Gå til innhold

Fikk jobb etter navnbytte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er også redd JBlack har rett... i norge er vi livredde folk av annen hudfarge fordi mange av dem er importerte barnesoldater og krigsforbrytere som sliter med ettervirkninger av narkotikaavhengighet i barndommen og som har gjort uopprettelige skader på hjernen. Han som gikk amokk på trikken ifjor sommer var en av disse. Men viderere kan det jo sies at også "arbeidsinnvandrerne" ikke har noe videre godt rykte. I fjor ble det slått stort opp at tre forskjellige næringer ble etterforsket og annmeldt for grov økonomisk kriminalitet. Hvilke tre? Jo Taxi, småbutikker, og grønnsakshandlere... tre næringer dominert av nettopp pakistanere. Det er ikke spesielt rart at arbeidsgivere vegrer seg for å ansette folk med et annet utseende under slike forhold. Men det er alikevel synd at de ikke tar hensyn til individet, samt det faktum at folk fra nord og sør amerika og enkelte land i asia faktisk har færre lovbrudd per innbygger enn nordmenn, er ærlige og redelige, og ofte til og med har universitetsutdannelse. Da skammer jeg meg over å være norsk når disse må jobbe som vaskehjelper. :(

Lenke til kommentar

Nok ett bevis på at problemet ligger i at personen er innvandrer/har annen kultur enn at han er farget.

 

Hvem bryr seg om at Jørgen pedersen - en trivelig fyr som snaker flytende norsk, oppfører seg norsk og alt det der er gul/brun i huden? Du vet jo ikke om han er adoptert en gang?

 

Man blir brått mer skeptisk om den samme personen sender en søknad underskrevet Faa Twai Thong uten å ha møtt han

Lenke til kommentar

Firma som jobber med å forandre navnet til innvandrere så de får jobb......

 

Men lets face it, på 70-tallet pakistanerne som kom hit ble sluppet inn for å være billig arbeidskraft, så mentaliteten om at de er "slaver" er litt utbredt..

 

Ikke at det er grunnen til at ikke-nordmenn ikke får jobb nå...

 

uansett folk snakker om vesstlig og ikke vestlig, snakket med en amerikansk kvinne, hun flyttet hit i en alder av 3. Men hun har aldri følt seg hjemme her, og har hatt vanskeligheter med å finne jobb.

 

 

Jeg kan si mye dritt om USA noe som sikert skjer ved en annen anledning, men en ting skal de ha, de gir alle muligheten til å jobbe med det de kan.. Kommer du dit har utdannelse de gir F i hva du heter.

Kan du jobbe jobb, vi tjener på det du tjener på det..

Men så er amerika et land av innvandring så litt annen mentalitet, men jeg tror det hadde vært posetvitfor den norske økonomien om alle hadde hatt muligheten, jeg mener alle blir rikere...

selv de som bare tenker på penker synes det hadde vært bra

Endret av duffman89
Lenke til kommentar

Det er vel ikke bare i Norge folk er skeptiske til det ukjente. Navn, religion, kultur, hudfarve, etc. som ikke inngår i majoriteten i et samfunn, vil vel alltid bli uglesett, uansett hvor det er.

 

Fordommer kan være både nyttige og uheldige. Når det gjelder å ansette folk etter ikke-valgte kriterier som hudfarve og opphav, vitner det om manglende evne til å tenke rasjonelt. Derimot kan fordommer mot f.eks. andre religioner være nyttig. Det er slett ikke alltid man kommer godt overens på tvers av slike linjer, uansett hva den politiske korrekte majoritet måtte mene i sin kulturrelativistiske naïvisme.

Lenke til kommentar
Derimot kan fordommer mot f.eks. andre religioner være nyttig.

Så fordommer, altså forhåndsdømming før man vet noe om en gitt sak/person/religion er "nyttig"? På hvilken måte anser du forhåndsdømming, som dette er snakk om, å være nyttig? Er det i det du ikke aksepterer en religion du ikke vet noe om? Er det i det du fordømmer, stempler og agiterer mot en religion du ikke vet noe om, dette skulle være nyttig? På hvilken måte vil det i så fall være nyttig med slik forhåndsdømming?

Lenke til kommentar

Fordommer er et biologisk instinkt for å beskytte seg og sine. Noen ganger er det berettiget, andre ganger ikke.

