[TA]Gunners Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Jeg har nettopp kjøpt/funnet gammle deler og satt dette sammen til min server pc. Den består av: Corsair 512 pc 3200 Intel Celeron 2.0 Ghz Epox hoveddkort 2*200 Gb Maxtor Tror i hoveddgrad det var det, men prosseroen har jeg hatt lenge, også prossesorviften. Før jeg innstalerte Windows lå prosseroen stabilt på 10-25 Celsius. Etter at jeg hadde innstalert det klokket jeg prosseroren til 2.3 Ghz og nå ligger den på ca. 40 Celsius ved oppstart, når jeg skulle innstalere ett spill skrudde den seg av helt selv. Når jeg startet opp noen sekunder etterpå lå den på nesten 70 celsius!! Er det viften som er gåen eller hva? Lenke til kommentar
War Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 (endret) Du klokker og lurer på hvorfor den er varm? Har du på kjølepasta og rikeleg med kjøling i kabinettet? Endret 30. april 2005 av War Lenke til kommentar
[TA]Gunners Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Har ikke kjølepasta nei, har åpent kabinett nå, 3*80 mm vifter og en 120 mm vifte.. Er klar over at den skal bli varmere men hvor varmere? Har tross alt ikke klokket den noe særlig + bra luft. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Har ikke kjølepasta nei TA PÅ ! Lenke til kommentar
neb Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 å ikke bruke kjølepasta = Å drepe CPU! Lenke til kommentar
[TA]Gunners Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Hvis sletter bios innstillinger skjer ingenting med Windows? Som midlertidig løsning siden prossesor da ikke er klokket? Får jeg da normale temperaturer? Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Gunners' date='30/04/2005 : 17:25'] Hvis sletter bios innstillinger skjer ingenting med Windows? Som midlertidig løsning siden prossesor da ikke er klokket? Får jeg da normale temperaturer? Du får neppe normale tempraturar vist du resete bios. Som sagt ta på kjølepasta vist du ikkje har det! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Hvis du ikke har pasta på overhodet vil du nok ikke få særlig annerledes temperatur uansett. Er som regel spenningsøknig som forårsaker høye temperaturer. Noen S-478-kjølere får ikke skikkelig kontakt om man bommer bittegranne når man setter de på plass. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 å ikke bruke kjølepasta = Å drepe CPU! "Bastante og feilaktige påstander"... kan du lese den "sticky'en"? Det har vært gjort opptil flere tester på dette.. har også testet selv.. med en XP 2500+ @ 2200Mhz.. Det var svært liten forskjell med/uten kjølepasta i mitt tilfelle.. Kjølepasta.. korrekt påført.. vil som regel gi en del lavere load temp i forhold til en korrekt monert kjøler uten pasta.. Når CPU(Heatspreder) og HS(Heatsink) er plane uten noe særlig ujevnheter blir temp så og si uberørt av kjølepasta.. I andre tilfelle er det viktig med korrekt påført kjølepasta for å unngå for høye temperaturøkninger ved full og langvarig load, men.. det er absolutt ikke ett absolutt krav.. Pasta kan være "redningen" for de som ikke er så veldig nøye/flinke/uhedlige ved montering av kjøler (dårlige fester f.eks). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Jeg har sett tester der de tester med og uten goop og det var ganske horrible forskjeller. Selv har jeg også vært ute for flere CPU-er som ikke kjørte stabilt uten goop selv om de overhodet ikke var overklokket. Leter etter en test men har ikke klart å finne den igjen (enda). Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Gunners,30/04/2005 : 17:25] Hvis sletter bios innstillinger skjer ingenting med Windows? Som midlertidig løsning siden prossesor da ikke er klokket? Får jeg da normale temperaturer? Du får neppe normale tempraturar vist du resete bios. Som sagt ta på kjølepasta vist du ikkje har det! Det har faktisk funket med meg. Til trådstarter: Ta på ribba da Lenke til kommentar
