Gå til innhold

SPM anngående Speedfan og Abit hovedkort

arna

Anbefalte innlegg

I S.M.A.R.T; Når jeg velger forskjellige harddisker får jeg forskjellig "fitness" skala , hva vil det bety om foreksempel den er halvveis, hvordan reguleres det liksom? Vil det bety at disken har liten levetid igjen, mange errors etc ?

I readings; Jeg har 4 forskjellige fans, CPU, SYS(Otes), NB(Chipset), og strømforsyning

Jeg kan regulere FAN01(CPU) fra 100% til 30% (+- 1200 rpm)

Jeg kan regulere FAN02(NB) fra 100% til 40% (+- 12700rpm)

Men hvorfor kan jeg ikke regulere SYS og Strømforsyningsfan? Leste noe om at programmet ikke kan regulere FAN når de er tilkoblet molex kontakter, men disse er jo tilkoblet hovedkortet.

(strømforsyningen kan jeg kanskje forstå siden denne ikke er kontaktet hovedkortet som jeg kan se men sikkert er en connector inne i selve boksen)

Og anngående hovedkortet som er et ABIT IC7-MAX3 så er det 5 FAN plasseringer som er tilgjengelige, SYS(Otes),NB(Chipset),CPU, og AUX1 og AUX2. Kobler jeg til vifter på disse AUX1/2 connectorene får jeg heller ikke noen målinger herifra.. I manualen står det at sitat "No monitoring support in BIOS menu) men vil det da si at jeg ikke har noen mulighet whatsoever til å få målt disse ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veit ikke helt om jeg ville stolt så mye på den "fitness" saken i speedfan programmet... Stoler mer på S.M.A.R.T funksjonen til BIOS

For hvis speedfan's S.M.A.R.T funksjon er korrekt så "healer" den ene hardisken min seg sjøl :p

Hadde ned i 88% i går, i dag var'n på 97% i fitness skalaen :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...