Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

får ikke riktig ip fra dhcp server.


Anbefalte innlegg

jeg sliter med internettet på pc'en.

vi har 3 pc'er med lyse 4mbit som blir fordelt med en zyxel prestige 304 router.

har til i dag kjørt med fast lokal ip men i dag ble det trøbbel. det begynte med at annenhvert sekund skiftet statusen på lokal tilkoblingen fra tilkoblet til en nettverkskabel er frakoblet. og tilbake igjen. jeg fikk fjernet det oppsettet og stilte den til å motta ip adresse automatisk. reboota og nå får jeg helt feil ip. noen som kan hjelpe??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil ip = 169-ett eller annet. Windows sin standard ip for når den ikke får ip fra DHCP server.

Det problemet med at kortet viste frakoblet alternerende høres ut som om switchen din (den som er innebygget i zyxel'en?) er gåen. Jeg hadde det samme problemet med en SMC 5port gigabitswitch og måtte sende den tilbake på garanti. Fikk ny.

Endret av sozo
Lenke til kommentar

Start-knappen --> Kjør --> cmd (eller command i win98) --> ipconfig /renew.

 

Da skal du få tildelt en IP-adresse av routerens DHCP-server. Kan ikke skjønne annet enn at du får en lokal IP-adresse hvis router-innstillingene er riktige. Og hvis alt fungerer på andre PC-er kan vel ikke router-innstillingene være annet enn riktige.

Lenke til kommentar

Siden man får en 169.x.x.x adresse, tyder dette på kommunikasjons problemer mellom DHCP-server og windows.

Feilen kan i dette tilfellet være:

1. defekt port på router

2. driverproblem på NIC

3. hw problem på NIC

4. windows problem ( at den ikke klarer å ta den IP-adressen som router deler ut)

 

løsning:

1. bytt port på router

2. reinstaller driver

3. bytt nic

4. prøv å sett fast IP i samme range som router deler ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...