[TA]Gunners Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Hvor mye koster kjølepasta? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Vanlig silikonbasert koster vel nesten ingenting. 30,- eller noe for en liten pose? Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 De kommer vel helst på tube..? Uansett, hvis du spanderer 79,- får du den som visstnok skal være den beste. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 å ikke bruke kjølepasta = Å drepe CPU! "Bastante og feilaktige påstander"... kan du lese den "sticky'en"? Det har vært gjort opptil flere tester på dette.. har også testet selv.. med en XP 2500+ @ 2200Mhz.. Det var svært liten forskjell med/uten kjølepasta i mitt tilfelle.. Kjølepasta.. korrekt påført.. vil som regel gi en del lavere load temp i forhold til en korrekt monert kjøler uten pasta.. Når CPU(Heatspreder) og HS(Heatsink) er plane uten noe særlig ujevnheter blir temp så og si uberørt av kjølepasta.. I andre tilfelle er det viktig med korrekt påført kjølepasta for å unngå for høye temperaturøkninger ved full og langvarig load, men.. det er absolutt ikke ett absolutt krav.. Pasta kan være "redningen" for de som ikke er så veldig nøye/flinke/uhedlige ved montering av kjøler (dårlige fester f.eks). Tja, det at du "ikke merker noen forskjell" her betyr at du må ha påført kjølepasta feil, eller at det har vært små rester av kjølepasta på CPU/kjøleblokk som har "reddet" deg. Thermal Interface: Pad Or Paste Og som vi ser av grafen fra Tom's hardware er kjølepasta/pad et absolutt krav. Men dersom man smører på for tjukt så går mye av vinninga opp i spinninga. (Til de av dere som ikke forstår tysk, nederst er det nevnt "trockene luft" som er det samme som "dry air" på norsk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Tja, det at du "ikke merker noen forskjell" her betyr at du må ha påført kjølepasta feil, eller at det har vært små rester av kjølepasta på CPU/kjøleblokk som har "reddet" deg. Thermal Interface: Pad Or Paste Og som vi ser av grafen fra Tom's hardware er kjølepasta/pad et absolutt krav. Men dersom man smører på for tjukt så går mye av vinninga opp i spinninga. "merker noen forskjell"..?? Skriver jeg det noe sted? Jeg bruker probe.. på samme måte som vist i artikkelen du linker till.. som du forøvrig ikke skjønner så mye av tydeligvis.. Grafen viser "thermal conductivity" for en del typer pasta.. sammenliknet med luft (dvs. mellomrom mellom CPU/HS). Ikke så overraskende vel at 0 kontakt er litt "uheldig"? Dersom det ikke er plane nok flater.. eller av andre grunner slik at det er dårlig kontakt vil det uten pasta bli svært høye temperaturer ved full load.. I mitt eksempel så viste både probe (og BIos) svært liten forskjell mellom .. uten goop.. og AS5... Ca. 42-44 grader ved full load m/TT Volcano 12 (og Barton 2500+ @ 11x200). At du(og ett par andre) ikke vil forholde dere til det/fakta.. er greit nok.. Jeg bare deler min erfaring.. Har også erfart at i andre tilfelle er "goop"/pasta korrekt påført ett absolutt krav.. men altså ikke alltid... Lenke til kommentar
Myx Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Tror i hoveddgrad det var det, men prosseroen har jeg hatt lenge, også prossesorviften. Før jeg innstalerte Windows lå prosseroen stabilt på 10-25 Celsius. Hvilken temperatur har du egentlig i rommet der PC'en står? Med mindre du har nitrogenkjøling e.l. skal du være temmelig god for å få temperaturen på CPU lavere enn det som er i rommet. Ellers: Husk at temperaturmålerne i forskjellige hovedkort ofte har en solid feilvisning. Lenke til kommentar
[TA]Gunners Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 Sistnevnte kan være en mulighet.. Romtemperaturen ligger på ca. 22 Celsius.. Lenke til kommentar
Eijnar Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Åssen har du da klart å få CPU'en ned i 10-25 grader, med luftkjøling, og en romtemperatur på 22 grader? Lenke til kommentar
*Titan* Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 funker fiiiint prøv delta 120mm med thermalright xp120 f.eks.. du får mellom 5 og 10 grader ved full load.. så og så all varmen blir transportert bort, så rundt ribba vil det bli ganske 'lunkne' temperaturer.. *sorry admin, litt off topic Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå