Gå til innhold

Pink Floyd, mer enn bare The Wall?

Anbefalte innlegg

Veldig mange har et godt forhold til the Wall, og dette er jo et album som er å finne i de fleste hyller hos seriøse samlere. Men hvordan er det med de resterende albuma? Blir The Wall-fans lokket videre til å invistere i eldre album, eller holder det med The Wall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, eg synes ihvertfall at de går glipp av noe. Men det er deres tap, ikke mitt. :p

Har egentlig bare hørt igjennom The Wall en par ganger selv, fenget liksom ikke så voldsomt... men mulig at eg bare ikke har fått den under huden.

Anbefaler Dark Side of the Moon til alle som likte The Wall, den platen er ganske lett å like. Var vel den som dro meg inn i PF. :)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Det er jo ingen tvil om Roger Waters genialitet, og at The Wall er et stort verk som skapte et fantastisk stykke musikkhistorie. Men samtidig så skygger det over bandet Pink Floyd, og en viktig detalj er at The Wall er skrevet nesten utelukkende av Waters selv.

Han skrev to album i løpet av 1977 til 1979. Det ene het The Wall og det andre het The Pros and Cons of Hitchhiking. Han ga så resten av bandmedlemmene valget, og de plukket ut The Wall som neste studioalbum. Waters hadde fullstendig kontroll over skuta, og etter The Final Cut (som bestod av spor som ikke kom med på The Wall), ble bandet oppløst. Waters gikk solo, og de andre fortsatte alene.

De egentlige Pink Floyd startet med den geniale Syd Barrett som kaptein, i 1967.

Det som er dumt - når noen tråkker på Pink Floyd fordi de ikke liker The Wall - er at de også tråkker på 1967-1977-Pink Floyd uten å vite det. Man greier alt under en kam. :)

Endret av anth
Lenke til kommentar
Selv liker jeg "A Momentary Lapse Of Reason" :love:

The Wall er også en favoritt! Liker det meste egentlig!

Det er en Gilmour plate med Pink Floyds navn.

Det er forresten The Wall jeg har hørt minst (det etter the wall hører jeg ikke på i det hele tatt)

Lenke til kommentar

A Momentary Lapse Of Reason er ingen dårlig plate, og leverer den sounden mange forbinder mer Pink Floyd. Men det er sounden til "Nye Pink Floyd", og har svært lite med originalbandet å gjøre. David Gilmour er genial på sin måte, men han er ingen god låtskriver. A Momentary Lapse Of Reason og The Division Bell har fått mye ekstern hjelp både i studio og på livescenen. The Divison Bell er kanskje det sterkeste albumet av Pink Floyd uten originalbesetning.

Edit: Sette sikkert editrekord her snart. Det flate tastaturet er ikke alltid med meg. :mad:

Endret av anth
Lenke til kommentar

Jeg liker filmen The Wall. Jeg har plata, men setter den sjelden på. Filmen derimot tåler alltid et gjensyn.

Jeg har noe PF, og det var nok The Wall som fikk meg til å kikke nærmere på bandet.

Pr. idag synes jeg The pros and cons....... er det beste "PF" albumet. :p

Lenke til kommentar
De egentlige Pink Floyd startet med den geniale Syd Barrett som kaptein, i 1967.

Du mener vel 1965 ?

Selv liker jeg best Dark side of the moon, og Meddle. Men jeg har ikke fått hørt alt av det de har gitt ut ennå.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et par PF skiver i hylla i flere år, men hørte aldri noe særlig på dem. Det er først i de siste månedene jeg har "oppdaget" PF. Kjøpte The Wall for en måned siden, og har hørt gjennom hele albumet minst en gang daglig siden. Nå kjøper jeg PF skiver på løpende bånd.

Lenke til kommentar
Veldig mange har et godt forhold til the Wall, og dette er jo et album som er å finne i de fleste hyller hos seriøse samlere.

Jammen glad jeg ikke er en seriøs samler, da jeg har minst femten hyller- og hylleseksjoner i min bopel.

Syns personlig The Wall ikke er en spesielt god skive, men ser ikke helt problemet i at folk kan like Pink Floyd utelukkende basert på nevnte plate.

Lenke til kommentar
4.74 - Wish You Were Here (1975)

4.59 - Dark Side of the Moon (1973)

4.52 - Animals (1977)

4.42 - Meddle (1971)

4.32 - The Wall (1979)

4.07 - The Piper at the Gates of Dawn (1967)

4.00 - Atom Heart Mother (1970)

3.83 - Division Bell (1994)

3.65 - A Saucerful of Secrets (1968)

3.48 - Ummagumma (1969)

3.48 - Obscured by Clouds OST (1972)

3.42 - A Momentary Lapse of Reason (1987)

3.39 - More O.S.T. (1969)

3.32 - The Final Cut (1983)

4.29 - Wright_Broken China (1996)

4.08 - Gilmour_David Gilmour (1978)

4.00 - Wright_Wet Dream (1978)

3.94 - Waters_Amused To Death (1992)

3.36 - Waters_The Pros and Cons of Hitch Hiking (1984)

3.09 - Waters_Radio K.A.O.S. (1987)

2.75 - Gilmour_About Face (1984)

De fleste n00bs har vel bare TW og DSOTM, men som man ser så finnes det bedre utgivelser.

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar
4.73 - Wish You Were Here 

4.60 - Dark Side of the Moon

4.51 - Animals 

4.42 - Meddle

4.33 - The Wall

4.29 - Wright_Broken China

4.08 - Gilmour_David Gilmour

4.05 - The Piper at the Gates of Dawn

4.00 - Atom Heart Mother

4.00 - Wright_Wet Dream

3.94 - Waters_Amused To Death

3.85 - Division Bell

3.65 - A Saucerful of Secrets

3.50 - Obscured by Clouds OST

3.47 - Ummagumma

3.45 - A Momentary Lapse of Reason

3.38 - More O.S.T. 

3.36 - Waters_The Pros and Cons of Hitch Hiking 

3.35 - The Final Cut

3.09 - Waters_Radio K.A.O.S. 

2.75 - Gilmour_About Face

De fleste n00bs har vel bare TW og DSOTM, men som man ser så finnes det bedre utgivelser.

Den lista er vel satt sammen av "n00bs" og progsnobber :p

The Wall er gradert ut i fra 111 stemmer, mens feks Pros and .... er gradert ut i fra 11.

Den sier vel ingenting objektivt om kvalitet?

(Eller var det det du ville frem til :hmm: )

Lenke til kommentar

The Wall har kanskje fått mer oppmerksomhet siden det fremstår mer som et konseptalbum, og det er laget film osv. basert på platen. Dette vil i seg selv gi et større publikum.

Selv foretrekker jeg Wish You Were Here og Dark Side of the Moon. Synes sistnevnte er mer "ikonisk" for PF enn The Wall, men det er nå min mening...

Hva som er bedre eller verre av utgivelsene vil nok gutta i PF ha et ord med i laget om ;)

Lenke til kommentar
The Wall er gradert ut i fra 111 stemmer, mens feks Pros and .... er gradert ut i fra 11.

Den sier vel ingenting objektivt om kvalitet?

Prog Archives er mer rettet mot symfo-prog, slang bare med soloalbumene for moro skyld. Lista er ganske så pop, men stoler mer på den enn noe som VG-lista. Har nå oppgradert lista og satt soloalbumene for seg.

Mine topp fem:

The Piper at the Gates of Dawn (1967)
Atom Heart Mother (1970) 
Animals (1977)
Ummagumma (1969) 
Echoes - The Best Of Pink Floyd (2001)

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...