Gå til innhold

Valg av standard linse til rundt 2000

Anbefalte innlegg

Hei igjen,

Har sett litt rundt på forumet og funnet ut at det er mange som ambefaler EF 17-40 linsa til Canon.

Men etter at jeg fikk se prisen så falt jeg pladask sammen. 6000 for en ny? Det var mye penger. Er det noen som kan ambefale en god standard linse til en pris rundt 1000 - 2000 som skal brukes sammen med en EOS 20D?

Jeg trenger bare noe som kan ta litt seriøse bilder, så når jeg får skaffet meg en jobb så skal jeg begynne å innvistere i mer seriøse linser.

Ps, kan det lønne seg å heller kjøpe to objektiver med fast brennvidde? Eller trenger jeg bare en med fast brennvidde? Jeg er åpen for alt :p

MVH, Simen :-)

Endret av SOGM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kom over et EF-S 18-55 objektiv til 600 kr. er dette et lurt kjøp?

For min del kan jeg kjøpe det nytt og, men dette syns jeg var billig.

Ps, er det dette objektivet som er kit linsa? Ble litt usikker når det objektivet står i de fleste kameraer som selges...

Lenke til kommentar

Hvis det er Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 så er det dyrt siden man ofte betaler mindre når man kjøper det med kameraet i kit.

Hvis det er Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 USM så er det en god pris siden den koster 2000 kr som ny, i noen deler av verden så er det denne som er i kit.

Før du bestemmer deg for objektiv så må du nesten finne ut hva du trenger. Hvis du ikke har noen anelse om hva du skal ta bilder av og under hvilke forhold så kjøp kit objektivet og bruk det til å finne ut hva du trenger.

For å få maksimalt ut av kameraet så må du bruke minst like mye penger på objektiver som på kameraet og helst mye mer.

Lenke til kommentar

Jeg tror at jeg med tiden kommer til å ta bilder av ting som beveger seg fort, men da må jeg ha en lyssterk teleskoplinse, og det har jeg en følelse av at kan bli dyrt.

Regner med at jeg kommer til å ta mest portretter og landskaps bilder i starten. Så neste prioritet er å skaffe meg en vidlinse tror jeg.

BTW, jeg kan få lånt en EF 28-80 linse tror jeg. Er denne noe å vokse på?

Lenke til kommentar
Hvis det er Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 så er det dyrt siden man ofte betaler mindre når man kjøper det med kameraet i kit.

[...]

For å få maksimalt ut av kameraet så må du bruke minst like mye penger på objektiver som på kameraet og helst mye mer.

Det er ikke relevant å sammenligne med prisforskjellen på kamerahus og kit hvis man uansett skal kjøpe objektivet separat. Når prisforskjellen hos en leverandør er liten, kan man ofte få huset vesentlig rimeligere hos en annen leverandør.

Siden et nytt EF-S 18-55mm koster kr. 859 både hos xd.no og fotovideo.no, synes jeg 600 kr. er til å leve med for et nesten nytt og lite brukt eksemplar ("mint"), forutsatt at man får med kjøpsbevis/garantibevis. Da bør man imidlertid ha anledning til å prøve objektivet og sjekke at det ikke er et dårlig eksemplar, da kvaliteten visstnok skal variere ganske mye fra eksempler til eksemplar.

"Regelen" om å bruke minst like mye på objektiv(er) som på kamerahus var vel grei nok for filmbaserte kamera, da man kunne få et OK hus for rundt et par tusenlapper. Skal man bruke samme samme regel for et nytt DSLR, blir summen uakseptabelt høy for mange.

Lenke til kommentar
"Regelen" om å bruke minst like mye på objektiv(er) som på kamerahus var vel grei nok for filmbaserte kamera, da man kunne få et OK hus for rundt et par tusenlapper. Skal man bruke samme samme regel for et nytt DSLR, blir summen uakseptabelt høy for mange.

Samtidig er det sånn at selv om det med digitale systemkameraer er slik at kamerahuset har mer å si for bildekvaliteten enn hva et film-SLR-hus har, er det fremdeles optikken som "tegner" bildet, m.a.o. 5000 kroners hus med 7000 kroners objektiv gir bedre resultater enn 12 000 kroners hus med 1000 kroners objektiv.

Som kristallo sier; for å hente det maksimale ut av et hus som 20D (som ikke er entry-level på noen måte, vet om profesjonelle fotografer som har slike som sitt primære hus) bør man påregne å bruke noen ganske kroner på kvalitetsoptikk. Hvis man ser for seg at man skal kjøpe kamera til 12-15k og deretter ikke investere mer penger i foto noensinne, så er antakelig ikke hus til 12k den beste løsningen.

Nå er det ingen som sier at man ikke kan ta bra bilder med et billig objektiv, og kristallos råd er svært fornuftig; kjøp EF-S18-55 - den er grei nok, har vidvinkel nok til landskapsfoto og tele nok til å ta et halvanstendig portrett og gir deg muligheten til å finne ut hva slags optikk du ønsker deg, om du vil ha lysstyrke, tele, vidvinkel, bedre optisk kvalitet, whatever.

Lenke til kommentar

Et objektiv til litt over 2000,- er Sigma 18-125 f3.5-5.6. Den koster 2400,- og sies at skal være et bra objektiv i det prisleie.

Da får du grei vidvinkel og tele så kan du siden se om det er noen områder som du fotograferer mye i og investere i fast objektiv som er lyssterkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...