Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop som ikke vil lade

Anbefalte innlegg

Håper dette går under denne kategorien.. Jeg fant ikke mange lignende på "bærbar" forumet..

Her er ialfall problemet mitt:

Jeg er den "lykkelige" eier av en Fujitsu Siemens bærbar pc. 800 mhz, 128 mb sdram 20gb hD etc.

Denne er en del år gammel nå, og i den står et batteri av type 4UR18650F-2-QC-LJ1 . (Ta et google søk hvis dere lurer.)

Jeg fant ut at batteriene var temmelig dyre.. (hadde jeg faktisk ikke tenkt over før dette oppstod..)

Det hele skjedde for noen år siden.. min mor lånte stadig bærbaren, og satt med laderen i mesteparten av tiden, selv om batteriet var i. Dette var tydeligvis ikke bra for batteriet. En dag kom min mor og sa at hun hadde trukket ut laderen, så daua laptopen. Og etter det har den bare greid å gå på strømen fra laderen, og ikke fra batteriet i det hele tatt.

Indikatoren i windows indikerer:

On Line: Decharging (som om batteriet var i bruk, og som om jeg brukte det som hovedstrømkilde)

Samtidig som batterikapasiteten står på 0%, og batteriet har et rødt kryss over seg. Batteri indikatoren lyser gult (som om den lader) på oppstarten helt til den kommer inn i windows, da begynner den å blinke gult med ca 4 sek mellomrom, dvs.. 4 sek av, 4 sek på, etc.

Noen som vet hva dette kan skyldes?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batterier varer bare så og så lenge. Ved normal bruk holder et batteri ca et til to år.

I praksis er det to hovedgrupper batterier til laptoper. Gamle NiCd/NiMH eller Lithium.

Nikkel baserte batterier har noen bakdeler som merkes fort. Alle påstartede ladesykluser regnes som en brukssyklus. Ca 1000-2000 sykluser er vanlig levetid. I tillegg kommer fenomener som voltage depression og 'minne-effekt', som ofte skyldes dårlige ladere.

Lithium batterier krever en mer avansert lader, og derfor blir batteriet passet på bedre under lading og utlading. Det som kan skje er at batteriet blir ladet ut så mye at det har for lav spenning i forhold til hva laderen forventer, og laderen 'tørr' da ikke lade batteriet (I heldige tilfeller kan du plassere laptopen i et varmere rom og håpe på at temperaturen gir deg en boost som lar laderen lade batteriet).

En del litt avanserte bedrifter kan kondisjonere batterier for deg med universal ladere, for å presse den siste safta ut av batteriet. Det som skjer er at batteriet blir ladet 3-10 ganger med 100% perfekte sykluser. Med NiCd batterier har jeg selv fått opp i 80% fra et batteri som startet med under 20% kapasitet! Det varer ikke lenge, men du kan får litt tid til å spare til nytt batteri.

Skal du bruke laptop med kun nettspenning, og har NiCd/NiMH batteri bør du sjekke med bruksanvisningen om du kan kjøre maskinen uten batteri. Med Lithium spiller det egentlig ingen rolle IMHO.

Batterier er dyre. Enkle celler er dyre og da gjenspeiles prisen på mer avanserte pakker som laptop pakker også. Legg dette til lista over ulemper med laptop maskiner.

Lenke til kommentar

Vi får vente til disse nye metanolbaserte bærbare kommer til Norge :-) Så et par av disse på Cebit 2005 :-)

Snakket med en av dem som skulle demonstere det, men kunne ikke vise meg hvordan den fungerte siden de hadde gått tom for metaol for 2 dager siden

hehe :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...