Gå til innhold

Digitalt Videokamera til amatørfilm og eksperiment

Anbefalte innlegg

Jeg søger i øjeblikket et digitalt videokamera, men er forvirret da markedet er så stort. Jeg skal bruge det til at lave amatørfilm og i det hele taget eksperimentere med kameraets funktioner og muligheder. Det skal kunne instilles manuelt.

De første to kameraer jeg fandt frem til er disse og koster mellem 3000 og 4000 kr:

Sony DCR-HC14E

Panasonic NV GS35EG-S (Sølv)

Er de gode nok eller kan jeg få noget bedre til prisen? Jeg er også villig til at ofre lidt ekstra (op til 7000 max) hvis jeg får noget ekstra for pengene den vej, eller hvis det andet er for billigt til mit behov.

Er der nogen der kan hjælpe? På forhånd tak.

#EDIT av moderator - Endret emnefelt til noe mer beskrivende. Les retningslinjene angående dette#

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er der slet ikke nogen der kan give et mer uddybende svar?

Lige et tillægsspørgsmål: Er der nogen der kender en internet side med en liste over de ting man skal være opmærksom på når man køber videokamera. Eller er der nogen der gider remse dem op her?

Lenke til kommentar

Efter at have læst igennem dette forum og rundt omkring på nettet er jeg kommet frem til disse modeller fra Panasonic:

Panasonic PV-GS150

Panasonic PV-GS65

Panasonic PV-GS35

Hvilket af disse kameraer er at foretække?

For mig lyder det som at valget for det meste står mellem sony og panasonic når der skal købes digitalt videokamera. Panasonic skulle være bedst til dem gerne vil have mest mulige manuelle instillinger, mens sony er mer til point and shoot fotografen. Har jeg ret her, er det korrekt hvad jeg siger?

Lenke til kommentar

Ingen der har et bud på hvilket af disse kameraer der er at foretrække? Jeg er kommet frem til at 150eren nok er for dyr, så det står mellem 35eren og 75eren.

de er nogenlunde ens - den største forskel består i 75erens 3ccd chip og 10x optisk zoom, mens 35eren har 30x optisk zoom og kun en chip.

Lenke til kommentar
Er der slet ikke nogen der kan give et mer uddybende svar?

Lige et tillægsspørgsmål: Er der nogen der kender en internet side med en liste over de ting man skal være opmærksom på når man køber videokamera. Eller er der nogen der gider remse dem op her?

uten at jeg er noen ekspert kan jeg jo prøve meg:

1) Størrelse/vekt på kamera

-trenger du et kompakt kamera du skal ha med deg overalt, eller

skal du f.eks. filme mest på stativ osv.

gir en del føringer da som regel større kamera har større optikk

2) kvalitet på film

-som nevnt tidligere større optikk gir bedre kvalitet

sony f.eks

dcrhc22 har Bildeenhet: Størrelse (CCD) 1 / 6,0

dcrhc42 har Bildeenhet: Størrelse (CCD) 1 / 5,0

dcrhc90 har Bildeenhet: Størrelse (CCD) 1 / 3.0

antall pixler og linjer på filmen spiller vel også inn

her kommer 3ccd vs 1 ccd inn

3) lysforhold(lux)

-under hvilke lysforhold skal du filme? mest ute, eller mye inne

om kveld osv

ikke det letteste å finne ut, noen oppgir også lux med nightshot

aktivert, mens andre uten

Sony modellene over varierer fra 5(som er bra) til 7, alle har vel 0 med nightshot

aktivert, men da blir det ofte hakkete/kornete film

4) Zoom

-har du noen spesielle behov her, 10x er vel rimelig standard

5) tilkoblinger

-trenger du å koble til ekstra lys/mikrofon, skal du redigere på pc og så legge tilbake

film til kassett osv

6) Batteri

-Hvor lenge kan du filme før du må lade opp batteriet

8) Skjerm/optisk søker

-størrelse på skjermen, farge på optisk søker

7) brukervennlighet

-hvor lett er det å benytte kameraets forskjellige funksjoner, som zoom, nightshot osv

8) ekstrafunksjoner

-Har kameraet still funksjon og evnt. hvor mange mpixler, minnekort, webcam osv.

9) Service/garanti

-Er du avhengig å ha en butikk å forholde deg til, eller kan du kjøpe over nettet

trenger du en international garanti

++ sikkert masse jeg har glemt, lykke til med kjøp av nytt kamera :D

Lenke til kommentar

1) Størrelse betyder ikke så meget. Det vigtigste er kvaliteten. Jeg skal både bruge stativ og håndholdt

3) Dette område bliver nok sværere at dække. Jeg skal filme året rundt, både indendørs og udendørs, i svagt lys og i solskin.

4) Jeg ved ikke hvor meget 10x zoom er, men det virker underligt at panasonics billige 3ccd serie alle har 10x zoom når sony kameraer til 3000 kroner sagtens kan have 20x zoom. Men en god zoom er vel altid brugbar og kan bruges til experimenter, derfor pv-gs 35.

5) jeg skal redigere på pc og så brænde det ud på dvd. hvad får man ud af at redigere det på pc'en for så at lægge det tilbage på kameraet?

Ekstra lys og mikrofon: Kan man ikke få en trådløs mikrofon så det ikke behøver at kobles til kameraet eller hvordan fungere det? Hvad med lys? Hvorfor skulle man have lys i kameraet?

6) Det ville være godt med lang levetid på batteriet, det er dog ikke det vigtigste. minimum 1 time og 30 min.

7) Manuel betjening først og fremmest. Det ideele vil være et kamera uden et indviklet menusystem, altså med enkelte knapper placeret rundt omkring på kameraet. Panasonic's kamera skulle have bedst mulighed for manuel indstilling, men de har som Sony også et menusystem på lcd-skærmen.

8) Webcam, stillpicture og andre sådanne extra features er absolut ikke et behov.

9) ved ikke med garanti endnu, men jeg bliver nok nød til at købe over nettet da det er klart billigst

Håber at der er nogle der vil kommentere på mine svar. I øjeblikket hælder jeg mest til gs 35eren som kan fås til 4000 kroner (mit budget kan strække til omkring de 5000)

Lenke til kommentar
4) Jeg ved ikke hvor meget 10x zoom er, men det virker underligt at panasonics billige 3ccd serie alle har 10x zoom når sony kameraer til 3000 kroner sagtens kan have 20x zoom.

5) hvad får man ud af at redigere det på pc'en for så at lægge det tilbage på kameraet? Hvad med lys? Hvorfor skulle man have lys i kameraet?

7) Panasonic's kamera skulle have bedst mulighed for manuel indstilling, men de har som Sony også et menusystem på lcd-skærmen.

4. Det er ikke noe underlig i det hele tatt. God optikk og/eller stor/flere CCD(er) tar plass, og derfor får man også mindre optisk zoom.

5. DVD har lavere oppløsning enn DV-taper. Derfor ønsker noen å legge ferdig redigert film tilbake på tape. I tillegg har du da mulighet til å ta med ferdig redigert materiale og spille det av i kameraet hvor som helst.

Lys kan være en fordel i mørke omgivelser, men problemet er at lyset blir for direkte slik at resultatet ser unaturlig ut. Det ideele hadde vært å fått reflektert lyset før det treffer det du skal filme. Sånn sett kan et eksternt lys fungere vel så godt som et innebygd. Men det koster som sagt mye penger... En innebygd løsning er ok.

7. Ang Sony så er det mulig å lage personlige menyer på LCD-skjermen med kun de valgene du bruker mest f.eks. I tillegg har Panasonic-kameraene *ikke* analog inn, så vær sikker på at du ikke trenger dette.

Lenke til kommentar

"2) kvalitet på film

-som nevnt tidligere større optikk gir bedre kvalitet

sony f.eks

dcrhc22 har Bildeenhet: Størrelse (CCD) 1 / 6,0

dcrhc42 har Bildeenhet: Størrelse (CCD) 1 / 5,0

dcrhc90 har Bildeenhet: Størrelse (CCD) 1 / 3.0"

HC90 tar mye bedre bilder i mørket enn de 2 andre og er også mye dyrere. Sorry1/3 er seff større enn 1/6 ja:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...