j-- Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 (endret) Hei. Driver og planlegger å kjøpe en radiator nummer 2 til vannkjølingssystemet. Jeg har et Lian Li pc6277 (watercoolingcase), der jeg nå har en BIE (blackice extreme) med en 120mm vifte festet bakerst i kabinettet. Den radiatoren jeg planlegger å kjøpe nå skal da festes i toppen (kutter ut et ekstra hull, slik som mange andre har gjort) Den vifta som jeg har nå trekker luft ut gjennom radiatoren og ut av kabinettet. Så lufta som trekkes gjennom radiatoren har alt blitt varm fordi den har gått over diskene og gjennom kabinettet. Det jeg lurer på om jeg skal gjøre er å lage et rør som gjør at lufta som går gjennom BI2 går igjennom BIE før den kommer ut av kabinettet. Da vil den gamle radiatoren få kaldere luft også, regner jeg med. spørsmål: -Noen som har forslag til bøybart rør med diameter 60mm? (har hatt en sunbeam fanduct før, og det var bare søppel. Så jeg tenker på sånt som man bruker på bilen elns..) -Noen som tror dette vil hjelpe på temperaturen? -For å få ti dette med fanduct så må jeg antagelig sette inn 2*90graders vinkler i systemet(har 1 ifra før) Vil dette ha noe serlig å si (systemet bruker slanger med ID:1/2") Takker for alle innspill på dette området edit: Lurte også på hvor stor forskjell det er på de termiske egenskapene mellom BI2 og BIE2? Noen som har erfaringer på dette området? Endret 30. april 2005 av clvn Lenke til kommentar
MagE Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 (endret) Dette er vel mer luftkjøling enn vannavkjøling. Kansje en moderator bør flytte denne til "kjøling - vifter"? Men 2 kobberbends gir omtrent ingen motstand etter egenerfaring. Endret 30. april 2005 av MagE Lenke til kommentar
j-- Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Jeg mener dette har mest med vannkjøling å gjøre mtp. at jeg lurer på BI2 vs. BIE2, og hvordan bends har invirkning på temperaturen osv.. Men jeg har nok postet i "gråsonen" Ok, da er det med bends ute av hodet mitt, og jeg slipper å tenke noe serlig på det Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 (endret) Tja, ser du har en mulighet til som du kanskje ikke har tenkt på, hva om du lager fanducten fra det området på den øverste radiatoren som ikke har noen vifte og strekker den over til den gamle radiatoren som på denne måten Suger luften ut av både? Den andre viften kan du bare la suge inn frisk luft inn i kabinettet som uansett Psu kommer til å kose seg med. Edit : Denne er nok riktig postet da Radiatorer er en vesentlig del av vannkjøling. Endret 30. april 2005 av Malvado Lenke til kommentar
j-- Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Malvado: Der har jeg oppdatert bildet litt.. Tror ikke jeg forklarte det godt nok. Og anngående PSU'en så trekker den luft fra toppen av kabinettet (psu'en er "opp ned") Hvis jeg har misforstått deg, kan du forklare bedre hva du mente da? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Ettersom du etterlyste en sammenligning mellom radiatorene, kan jeg jo henvise til denne artikkelen: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=11429 Røret du ønsker deg, kan du kanskje få hos Maxbo eller tilsvarende butikker. Det finnes fleksible spiralslanger som antakelig kan egne seg for formålet. Men 60mm kan kanskje vise seg å være en vanskelig dimensjon, jeg tror 100mm er lettere å få tak i. Alternativt kan du jo høre hos Biltema eller Chlas O, kanskje de har slike fleksible rør i 60mm, som ofte brukes fra bilens varmeapparat og frem til luftdyser osv. Tror ikke du skal være bekymret for et par 90grader´s nipler / bend, du mister neppe noe flow med et par ekstra. I maskinen jeg sitter på nå, er det ikke mindre enn 8 bend, og jeg har ingen grunn til å klage på temps her, av den grunn. Ellers tror jeg ikke at du kan forvente himmelstormende forskjeller med en raddis til i systemet, ettersom den du har, gjør en meget bra jobb. Skal jeg driste meg på å tippe litt, så vil du antakelig klare 3-4, kanskje 5grader lavere vanntemp. Men det kan jo være verdt å ta med seg, det óg.... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 (endret) Tenkte på noe alla det jeg har postet nedenfor. Mulig du får litt høyere temperaturer på harddiskene, alt er avhengig om luften sirkulerer fra PSU og inn i kabinett og ut front. Edit : Du må da mekke Fanducten selv. Edit 2: Du må selvsagt modifisere viften på psu ved å snu den for å få dette til å fungere samt snu psu for at luften skal blåses nedover i kabinettet. Vanskelig å si hvor bra dette fungerer i og med du er helt avhengig av at luften som kommer ut av psu ikke er alt for høy. Uansett et dårlig forslag tror jeg fra min side, men det var i alle fall min opprinnelige idè. Endret 30. april 2005 av Malvado Lenke til kommentar
j-- Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 *leste hele testen* Takk for url, Skrue. Det lå vel egentlig i bakhodet at jeg hadde sett dette på overklokking.no, men jeg kom ikke på det @Malvado Litt mer komplekst bilde av hvordan kjølinga er... PSUen trekker inn luft fra "taket" av. Så idê'en din blir nok litt vanskelig å gjennomføre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå