Gå til innhold

Erstatning for 18-55 objektivet

Anbefalte innlegg

Har bestilt 350D gjennom hjemmepc-avtale, og får da med 18-55 linsa. Har fått med meg at denne ikke er så veldig mye å skryte av, samt at jeg kunne tenkt meg å hatt litt mer zoom. Økonomien for øyeblikket tillater ikke at jeg få kjøpt flere gode objektiver for ulike bruksområder (som jeg vil gjøre eterhvert), og dermed ønsker jeg meg en rimelig linse som er bedre enn kit-linsa, og med et større zoom-område.

Har kikket litt på Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC, og dette ser ut til å kunne være et objektiv jeg kan ta gode bilder med, og som vil dekke zoom-området jeg vil bruke mest inntil jeg får kjøpt et godt zoom-objektiv. Det er også et pluss at ikke fronten roterer så jeg kan bruke polariseringsfilter.

Noen som har synspunkter på dette? Er kvalitetsforskjellen såpass stor at jeg vil merke forskjell på bildene? Hva med byggekvaliteten? Og vil jeg få en ok pris når jeg selger denne brukt senere (koster ca. 2600,- ny)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke si litt om hva du har tenkt å fotografere. Da er det enklere å si om dette er et egnet objektiv eller ikke. Objektivet er på et helt generelt grunnlag ok. Det er ikke det beste objektivet og ikke det dårligste. Det er et godt objektiv til den prisen. Det finnes andre aktuelle objektiv i den prisklassen som kan gjøre deler av jobben bedre, men som sagt det er avhengig av hva du har tenkt å fotografere.

Linker som kan hjelpe deg:

En tråd om denne linsen:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=13276506

Søk på flere tråder om denne linsen:

http://search.dpreview.com/forums/search.a...+125&forum=1029

Og reviews fra folk som bruker linsen:

http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...7&cat=37&page=2

Endret av bender
Lenke til kommentar

Sigma 18-125 er en helt utmerket linse i forhold til prisen.

Byggekvaliteten er langt bedre enn på Canon 18-55, og den dekker et mye større zoom-område. Dener også svært kompakt, men veier en del mer enn Canon 18-55

Jeg har gjort en del tester, og den virker svært skarp. Den har en tendens til å bomme på fokusen noen ganger.

Jeg har også lagt merke til at brennviddene ikke er helt som oppgitt.

Hvis du stiller den til 30mm, får du omtrent samme utsnitt som på 24mm. På 125mm gir den det sammen som andre objektiver på 105mm.

Et annet alternativ er Canon 17-85, men den er mye dyrere. Den har bra byggekvalitet, og bildestabilisator, men bortsett fra det, har den ikke noe som Sigmaen ikke har. Bildekvaliteten er ganske lik, ser det ut som.

Erik

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Det er nok snakk om allround-bruk i ordets rette forstand, det vil bli fotografering av alt mellom himmel og jord.

Fikk mye ut av de linkene og det som ble skrevet her, men:

Jeg har også lagt merke til at brennviddene ikke er helt som oppgitt. Hvis du stiller den til 30mm, får du omtrent samme utsnitt som på 24mm. På 125mm gir den det sammen som andre objektiver på 105mm.

Er dette vanlig/akseptabelt? Det virker svært pussig på meg. Hvis jeg kjøper meg en 18-125mm linse så må jeg vel kunne forvente at den faktisk er på 18-125mm?

Og hvis faaeri sin test er riktig her, vil det da si at vidvinkelen er tilsvarende "bedre", eller er den rett og slett 20mm kortere enn oppgitt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...