richardchristy Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 (endret) Jeg har nå en bærbar med ubuntu installert. Dette vil jeg gjerne fjerne, da jeg ikke likte interfacen noe særlig, og fikk aldri nettverkskortet til å fungere. Jeg vil helst formatere hele maskinen, og installere Knoppix, som jeg har brent som et NeroImage på laveste hastighet, hvis noen skulle lure på det. På mine andre maskiner er formaterings-prosedyren enkel, jeg skrur av maskinen, setter cdrom som 1st boot device, og starter på ny. Da booter den fra cd, og jeg formaterer her, installerer det nye OS'et, og er klar til å gå. Med linux er det anderledes. Jeg har somsagt Ubuntu installert, og prøver å boote opp knoppix. Det fungerer ikke. PCen starter ubuntu. Så prøver jeg XP, pcen starter ubuntu. Skrur jeg av HD på bootlisten, vil jeg bare få meldingen: No operating system found. Naturlig nok. Når jeg da setter inn ubuntu-cden jeg installerte OS'et med, da skjer det ting. Den booter opp fint, men så kommer jeg til spørsmålet mitt: kan jeg formatere og fjerne ubuntu her? For så å kjøre knoppix rett fra cd på en pc uten OS? Hva må jeg gjøre for å få inn knoppix på pcen min? Endret 30. april 2005 av jorgen_veisdal Lenke til kommentar
richardchristy Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 Hvordan formaterer jeg?! Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 (endret) Edit: lese alt neste gang... Endret 1. mai 2005 av Gimper Lenke til kommentar
richardchristy Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 i ubuntu, eller boote? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Knoppix LiveCD-en vil altså ikke boote? Lenke til kommentar
richardchristy Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 Jeg har somsagt brent knoppix 3.8.iso som neroimage. Jeg antar at det ikke er live-cd men install? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Jeg har somsagt brent knoppix 3.8.iso som neroimage. Jeg antar at det ikke er live-cd men install? Knoppix er en kombinert LiveCD/install-cd. Lenke til kommentar
richardchristy Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 Greit, nei den vil ikke boote. Eneste OS'et jeg har klart å boote er Ubuntu install, altså hva jeg har fra før. Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Jeg har somsagt brent knoppix 3.8.iso som neroimage. Jeg antar at det ikke er live-cd men install? Knoppix er vel egentlig alltid en live-cd, men der du også har mulighet til å innstalere den på harddisk. Det virker som at du har fikset bios-innstillingene slik at cdromen(e) booter før harddisken, så da virker det heller som om det er cden det er noe galt med. Har du prøvd den og fått den til å boote i en annen pc? Klarer du å boote en annen bootbar cd på pcen? Hva vil det si at du har brent den som et neroimage? Det at ubuntu er innstalert skal nemlig ikke ha noe å si for om du klarer å boote en cd eller ikke. Lenke til kommentar
richardchristy Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 Jeg klarer å boote i begge mine stasjonære. Er en .iso, jeg tar å starter nero, velger Burn an image to a cd, og brenner. Lenke til kommentar
richardchristy Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 Jeg vil egentlig heller få inn XP igjen nå, da jeg ikke har tid til slikt tull jeg møter på blandt annet nå. Blir saken lettere om det er XP som skal installes? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Det har absolutt ingenting å sei kva som er installert på harddisken om CD-ROMen står først som boot-device i BIOS. Så om CD-ROMen er første boot-device så vil XP-CDen boote uten problem. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Det har absolutt ingenting å sei kva som er installert på harddisken om CD-ROMen står først som boot-device i BIOS. Så om CD-ROMen er første boot-device så vil XP-CDen boote uten problem. Det er jo liksom det som er problemet hans da, han HAR satt cdrommen som 1st boot device, men den vil allikevel ikke boote. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Formatering betyr å sette opp et filsystem, det du vil er å lage et nytt filsystem og installere knoppix. Les mke2fs og cfdisk eller fdisk manualsidene. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Det har absolutt ingenting å sei kva som er installert på harddisken om CD-ROMen står først som boot-device i BIOS. Så om CD-ROMen er første boot-device så vil XP-CDen boote uten problem. Det er jo liksom det som er problemet hans da, han HAR satt cdrommen som 1st boot device, men den vil allikevel ikke boote. Då er det jo CDen som ikkje er bootable eller BIOS som er fucka. Kan ikkje klage over Ubuntu for det. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 (endret) Det har absolutt ingenting å sei kva som er installert på harddisken om CD-ROMen står først som boot-device i BIOS. Så om CD-ROMen er første boot-device så vil XP-CDen boote uten problem. Det er jo liksom det som er problemet hans da, han HAR satt cdrommen som 1st boot device, men den vil allikevel ikke boote. Då er det jo CDen som ikkje er bootable eller BIOS som er fucka. Kan ikkje klage over Ubuntu for det. Jo, hvordan kan BIOS være fucket? Noen måte å evt få ordne BIOSen på da? CD booter jo på begge de stasjonære maskinene, så den er nok iorden. edit: Ville det kasnkje hjulpet å oppdatere BIOSen? Men hvordan gjøre det, med tanke på tilstanden maskinen er i nå? Endret 1. mai 2005 av Stian89 Lenke til kommentar
richardchristy Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 +at xp bootet fint hver gang før ubuntu kom inn i bildet Lenke til kommentar
escariot Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Jeg hadde problem med dette på min bærbare for en stund siden, da jeg prøvde ut å ha kun "linuxpartisjoner" med Suse, altså ReiserFS. Fant ut at dette også gjaldt ext2 og ext3 da jeg senere prøvde meg på ubuntu på den bærbare (jeg har donert den til min far nå, og han måtte ha den med den originale windowsxp home...). Det jeg måtte gjøre var å boote fra Suse cd'n, eller en dos bootdisk med fdisk på for så å slette samtlige partisjoner. WindowsXP ville nemlig ikke forbi den første kopieringen av filer før den gjorde en "sortskjerm" og ble der. Da jeg slettet samtlige partisjoner (vet ikke om dette var nødvendig, trengte kanskje bare tatt en) fikk jeg innstallert windows igjen, uten problemer. -Escariot Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå