Gå til innhold

Bios oppsett i ny pc

abedatt

Anbefalte innlegg

Mitt gamle hovedkort sluttet og virke, så jeg har kjøpt noen nye deler og satt i mitt gamle kabinett. Det er aller første gang jeg setter sammen en pc selv og har selvfølgelig støtt på problemer.

Det nye oppsettet består av:

Asus A7V600-X hovedkort

AMD XP 2600+ prosessor

Sapphire Radeon 9600 pro skjermkort

Maxtor 60 GB Ide harddisk

Jeg vet ikke hvordan jeg skal sette opp biosen men har kommet så langt at jeg har greid å stille rett klokkehastighet på prosessoren. Selv det var vanskelig!

Finnes det noen side hvor man får råd om akkurat dette?

Jeg plages samtidig med at det nye skjermkortet ikke fungerer helt som det skal.

Når jeg prøver å laste inn drivere fra cd`n som fulgte med slår pc`n seg av og starter på nytt. Og ofte kommer det overhodet ikke bilde på skjemen, men jeg hører pc`n starter. Når jeg setter i mitt gamle skjermkort Nvidia MX-200 fungerer dette helt greit!

Har noen noe råd til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er nok gamle drivere, du har nå Radeon, mens det gamle var nVidia. Du kan avinstallere de i "add/remove software", men for sikkerhets skyld kan du kjøre drivercleaner.

Når det gjelder innstillinger i BIOS pleier det vanligvis ikke være så mye en trenger stille på, ofte kan en sette parametre til "auto".

CPU'en er sikker låst så der kan du sette det meste til "auto". Som clock ratio, volt-settinger osv. FSB kan settes til 166/333 MHz. Forhold cpu og minne skal settes til 1:1.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke det med driverne, da jeg ikke hadde noen drivere innstallert på det nye hovedkortet. Jeg klarte heller ikke å innstallere driverne for Sapphire skjerkortet før maskinen startet på nytt igjen.

Når det gjelder oppsettet i Biosen lar jeg alt være på auto.

Men når jeg startet maskinen for første gang fikk jeg beskjed om at det var startet med lavest cpu hastighet for ikke å skade maskinen.

Jeg har her følgende valg:

CPU Speed: manual, 1250, 1667, 2083 eller 2500 MHZ

Dersom jeg setter manual, kan jeg også forandre følgende:

CPU frequency Multiple (defalt er 12,5)

CPU External Frequency (default er 166/33)

Jeg har en AMD Atlon 2600+ Barton prosessor.

Noen gode råd?

Lenke til kommentar

@abedatt

Først: Når du skifter så pass mye komponenter må(bør) du innstallere Windows på nytt. Drivere fra det gamle hovedkortet og skjermkortet ligger på harddisken og derfor oppstår det konflikter.(går ut ifra harddisken er gammel, siden den kun er på 60 GB)

Så må du innstallere ServicePack 1 eller 2, nå går jeg ut ifra du bruker XP.

Så installerer du hovedkort-driverne og Catalyst 5.04 til skjermkortet. Hvis du er utrygg på hvilke drivere du skal bruke, kan du bruke de som ligger på CD'ene som fulgte med hovedkortet og skjermkortet.

@BIOS : cpu ratio er låst på XP'er produsert etter 2003/09, så den setter du til "auto". Mener å huske at XP2600 har en MP på 11.5. FSB skal til 166 mhz.

Når du skal installere windows må du også sette "first boot device" til CD.

Service Pack til XP, husk å bruke samme språk som på XP. ;)

Endret av mantra17
Lenke til kommentar

Jeg takker for all help!

Jeg har desverre gitt opp å bygge min første pc.

Det ble så ustabilt, og maskinen startet også opp pånytt midt i formatteringen av harddisken ved innstallasjon av Windows. Det er tydeligvis at noe er helt feil.

Dette var min gamle maskin som min sønn på 11 som bor på en annen kant av landet skulle overta.

Jeg selv har kjøpt meg en ferdigbygget pc fra Komplett. Fungerer helt greit!

Jeg hadde en mistanke om at hovedkortet i min gamle pc hadde tatt kvelden, og i denne forbindelse kjøpte jeg både hovedkort, ram, prosessor og skjermkort helt nytt. Jeg benytter derfor min 14 dagers angrefrist å sender dette tilbake, og bestiller en ferdig sammensatt pc.

Da min sønn må få en pc som alltid virker tar jeg ikke sjangsen på å sende han denne.

Uansett takker jeg for all hjelp!

Lenke til kommentar

Synes ikke du skal gi opp så lett, det finnes folk her som kan lose deg gjennom prosedyren. Jeg skal også hjelpe deg med mine begrensete kunnskaper, hvis du ønsker.

Ustabilitet kan skyldes flere ting, men ofte er det gjengangere som varme, RAM, strømforsyning m.m.

:thumbup: Vel, det er heller ikke dumt å kjøpe en komplett-PC.

edit: la til og trakk fra to ord.

Endret av mantra17
Lenke til kommentar

Tusen takk for det!

Hadde det vært en pc jeg selv skulle ha hadde jeg nok forsket litt videre, men denne skal til min sønn på en annen kant av landet.

Trodde jeg skulle gjøre det lettvindt (og billig) og bruke mesteparten av delene jeg hadde fra før, men jeg gjør det tryggeste å kjøper en ferdig sammensatt.

Blir nok å be om mer hjelp etterhvert!

Lenke til kommentar

Er det de komponentene du lister opp som er nye?

ihvertfall, du sier ingenting om hvor gammelt systemet er ellers, dersom du har montert alt i et eldre kabinett, er det stor fare for at strømforsningen er for svak og det kan være derfor alt blir ustabilt.

Det skjermkortet du bytter til, har du plugget i strømkontakten på dette også (mange nyere kort trenger det..)

Kan f.eks. være dette som trekker for mye strøm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...