Dahl Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 (endret) Heisann! Tidligere hadde jeg et prosjekt om testing av antivirusprogramvare, men det er nå lagt på is av ulike grunner. Jeg har veldig lyst til å bidra med noe til Hardware sitt nettverk, og min idé er da å teste ut forskjellige søkemotorer for å se hvilken som gir de beste resultatene. Jeg er klar over at det har vært gjort flere ganger før, men så vidt jeg vet så har ikke Hardware.no eller noen av søstersidene hatt en slik test. Hvis det finnes en eldre test, så er det uansett smart å lage en ny en, ettersom søkemotorene oppgraderes og det stadig kommer nye (som f.eks. Eniro). Hva er dine tanker rundt dette? Endret 2. mai 2005 av @kd Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Det hadde vært interresant, og det er bra at noen tar initiativ til å gjøre netopp dette. Ville vært fint å se hvor bra Eniro er i forhold til konkurrentene. Men hvordan skal en slik test gjennomføres? Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Testen vil bli gjennomført ved at jeg søker etter noen tilfeldig utvalgte søkeord, og ser hvilken søkemotor som får flest treff og hvor gode de 5 (?) første sidene som kommer opp er. Har ikke tenkt ut detaljene enda, men jeg skal nok gjøre testen mer avansert enn det. Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 (endret) Testen vil bli gjennomført ved at jeg søker etter noen tilfeldig utvalgte søkeord, og ser hvilken søkemotor som får flest treff og hvor gode de 5 (?) første sidene som kommer opp er. Har ikke tenkt ut detaljene enda, men jeg skal nok gjøre testen mer avansert enn det. Høres bra ut!Men testen bør vell bestå av mer enn dette, noen som har tips å gi til vår testmann; @kd? Endret 30. april 2005 av _Adler_ Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Vil nok også legge vekt på design, brukervennlighet, bildesøk, eventuelt kartsøk. Noen som har noen gode tips? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Det som hadde vært morsomt er å bruke bot'er som forer søkemotorene med mengder av ord og fraser, og lage en statistikk på hvilken søkemotor som gir generelt flest treff på søkeordene. Vet ikke om dette er gjennomførbart, men tanken er god (syns jeg sjøl ). Det holder neppe å bruke noen få ord i søkene. En annen ting er å vurdere hvordan de forskjellige søkemulighetene fungerer (f.eks å søke etter en bestemt filtype med Google som er intet mindre enn genialt) og hvilke tilleggstjenester de tilbyr, såfremt de er søk-relaterte. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Takk for et godt innspill med mye gode forslag SirMaximus! Lenke til kommentar
riktig Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Ah, kom til å tenke på en annen ting. En viktig faktor burde være hvor relevante resultatene er i forhold til søkeordet. Det er ikke alltid de er det. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 Selvfølgelig. Testen vil bli gjennomført ved at jeg søker etter noen tilfeldig utvalgte søkeord, og ser hvilken søkemotor som får flest treff og hvor gode de 5 (?) første sidene som kommer opp er. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Ja, kanskje vi skal ta en test av lesebriller også? Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 Hehe, det hadde vært noe ja. Tar gjerne i mot flere tips, kommentarer og lignende. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 Hvilke søkemotorer burde jeg teste? Til nå har jeg Eniro, Google, Kvasir og Yahoo på lista. Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Vi har jo også Altavista, som var mest brukt før Google kom. Dette hørtes meget interesant ut Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 lycos? den har faktisk kommet seg radikalt i det siste. ta også tiden på hvor lang tid søket tar, hvilke innstillinger man kan ha (antall treff per side o.l.), reklame osv... Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 14. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2005 Yagoohoogle Ettersom det er to søkemotorer på samme side, så vil jeg ikke ta med den siden. Lycos ja! Stemmer det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå