Gå til innhold

Windows XP kontra 2003

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg startet en tråd om dette for en stund tilbake:

http://forum.programmer.no/index.php?showtopic=398814&st=0&

Og ingen tvil om at 2003 er et alternativ for den litt mer erfarne bruker, men det egner seg nok best for arbeidsoppgaver og spesielt hvis man driver med utvikling mot serverapplikasjoner.

Tviler sterkt på at det vil gi noen ytelsesøkning i spill, da det meste av slik funksjonalitet er av som default også. Windows XP vil nok gi færre problemer og like god/bedre ytelse dersom du primært skal bruke maskinen til spill.

Endret av cyberpet
Lenke til kommentar

WinXP Pro uten tvil til ditt bruk, spill egner seg like godt på Windows2k3, men likevel er det mye software (til mus osv) som ikke er kompatibelt og vil ikke bli installert. Eksempler på dette er SetPoint til Logitech og det som kommer med Razer-musene. Du har ikke bruk for Win2k3 og spesielt Enterprise, du må isåfall ha et spesielt bruksområde evt. bare for testing.

Lenke til kommentar

Jeg skal bruke windows 2003 til å teste asp-koder.

Videre ser jeg derfor muligheten for også å bruke det til andre ting.

Edit: Har brukt XP Pro siden det var tilgjengelig på engelsk for første gang, så jeg er nok en erfaren bruker.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Jepp! Men jeg skal teste litt mer enn bare det. Skal teste hosting for å finne ut om det er en server i USA (som også er win 2003) det er noe galt med, eller om det er noe med kodene.

Derfor skal jeg hardteste alle kodene lokalt, for å finne tiden det tar for serveren å generere html-kodene som skal ut til nettleser.

Lenke til kommentar
Win 2003 er praktisk siden jeg daglig jobber med mssql, html og asp.

Men det er en ting jeg lurer på...

Finnes det en guide for hvordan man kan stille inn Win 2003 til å være et fullgodt OS. Altså at det fungerer akkurat på samme måte som XP?

Hvor har dere det fra at det trengs server OS for å kjøre web/database-programmer? Windows XP fungerer like godt til det formålet. :)

Tror du finner en guide for å gjøre server 2003 desktop-vennlig på neowin.net. Hvis ikke søker du bare etter "windows server 2003 as a workstation".

Jeg brukte en beta-versjon av Server 2003 som hoved OS på min "desktop" PC, og det fungerte utmerket. Dønn stabilt. Fungerte minst like bra som win XP på spill (litt bedre faktisk).

Lenke til kommentar

Vel, jeg har ikke sagt at man trenger windows 2003 for å kjøre webbaserte programmer, men jeg tester en del asp-sider mot 2003 for å optimalisere kodene. Siden jeg har vanlig adsl, kan jeg ikke hoste sidene selv. Jeg leier derfor en server som har windows 2003. Derfor trenger jeg et lokalt testmiljø som er identisk.

Lenke til kommentar

Her har du en guide til How to convert your Windows Server 2003... to a Workstation!

http://www.msfn.org/win2k3/

Har aldri sett poenget med akkurat det selv. Jeg kjører 2003 server som arbeidsstasjon både hjemme og på jobb, siden jeg driver utvikling mot f.eks. SharePoint og annen serverprogramvare. Har gjort det siden sommeren 2003, og liker det mye bedre enn XP.

Kirikiri

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vet om du har bruk for det eller ikke så ser jeg heller ikke noen spesiell grunn til at du skal skaffe det heller. Sjekk Microsoft sine sider og du vil finne ut at 2003 kommer i flere versjoner, om du blir videre interessert kan du kjøpe en bok med trial-versjon av 2003 (hvilken versjon avhenger av hvilken bok du kjøper).

Syns det blir for dumt å skaffe seg 2003 uten at man vet hva forskjellen mellom 2003 og XP er sånn helt uten videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...