galt under flashing av BIOS.

Har Nokia'en i tekannen, musen er satt i bur(m.løpehjul) og tastaturet er vannavkjølt :wink:

[ Denne Melding var redigert av: Bugs_Bergen på 2002-07-12 02:20 ]

Lenke til kommentar

Takk for nye tips!

Har ikke prøvd og sette harddiskene til Cable Select, men de stod jo heller ikke som dette før når alt fungerte.

HDD-0 står som first boot device.

Og jeg hadde akkurat samme problemet før jeg flashet BIOS, så jeg tror ikke noe har gått galt der, alt så ut til å gå perfekt ihvertfall :smile:

Skal prøve og sette HD'en til Cable Select, så kommer jeg tilbake med en rapport :wink:

Mvh.

Tom Granerød

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...