 

Men lets face it, på 70-tallet pakistanerne som kom hit ble sluppet inn for å være billig arbeidskraft, så mentaliteten om at de er "slaver" er litt utbredt..

 

Det er vel snarere vi som er slavene dems. Svært mange av dem jobber mye svart og betaler ikke skatt og de utnytter systemet for å få sosialhjelp og trygd i tillegg til svart inntekt. Kanskje ikke så rart når bare 5% av befolkningen i pakistan betaler skatt.

Lenke til kommentar
Så fordommer, altså forhåndsdømming før man vet noe om en gitt sak/person/religion er "nyttig"? På hvilken måte anser du forhåndsdømming, som dette er snakk om, å være nyttig?

Tjah, la oss si at man ser en gjeng med ungdommer med kniver og sinte tryner. Fordommene tilsier at man ikke nødvendigvis spør akkurat dem om fyr, selv om det fint kan vise seg at de samler på antikke kniver og er medlemmer av speideren, snarere enn potensielle voldsmenn og noen du ikke bør stå midt iblant med lommen full av gryn.

 

Fordommer kan i beste fall redde liv, i verste fall motsatt. Det er intet galt i å ha fordommer så lenge man lar fornuften styre der fordommene er uberettigete.

Lenke til kommentar
Fordommer er et biologisk instinkt for å beskytte seg og sine. Noen ganger er det berettiget, andre ganger ikke.

 

Men lets face it, på 70-tallet pakistanerne som kom hit ble sluppet inn for å være billig arbeidskraft, så mentaliteten om at de er "slaver" er litt utbredt..

 

Det er vel snarere vi som er slavene dems. Svært mange av dem jobber mye svart og betaler ikke skatt og de utnytter systemet for å få sosialhjelp og trygd i tillegg til svart inntekt. Kanskje ikke så rart når bare 5% av befolkningen i pakistan betaler skatt.

Den fattige delen av befolkningen er også alltid den som da jobber svart stjeler etc..

 

Men du kan ikke motsi at det er de som har de dårligste jobbene....

:no:

Lenke til kommentar
Tjah, la oss si at man ser en gjeng med ungdommer med kniver og sinte tryner. Fordommene tilsier at man ikke nødvendigvis spør akkurat dem om fyr, selv om det fint kan vise seg at de samler på antikke kniver og er medlemmer av speideren, snarere enn potensielle voldsmenn og noen du ikke bør stå midt iblant med lommen full av gryn.

Hva i all verden har det med forhåndsdømming av religion å gjøre (som du sa var nyttig)?

Lenke til kommentar
Men du kan ikke motsi at det er de som har de dårligste jobbene

 

Tja... taxisjåfører, butikkeiere, sporveisansatte... de er da temmelig gjennomsnitlige sånn sett? Det er også stor arbeidsledighet der i gården. Pakistanere jobber sjelden som renholdsarbeidere osv. det overlater de til asiater og afrikanere (untatt somaliere). Det er et eller annet kulturellt der i gården. Men på mange måter forstår jeg dem. Jeg ville også heller gått på sosialen enn å jobbe som vaskehjelp :blush:

Lenke til kommentar
Men lets face it, på 70-tallet pakistanerne som kom hit ble sluppet inn for å være billig arbeidskraft, så mentaliteten om at de er "slaver" er litt utbredt..

Dette er en historieløs uttalelse jeg rett og slett begynner å bli litt lei av. Kan du vennligst dokumentere at de pakistanerene som kom hit på syttitallet ble sluppet inn for å være billig arbeidskraft, eller er dette ganske enkelt kunnskapsløst oppgulp uten rot i virkeligheten?

Lenke til kommentar
Dette er en historieløs uttalelse jeg rett og slett begynner å bli litt lei av. Kan du vennligst dokumentere at de pakistanerene som kom hit på syttitallet ble sluppet inn for å være billig arbeidskraft, eller er dette ganske enkelt kunnskapsløst oppgulp uten rot i virkeligheten?

Hvorfor tror du de fikk komme? Jeg har vel en ide om svaret, men så er jeg gammel nok til å ha vært i arbeid selv på 70-tallet.

 

Dere kan vel begge dokumentere...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...